5 dingen om in de gaten te houden tijdens Men’s Fashion Week Milaan

0
12

Aanstaande vrijdag trekt de mondiale mode-elite naar Milaan, het
centrum van de Italiaanse mode, waar het officiële voorjaar/vomer 2020
modeshowseizoen voor mannen wordt afgetrapt. Het herenmode-evenement
verstevigt niet alleen het economische belang van Italiaanse luxemerken en
bedrijven, maar toont ook het vakmanschap van het Made in Italy label dat
de vele Italiaanse ontwerpers, producenten, stoffenleveranciers en ateliers
vertegenwoordigt.

Het modecentrum genereert een omzet van ruim 20 miljard euro, en er
bevinden zich in dit gebied in Lombardije meer dan 34.000 actieve mode- en
designbedrijven, meer dan in de andere vier grote modesteden. De
concurrentie en kansen voor groeiende bedrijven zijn ongeëvenaard, met een
exportgroei van 13 procent in 2017, dankzij de toenemende vraag naar
Italiaanse producten.

Milaan is tevens een van de drie steden met een Fashion Technology
Accelerator (FTA) programma, in 2012 opgericht in Silicon Valley en later
uitgebreid naar Seoul en Milaan. De FTA is uitsluitend gewijd aan de steun
voor startups die zich op het snijpunt van technologie en mode bevinden.
Het begeleidt jonge ondernemingen bij hun groei door toegang te bieden tot
kennis en middelen die vaak beperkt zijn zonder contacten in de branche.

Het vier dagen durende evenement biedt ook onderdak aan Milano Moda Uomo,
een beurs en catwalk-platform die zich als doel stelt Italiaanse ontwerpers
onder de aandacht van een breder publiek te brengen. Dit jaar verwacht de
show 8.000 bezoekers en 120 exposanten. Een hoogtepunt van MMU is de
Graduate modeshow, die door de Camera Nazionale della Moda Italiana
georganiseerd wordt ter bevordering van lokaal talent.

Hier volgt een top vijf van punten om in de gaten te houden tijdens
deze editie van Men’s Fashion Week Milaan:

Milano Moda Graduate

Milaan Fashion Week opent met Milano Moda Graduate, een project
ontwikkeld door de Camera Nazionale della Moda Italiana (CNMI) om het werk
en talent van toekomstige modetalenten in Italiaanse modeopleidingen onder
de aandacht te brengen. Dit seizoen wordt de vijfde editie van het project,
waarbij studenten hun collecties presenteren binnen een scala aan
categorieën, van ontwerp tot visual merchandising, draagbare technologie,
duurzaamheid, modelbouw en maatwerk. Met ondersteuning van YKK Italy werden
elf finalisten gekozen om een speciaal door ritsen geïnspireerd outfit te
creëren voor een modeshow, waarbij een winnaar zal worden gekozen voor
meest representatieve outfit.

Debutanten

Diverse nieuwe ontwerpers maken hun debuut voor het SS20 seizoen tijdens
Milano Moda Uomo, mede dankzij de steun van de CNMI. Tot de ontwerpers die
hun collecties voor het eerst tijdens de officiële showkalender tonen
behoren merken zoals het Zuid-Koreaanse streetwearmerk Youser op 16 juni,
het gender neutrale merk Edithmarcel, de Spaanse ontwerper David Catalan,
en Miguel Vieria op 17 juni. Vieria, die uit Portugal komt, vertelde in een
interview met Lusa Agency, dat “op de officiële kalender van de
belangrijkste men’s fashion week ter wereld staan altijd al een doel is
geweest, omdat het onmiskenbare erkenning van mijn werk vertegenwoordigt.
Ik ben ontzettend blij omdat het meer ruchtbaarheid zal geven aan mijn
werk. Ik heb hier vijftien jaar op gewacht.”

Onder de overige debuten bevinden zich Fay, een Italiaans merk dat
eigendom is van de Tod’s Group, Rolf Ekroth & Ternit (met ondersteuning van
CNMI) en de Amerikaanse herenmodeontwerper Brett Johnson.

Palm Angels

Urban skatewear merk Palm Angels bestaat al sinds 2015, maar met zijn
cultstatus onder skateliefhebbers is dit een merk om in de gaten te houden
tijdens Milano Moda Uomo. Dit is pas de derde modeshow van het
bedrijf, dat terugkeert naar Milaan na een seizoen in New York. Palm Angels
oprichter Francesco Ragazzi is ook Art Director bij Moncler. Vorige week
werd nog een samenwerking met Moncler Genius in Londen onthuld, een
capsulecollectie van urban streetwear silhouetten met een punk uitstraling.
De Palm Angels modeshow vindt op zondag 16 juni plaats om 19 uur.

Stella McCartney keert terug naar Milaan

De in Londen gevestigde ontwerpster Stella McCartney keert voor de
tweede keer terug naar Men’s Fashion Week Milaan, na voor het eerst
afgelopen januari deel te hebben genomen. McCartney, die normaal gesproken
damesmode in Parijs presenteert, zal haar SS20 heren- en damescollecties
tonen tijdens een speciale presentatie op de openingsdag van MFW Milaan. De
locatie wordt vooralsnog geheimgehouden.

Giorgio Armani

Als een van de weinige grote Italiaanse namen die overblijft in Milaan –
Prada verplaatste de presentatie van de SS20 collectie onlangs naar
Shanghai, en Ferragamo en MSGM die hun collecties tijdens Pitti Uomo
toonden – zal de standvastige Giorgio Armani MFW op 17 juni afsluiten.
Armani, die twee shows op de officiële kalender heeft staan, zal zijn
Emporio collectie presenteren in Armani/Teatro op 15 juni, terwijl hij met
zijn hoofdcollectie de week afsluit op het historische hoofdkantoor van
Armani, het Palazzo Orsini op via Borgonuovo. Het is voor het eerst in
achttien jaar dat Armani de collectie op Palazzo Orsini presenteert. Vorig
jaar koos hij voor een hangar op het vliegveld, maar niets is beter dan
thuiskomen.

Het belang van Italiaanse herenmode

“Tijdens deze editie gaat de kalender de uitdagingen aan met betrekking
tot de globalisering en flexibele aspecten van mode. Er zullen naast de
herencollecties tijdens onze Milano Fashion Week in juni ook veel
damescollecties, talloze merken, nieuwe namen en een grote hoeveelheid
andere evenementen gepresenteerd worden. Dit alles bevestigt de centrale
rol die Milaan speelt in de modewereld, zowel creatief als zakelijk,
dankzij haar beurzen en bovenal, de 800 showrooms die ruim 3.000 merken
vertegenwoordigen. In Italië vertegenwoordigt herenmode 39 procent van de
totale mode-export. En met betrekking tot de export uitsluitend naar landen
buiten de EU, is herenmode goed voor bijna 55 procent van alle Italiaanse
mode-export,” zei CNMI-voorzitter Carlo Capasa in een persverklaring.

Om dit argument kracht bij te zetten, blijkt uit het rapport “Global
Powers of Luxury Goods 2018” van Deloitte dat Italië het grootste aantal
luxegoederenbedrijven bezit. Een goede reden dus om dit seizoen de mannenmodeweek in Milaan te bezoeken.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op fashionunited.uk. Vertaling en bewerking door Wendela van den Broek.

Foto’s via: Giorgio Armani backstage AW19, © Francesco Pizzo; Stella
McCartney SS19, bron Stella McCartney website; Apritimoda SS2020, bron
Camera Nazionale della Moda Italiana Facebook pagina

Bron: Fashion United

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here