ANALYSE New York – De waarde van
artificial intelligence (AI) in de modeinstrie bedroeg wereldwijd 270
miljoen dollar (242 miljoen euro) in 2018 en groeit naar verwachting met
een samengesteld jaarlijks groeipercentage van in totaal 36,9 procent in de
periode 2019-2027. In 2027 zal AI daarmee goed zijn voor een waarde van
4.391,7 miljoen dollar (3.948,7 miljoen euro).
Een rapport dat in oktober 2019 werd uitgebracht (’Artifical
Intelligence in de modeindustrie tot 2027 – Mondiale analyse en
voorspellingen; aanbod; inzet; toepassing; eind-gebruiker; industrie’) door
private equity-bedrijf Insights Partners, waarschuwt dat – ondanks de
toenemende interesse vanuit de industrie om cognitieve wetenschap in te
zetten – onderwerpen als privacy en veiligheid de groei van de markt de
komende jaren zullen belemmeren.
Real time inzicht in consumentengedrag maken toepassing AI in de mode
aantrekkelijk
Aan de andere kant zijn er factoren die de groei van AI mogelijk maken.
Denk aan de enorme hoeveelheid data die beschikbaar is dankzij digitale
services. Daarnaast kan AI real time inzicht geven in
consumentengedrag en operationele efficiëntie verhogen, wat het inzetten
van AI in de modeindustrie aantrekkelijk maakt. Deze factoren zullen zowel
op de korte als middellange termijn een rol spelen.
De integratie van AI in de mode speelt een cruciale rol in sales,
marketing en consumentgerichte doelen. Partijen die AI als een van de
eersten hebben ingezet, gaven in het rapport aan dat de technologie grote
impact kan hebben op de verbetering van de klantervaring en de
omzetgroei.
Virtuele assistenten en aanbevelingen worden het nieuwe normaal
Alle partijen zijn het erover eens dat een betere klantervaring de
retailer helpt om geheel nieuwe tactieken aan te boren om klanten betrokken
te houden en met hen te communiceren. AI stelt retailers in staat om op het
juiste moment inzicht te krijgen in de wensen van de klant en zo het juiste
product aan te bieden. Op die manier kunnen bedrijven concurrenten
voorblijven, aldus het rapport.
Wat betreft de belangrijkste toepassingen van AI in de mode, staat ‘de
cloud’ met stip op één. Verwacht wordt dat dit ook de komende periode zo
zal blijven. Andere toepassingen van AI in de mode zijn
productaanbevelingen, virtuele assistenten, producten zoeken en ontdekken,
creatief ontwerpen en trends voorspellen en customer relationship
management. Productaanbevelingen zijn voor veel spelers uit de
industrie van belang, en dat zal waarschijnlijk niet veranderen de komende
jaren.
North Face en eBay pioniers op het gebied van AI
Een van de bedrijven die voorloopt in het gebruik van AI, is North Face.
Dit bedrijf gebruikt de ML technologie van IBM Watson om gepersonaliseerde
productaanbevelingen te doen bij klanten.
Ondertussen zet eBay AI in om verkopers te helpen nog meer te verkopen
door beter voorraadbeheer en door het doen van prijs-suggesties.
Meerdere modemerken zetten al een chatbot in om de ervaring van hun
klanten te verbeteren. De Facebook Messenger chatbot van Tommy Hilfiger
geeft klanten een interactieve, custom-made winkelervaring die
verschilt van ‘gewoon’ online shoppen. Sephora, Amazon, Target, ASOS,
Stitch Fix en Olay zijn andere bekende namen uit de industrie die AI ook al
gebruiken ten behoeve van de sales- en marketingstrategie.
Beeld: North Face + IBM Watson; Cognitive Retail, Netlive it
AG
Dit artikel verscheen 1 januari op FashionUnited.com. Vertaling en
bewerking: May-Anne Oltmans.
Bron: Fashion United