Een flink teruglopend aantal fysieke winkels, stagnerende verkopen, hoge
concurrentie en versnippering. Deze factoren maken het dat de Nederlandse
schoenenbranche “het zwaar heeft”, stelt ABN Amro in het vanochtend
gepubliceerde Stand van de Retail-rapport.
Het aantal schoenenwinkels in Nederland is sinds 2012 met 29 procent
teruggelopen, van 3.470 naar 2.450. De branche heeft daarnaast te maken met
dalende verkoopcijfers, met een omzetdaling van 0,3 procent ten opzichte
van juli en augustus 2018.
ABN Amro: Lagere verkoopprijzen als gevolg van versnipperde branche
Verder kaart het rapport problematiek rondom verkoopprijzen aan. De
verkoopprijzen van schoenen lagen volgens ABN Amro vorig jaar op het
laagste level sinds 2005. Volgens de bank slagen Nederlandse
schoenenretailers er niet in om prijzen te verhogen vanwege hoge
concurrentie. “Schoenenwinkels ondervinden concurrentie van branchevreemde
partijen, zoals kledingwinkels. In deze versnipperde branche hebben
meerdere kledingretailers een aandeel in de schoenenmarkt,” zo luidt het
rapport. ABN Amro doelt hierbij op retailers als Zara, H&M en Primark, die
schoenen verkopen voor lage prijzen.
In de schoenenbranche-Top 15 domineert Van Haren met een marktaandeel
van 6,2 procent. De retailer wordt gevolgd door Adidas (5,4 procent),
Scapino (4,3 procent) en Nike (3,7 procent).
Schoenenretailers hebben naast offline concurrentie ook te maken met
concurrentie van webwinkels, zo stelt ABN Amro. Consumenten kopen hun
schoenen steeds vaker online, waardoor het online aandeel van
schoenenverkopen van 21 procent in 2016 is gestegen naar 26 procent in
2018.
Als mogelijke oplossing voor de problematiek in de schoenensector noemt
ABN Amro krachtenbundeling van schoenen- en kledingretailers. Op deze
manier kunnen zaken kosten besparen en een groter aantal consumenten
bereiken, aldus de bank. “Zo is Steenwijk Schoenen een samenwerking
aangegaan met Rinsma Modeplein en vormt daarmee een one stop shop voor
consumenten: bezoekers kunnen bij meerdere gespecialiseerde partijen
terecht om een outfit bijeen te shoppen. De schoenenwinkel is dan als het
ware een shop-in-shop binnen de kledingbranche,” luidt het rapport. Als
voorbeeld noemt ABN Amro ook de zaken Hutspot en Verse Good Store, die “een
community creëren door een bepaalde lifestyle te verkopen”.
De Nederlandse kledingsector had in het eerste halfjaar van 2019 te
maken met een daling van 1,2 procent in verkoopvolumes. De totale omzet van
de branche daalde in de periode met 0,7 procent, aldus het rapport.
Beeld: FashionUnited
Bron: Fashion United