Aeffe boekt minder omzet dan gehoopt in H1

0
278

Italiaans modeconcern Aeffe SpA boekte in de eerste helft van het
lopende boekjaar een omzet van 173,3 miljoen euro, een lichte stijging van
1,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast steeg
de omzet van de confectiedivisie met een bescheiden 0,4 procent naar 132,2
miljoen euro, terwijl de omzet van schoenen en lederwaren met 4,4 procent
toenam naar 60,7 miljoen euro.

De nettowinst bedroeg 5,2 miljoen euro, een daling ten opzichte van 8,3
miljoen euro in de eerste helft van 2018. Gunstiger was de vermindering van
de netto schuld van de groep, die van 40,9 miljoen euro in juni vorig jaar
naar 36,6 miljoen euro terugliep.

Het moederbedrijf van onder andere Alberta Ferretti en Moschino weet de
geringe stijgingen van de omzet aan de vertraging van de
groothandelsactiviteiten in het tweede kwartaal. “Aangemoedigd door de
goede prestaties van onze mono-brand winkels, zijn de resultaten van
vandaag beïnvloed door de vertraging van het groothandelskanaal in het
tweede kwartaal, benadeeld door een onzekere macro-economische situatie met
voortvloeiende impact op marges,” zei Massimo Ferretti, voorzitter van
Aeffe, in een persbericht.

Groothandel drukt resultaat in thuisland

In de Italiaanse thuismarkt, die bijna de helft van de groepsomzet
vertegenwoordigt, daalde omzet met 1,3 procent naar 80,1 miljoen euro.
Volgens Aeffe was dit het gevolg van zwakke groothandelsactiviteiten. Ook
in de rest van Europa daalde de omzet, met 6,5 procent.

De omzet in Azië en de Rest van de Wereld steeg daarentegen met 14,8
procent naar 45,5 miljoen euro, met name dankzij goede groei in China en
omgeving, waar de omzet met 9,7 procent toenam. De regio vertegenwoordigt
ruim 26 procent van de totaalomzet. In Amerika, dat 5,2 procent van de
groepsomzet vertegenwoordigt, daalde de omzet met 5,5 procent.

Groothandel vertegenwoordigt met bijna 70 procent het merendeel van de
groepsomzet. Zelfs de bescheiden daling van 2,8 procent heeft daarom een
groot effect op de totaalomzet. De daling werd volgens Aeffe veroorzaakt
door de neergang in het tweede kwartaal als gevolg van de teleurstellende
resultaten van de Herfst/Winter 2019 salescampagne.

Ondertussen steeg de omzet van eigen winkels met 9,5 procent, terwijl de
omzet uit royalty-inkomsten met ruim 23 procent groeide.

Foto: Moschino AW19/Catwalkpictures.com

Bron: Fashion United