Antwerpse concept store Graanmarkt 13 maakt nu ook tassen

0
457

Antwerpen – Kassl Editions, het jassenmerk van de Antwerpse concept
store Graanmarkt 13, maakt elk seizoen nieuwe edities van hun overjas. Dit
seizoen maken ze er ook bijpassende tassen bij. FashionUnited ging alvast
een kijkje nemen en praatte met de oprichters van het merk.

“Het is organisch gegroeid”, vertelt Ilse Cornelissens aan Fashion
United tijdens de presentatie van de tassen in de concept store. “Onze
jassencollectie is intussen sterk uitgebreid en we hadden veel
restmateriaal. Daarmee maken we nu bijpassende tassen, groot, puffy en
knuffelbaar. Zo wordt een outfit één geheel”.

Vrouw in vissersjas

Kassl Editions bestaat pas sinds 2017. Modeagent Bart Ramakers van
Parrot (dat onder meer ook Wandler en Bernadette vertegenwoordigd) zag op
reis in de VS een vrouw in een vintage vissersjas en belde Ilse
Cornelissens van de Antwerpse concept store Graanmarkt13 op met het idee
voor een jassenlabel. Volgens het principe ‘concentreer je op één ding en
doe dat goed’, beperkte de collectie zich tot één jas met zo’n sterk
ontwerp dat ze kan dienen als uitgangspunt voor exemplaren met
verschillende lengtes, in andere stoffen en kleuren.

Martin Margiela

“Kassl mikt op het duurzame high-fashion segment met minimalistische,
waterafstotende uniseks jassen, onverwoestbaar, gemaakt om te gebruiken en
een leven lang mee te gaan”, vertelt Cornelissens. “Voor het design werken
we samen met Camille Serra die jarenlang ontworpen heeft voor Joseph en
Martin Margiela – die me persoonlijk aanraadde om met haar samen te werken,
mochten we ooit een eigen collectie maken. Nu ontwerpt ze voor het label
Extreme Cashmere, dat ook bij Graanmarkt 13 in de winkel ligt. Ze is heel
sterk in uniseks, seizoensloos en sizeless ontwerpen, wat perfect
aansluit bij onze Kassl-jassen. Camille werkt samen met een Japanse
naaister als designteam, Bart doet de verkoop en Graanmarkt 13 buigt zich
over de presentatie vanuit ons DNA.” De combinatie van deze professionele
knowhow maakt dat het label kan groeien.

Brandweerplunje

De productie gebeurt in het Duitse stad Kassel – thuisbasis van de
beroemde documenta-expositie én van Jozef Koch. Zijn familiebedrijf maakt
duurzame werkkledij, zoals de uniformen van de nationale brandweerlui.
Zijn inzicht in technische zaken draagt bij tot de hoge kwaliteit, en zijn
home town gaf ineens ook zijn naam aan Kassl. Het sterk technische karakter
contrasteert mooi met de luxueuze stoffen uit het Italiaanse Limonta. Elke
jas is handgemaakt en genummerd en afgestempeld aan de binnenkant, wat elk
stuk uniek maakt. “Op de markt was plaats voor lichtgewicht technische
jassen die makkelijk zijn om je in te verplaatsen en over andere kledij aan
te trekken”, verklaart Cornelissens. “Al onze jassen hebben de originele
functionele details. De knopen zijn bevestigd met metalen ringen zodat ze
nooit kunnen loskomen, de gelijmde naden en openingen aan de achterkant
maken de regenjassen waterafstotend én ademend.”

Wereldwijd succes

Ida Petersson, inkoper voor het Londense Browns, pikte het merk op en
kocht de eerste collectie, herfst/winter 2018, meteen in. Een seizoen later
liggen de jassen bij 35 toonaangevende leveranciers, en dat verdubbelde nog
eens voor herfst/winter 2019. In de VS ligt Kassl bij onder meer Bergdorf
Goodman, Barneys en Moda Operandi, in de UK bij Liberty en Selfridges, en
wordt het verkocht via Matchesfashion en Net a Porter, bij het Franse
Galeries Lafayette en ook het Duitse My Theresa ging overstag. “Ook de
tassen gaan hard”, weet Cornelissens, “met exclusieve edities voor bepaalde
luxewebshops als Mytheresa. Met 350 euro is de prijs net iets
toegankelijker dan die van de toch wel dure jassen”. De grote moderetailers
zijn mee en houden van het concept, ze snappen het”, voegt Ramakers nog
toe. “Maar qua prijs zit Kassl in het segment van Moncler en co, wat het op
de grotere luxewebsites moeilijker maakt om consumenten aan te spreken. In
fysieke winkels verkopen we makkelijker uit.”

Over Graanmarkt 13
Ilse Cornelissens opende de conceptstore negen jaar geleden, samen
met haar partner Tim Van Geloven. Deze bestaat uit een sterk gecureerde
boetiek met high end nichelabels, een bijhorende webshop, een restaurant en
appartement. Sinds 2017 heeft de zaak ook een eigen outerwear label, Kassl
Editions, opgericht door Ramakers en Charlotte Schreuder van Parrot,
Cornelissens en partner Tim van Geloven en Christian Salez, voormalig chief
executive van Delvaux.

Foto’s: 1& 2 Kassl Editions, beeld 3, 4, 5 van Katrien
Huysentruyt

Bron: Fashion United