Problemen in de magazijnen van Asos Plc zijn de Britse e-tailer duur
komen te staan. De brutowinst daalde in het boekjaar tot 31 augustus 2019
met 68 procent naar 33,1 miljoen pond (38,2 miljoen euro) terwijl de omzet
met 13 procent steeg naar 2,7 miljard pond (3,1 miljard euro).
Asos liet in een persbericht weten dat de winst enorm gedrukt werd door
‘aanzienlijke’ investeringen in de verbetering van de magazijnen en op het
gebied van duurzaamheid. Zo werden er in de Verenigde Staten en Duitsland
twee nieuwe magazijnen geopend en uitgebreid en werd er ook meer
geïnvesteerd in het werven en behouden van klanten.
”Dit boekjaar was een cruciale periode voor Asos, waarin we aanzienlijk
hebben geïnvesteerd en de mogelijkheden van ons mondiale platform hebben
verbetert ten behoeve van verdere groei. Helaas was dit storender dan we
aanvankelijk hadden verwacht. We hebben echter de bron van onze
operationele problemen geïdentificeerd en hebben in de afgelopen maanden
flinke vooruitgang geboekt bij het oplossen van deze problemen,” zei CEO
Nick Beighton, die concludeerde dat het bedrijf nu verwacht de vruchten te
kunnen plukken van deze investeringsronde. De netto schuld bedraagt
inmiddels 90,5 miljoen pond.
Omzet blijft groeien
Asos noteerde een retail-omzetgroei van 13 procent. De omzet in de
Britse thuismarkt steeg met 15 procent, dankzij een herstel in de tweede
helft van het jaar met een beter assortiment. Europa realiseerde een
omzetgroei van 12 procent, waarbij Nederland en Zweden de best presterende
markten waren dankzij de lancering van eigen websites. Asos verwacht dat in
Denemarken en Polen, waar ook net lokale websites gekomen zijn, dit jaar
beter zullen presteren. De Verenigde Staten noteerde een stijging van 9
procent dankzij verbetering van het assortiment en de voorraad na opening
van een Amerikaanse hub in 2019, terwijl in de Rest van de Wereld de omzet
met 12 procent toenam.
Het bedrijf meldde dat het totaal aantal orders op jaarbasis met 14
procent was gestegen naar 72,3 miljoen. Vooral in het vierde kwartaal liep
het aantal bezoeken en aankopen op. De omzet steeg in die periode met 15
procent, terwijl het aantal bezoeken met 20 procent groeide.
Hoewel Asos geen winstprognose maakte voor het lopende boekjaar zei het
wel beter gepositioneerd zijn voor toekomstige groei. Het bedrijf erkende
dat het niet goed voorbereid was geweest op “de bijkomende complexiteiten
van plannen en handelen in onze uitgebreide magazijnen”. “We verloren de
focus op een aantal van onze kerncompetenties, met name product,
presentatie en klantengagement”.
Asos wil voor het lopende boekjaar de organisatorische capaciteiten
versterken en de niet-strategische kosten elimineren. Het assortiment zal
nog verder worden uitgebreid en de presentatie verbeterd. Ook het
engagement op sociale media wordt onophoudelijk gewerkt, aldus het bedrijf.
Foto: via Asos
Bron: Fashion United