Avail, eerste Belgische e-commerce platform voor Millennials en Generatie Z

0
22

INTERVIEW
Avail, het eerste Belgische social e-commerce platform dat modeliefhebbers
en opkomende merken dichter bij elkaar brengt door micro-stores die
curators samenstellen is vandaag gelanceerd. FashionUnited sprak Noëmie
Haverhals, CEO van Avail én millennial, over de nieuwe generaties
consumenten, social selling en emerging brands.

Opkomende merken zijn onzichtbaar in de tsunami van grote, high-end of
commerciële merken in het webshop gebeuren. Hierin maakt Avail het verschil
en helpt de consument te navigeren. “Jonge internationale labels zoals het
Britse Essen, House of Sunny, Paper London, De La Vali en het Belgische
Nona zijn populair bij Millennials en Generatie Z, maar de brands voelen
zich niet thuis bij pakweg Net-a-porter en Farfetch enerzijds en Asos en
Zalando anderzijds. Wij willen een gat in de e-commerce vullen door hen een
platform aan te bieden,” vertelt Noëmie Haverhals.

Iedereen is curator

Iedereen met een voorliefde voor mode kan curator worden en neemt op die
manier een prominente plaats in op Avail. De curators vormen namelijk de
schakel tussen de opkomende merken en de websitebezoeker. Zij cureren hun
favoriete mode-items op een eigen pagina, of micro-store, waardoor
bezoekers zich kunnen laten inspireren door hun selectie. Als de bezoeker
vervolgens wil overgaan tot de aankoop van een bepaald item, kan er
eenvoudigweg doorgeklikt worden naar de pagina waar het product
verkrijgbaar is. Zo maak je niet alleen kennis met een nieuw label, ook
voor een opkomend merk is dit de gedroomde manier om spontaan in contact te
treden met een geïnteresseerd (doel)publiek.

“De curator, die daartoe de aanzet gaf, voelt zich gezien als inspirator
en wordt voor elk verkocht item via de micro-store vergoed met een
commissie van 5 procent. Je wordt eigenlijk beloond voor je goede smaak,”
gaat Haverhals verder. Zo speelt het platform in op de groeiende invloed
van social selling waarbij consumenten vooral geïnspireerd worden
door hun nabije omgeving en curators waarmee ze zich echt identificeren.

Eerste smaakmakers

De eerste Avail curators zijn inspirerende vrouwen over de grenzen heen.
Voor België zijn dat profielen zoals Laura Praet (art director), Farah El
Bastani (stylist), Elena Vasilieva (creative director/photograaf), Justine
Kegels (interieurarchitect) en Liz Pinto e Melo (model). Voor Nederland
zijn dat onder andere Stef van der Laan (model) en Eva Cordia (grafisch
ontwerper) en in het Verenigd Koninkrijk zijn de eerste curatoren de
Londense Florrie Thomas (stylist) en Anna Foster (founder E.L.V. Denim).
Stuk voor stuk authentieke, sterke individuen die elk een eigen invulling
geven aan mode. Zij zijn de eerste smaakmakers die Avail mee lanceren, maar
iedereen kan een micro-store aanmaken.

“De gelijkenis met Instagram wordt snel gemaakt, maar Avail is geen
social media tool. We profileren ons als een social e-commerce platform
waar inspiratiebeelden, looks en kledingstukken van opkomende brands worden
gedeeld en geshopt,” legt Haverhals uit.

30 modelabels

Avail slaagde er al in meer dan 30 opkomende modelabels te strikken. Het
gaat onder andere over de Belgische merken Nona en NO/AN, het Nederlandse
merk The Five, de Britse merken Essen, House of Sunny, Paper London,
Georgia Hardinge, De La Vali en de Spaanse merken Studio Fantastique en
Berta Cabestany. In een volgende fase gaat Avail de Scandinavische markt
verkennen, daar zit veel potentieel volgens het bedrijf.

Bij het aangaan van een partnerschap moet een brand een sterk DNA
hebben, actief zijn op e-commerce en unieke designs hebben. Daarnaast moet
het ook betaalbaar blijven met prijzen die balanceren tussen luxe en
commerciële webshops.

“Avail biedt opkomende modemerken de kans hun vleugels te spreiden.
Millennials en Generatie Z gaan almaar vaker op zoek naar de volgende
‘IT-brand’. Een opkomend merk tijdig spotten en dragen is namelijk
origineler dan op te gaan in de massa. Een unieke vondst die gekoesterd kan
worden, is tegenwoordig veel meer waard dan een zoveelste aankoop,” zegt
Haverhals.

Wouter Torfs en 9.5 Ventures

Wat merken en consumenten tegenwoordig gemeen hebben, is dat ze op een
open en persoonlijke manier over zichzelf communiceren. Een Avail curator
is iemand die bewust en nauwgezet haar eigen stijl en smaak deelt, en de
erkenning daarvoor niet schuwt. Voor opkomende merken kan de steun die ze
krijgen van mensen met een sterk (online) profiel, de doorbraak betekenen.
Avail zorgt voor de juiste biotoop waarin alle partijen (merken,
consumenten en curatoren) zich beschikbaar kunnen opstellen. Het is dus een
win-win-win-situatie voor al wie de (emotionele) waarde van een aanwinst
voor hun garderobe apprecieert.

Gezien Avail haar pijlen richt op een internationale markt, is er ook
een team dat vanuit Londen op zoek gaat naar merken en curators die het
verhaal internationaal kunnen versterken. Dat het werd opgericht door
Belgische marktleider in schoenen, Torfs, en het corporate joint venture
capital fund 9.5 Ventures, en kan rekenen op de financiële steun van zo’n
sterke spelers, is alleen maar een meerwaarde. “Dankzij de investeerders
hebben wij toegang tot enorme know how rond e-commerce, marketing,
media en financiën om van Avail een succes te maken. Zij staan met raad en
daad klaar en brainstormen mee over what’s next voor Avail,” zegt
Haverhals.

Toekomstmuziek

Ook de brands kunnen in de toekomst rekenen op meer ondersteuning van
Avail. “We merken dat labels voor vele uitdagingen staan en ze advies
willen in vele facetten van het ondernemen, gaande van e-commerce,
productie tot fotografie. En daar willen we hen graag meer in begeleiden,”
besluit Haverhals.

Avail is op 17 september 2019 gelanceerd en is te vinden
op Avail.store.

Over Avail

Avail is het eerste Belgisch social e-commerceplatform dat modebewuste
consumenten en opkomende merken dichter bij elkaar brengt aan de hand van
micro-stores die door curators samengesteld worden. De naam Avail is
afgeleid van het werkwoord ’to avail’ wat zoveel betekent als ‘begeleiden’,
een verwijzing naar het feit dat het platform de ambitie heeft consumenten
onbekende brands te laten ontdekken via inspirationele profielen. De
combinatie van opkomende merken geëtaleerd door curators met een
eigenzinnig mode-profiel, maakt van Avail een unieke nieuwe speler in de
digitale modemarkt.

Beelden: Avail

Bron: Fashion United

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here