Belgisch denimlabel Eat Dust opent winkel in Antwerpen "“Het gaat om meer dan alleen kleding verkopen”

0
412

Belgisch denimlabel Eat Dust opent winkel in Antwerpen "“Het gaat om meer dan alleen kleding verkopen”

INTERVIEW Antwerpen – In een
tijdperk waarin fysieke winkels het almaar moeilijker hebben, opent
Belgisch jeanslabel Eat Dust op 13 maart voor het eerst een eigen shop in
de Antwerpse Volksstraat. FashionUnited polste naar de reden voor deze
gewaagde zet in het toch wel stormachtige retaillandschap.

Na tien jaar aanwezigheid in multimerkenwinkels, kiest lifestyle- en
denimmerk Eat Dust ervoor om z’n collecties in hun natuurlijke omgeving te
laten zien. Aanvullend zullen er ook producten van gelijkgestemde
authentieke merken liggen en is er een café met vegan food en ambachtelijke
koffie. FashionUnited belde met Keith Hioco (Cofounder & Head Designer
menswear), Aline Walther (Designer womenswear) en Rob Harmsen (Cofounder &
Sales Director) voor meer uitleg.

Jullie bestaan tien jaar, waarom hebben jullie net nu besloten een
winkel te openen?

Rob Harmsen, Cofounder en Sales Director Eat Dust: “We lopen al enkele
jaren met het idee rond een shop te beginnen, maar om verschillende reden
is het er nooit van gekomen. Enkele maanden geleden kwam er een pand vrij
en ging de bal sneller rollen. De reden dat wij een eigen winkel willen, is
dat we zo ons hele verhaal kunnen vertellen en ons universum kunnen tonen.
De meeste multimerkenwinkels kopen enkel een een selectie van de lijn. Het
gaat om meer dan alleen kleding verkopen.”

Hoe zien jullie het belang van de winkelervaring vandaag – de rol van
een fysiek verkooppunt is erg veranderd. Hoe spelen jullie daarop in?

Aline Walther, Designer Girls Of Dust: “Het menselijke en fysieke
contact tussen klanten en het merk is heel belangrijk geworden, zeker in
een tijd van online shopping. We verkopen een duurder product dat wordt
geproduceerd in Europa met voornamelijk Europese stoffen. Dus moet je aan
een klant kunnen uitleggen waarom een kledingstuk een bepaalde prijs heeft.
We willen met onze winkel een ervaring creëren die aangenaam en authentiek
is. Om die reden zit er ook een café in de shop.”

Belgisch denimlabel Eat Dust opent winkel in Antwerpen "“Het gaat om meer dan alleen kleding verkopen”

Wie winkelt er bij jullie en in welke markt?

Harmsen: “Onze klanten – mannen en vrouwen – zijn zeer divers maar ze
vinden zich in onze esthetiek geïnspireerd op biker-, punk-rock en
skateboarding. Ze volgen, net zoals wij, niet slaafs de trends maar het
zijn eerder denim-puristen, op zoek naar comfort, kwaliteit en stijl. De
meeste multibrandstores die onze collecties verkopen, zitten in het
buitenland. We hebben wereldwijd een 110-tal klanten in 23 landen. Zo’n 34
klanten verkopen ook de damescollectie, 22 enkel en alleen de
damescollectie. In België hebben we bovenop onze eigen winkel en webshop
nog zes andere verkooppunten: Basile in Nieuwpoort, Faubourg in Waterloo,
Haven in Antwerpen, Illinois in Gent, LGDLB in Kortrijk en L’Original in
Namen.”

Hoe gaan jullie om met het helse tempo van het huidige modesysteem?

Walther: “Het is moeilijk om buiten het tijdschema van de officiële
kalenders te werken zolang je met externe retailers werkt. We doen tot nu
toe, en daar zal het ook bij blijven, twee collecties per jaar, zomer en
winter. De mannencollectie is nu tien jaar geworden, de vrouwenlijn drie
jaar. Beide collecties zijn ook intussen natuurlijk gegroeid.”

Presenteren jullie je als een duurzaam merk? Jeans heeft de reputatie
van een vervuiler te zijn…

Keith Hioco, Cofounder en Head Designer Eat Dust: “Een volledig duurzaam
merk zijn is bijna onmogelijk. We zijn een modebedrijf en doen aan
productie, we kunnen ons dus niet duurzaam noemen. We doen er wel alles aan
om zo ecologisch, ethisch en bewust om te gaan met onze producten en de
mensen die deel maken van dit proces. Onze producten worden in Portugal
gemaakt in kleinere ateliers die we regelmatig bezoeken. We kennen de
mensen op de werkvloer en zien de werkomstandigheden. Onze stoffen komen
van Europese weverijen en, waar we kunnen, gebruiken we ecologische of
gerecycleerde grondstoffen. Enkel onze denim komt uit Japan. We doen
bovendien niet aan overproductie om prijzen te drukken en achteraf bergen
stock over te houden, we produceren enkel wat verkocht is. Daarnaast bieden
we de meeste denims raw aan of met slechts een enkele wassing, en doen we
nooit hevige wassingen en destroy-bewerkingen. Dat is niet alleen
vervuilend maar ook de levensduur van de kleding gaan op die manier er
sterk op achteruit. De collectie zijn tot slot zo opgebouwd dat je een stuk
van vier seizoenen terug makkelijk kan combineren met stukken van de
allereerste collectie en met de meest recente items.”

Wat was de grootste uitdaging de voorbije tien jaar?

Harmsen: “Om op een natuurlijk manier ons bedrijf gezond te laten
groeien zonder compromissen te sluiten wat kwaliteit en onze principes
betreft.”

Wat is de ultieme ambitie voor beide merken?

Hioco: “We zouden graag op een tweede locatie openen en misschien een
derde. Maar dat is toekomstmuziek. We moeten ons nu concentreren op deze
winkel en de nieuwe collecties en producties.”

Over Eat Dust

Eat Dust is een Belgisch denimmerk, in 2010 opgericht door jeugdvrienden
Rob Harmsen en Keith Hioco. Rob ontfermt zich over sales en marketing.
Designer Aline Walther studeerde samen met Keith af aan de Koninklijke
Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, beide deden ervaring op bij
labels als Raf Simons, Essentiel, Diesel, G-Star en Lee. Zeven jaar later
volgde de vrouwelijke tegenhanger, Girls of Dust, dat de stijl –
geïnspireerd op vintage workwear, militaire en authentieke mannenkleding –
doortrekt naar vrouwelijke snits. Het merk is te koop in Australie,
Oostenrijk, België, Canada, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland,
Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Luxemburg, Mexico, Nederland, Polen,
Rusland, Zuid Korea, Zweden, Zwitserland, Taiwan, het VK en de VS.

Belgisch denimlabel Eat Dust opent winkel in Antwerpen "“Het gaat om meer dan alleen kleding verkopen”

Foto: eigendom Eat Dust. Portretfoto v.l.n.r. Keith Hioco,
Aline Walther
en Rob Harmsen.

Bron: Fashion United