Gekozen worden door onder andere Prada en andere grote textielbedrijven
zoals Reda, Albini Group en Marzotto als een ‘fashion disruptor van de
toekomst’ is niet niks. Het overkwam StyleSearch, de Nederlandse start-up
die vanaf vandaag live is. StyleSearch is een FashionTech bedrijf dat ‘de
nieuwe generatie van de mode zoekmachine aanbiedt’.
Een mode zoekmachine? Klinkt verdacht veel als bijvoorbeeld Lyst.com.
Waar normale zoekmachines generieke resultaten laten zien, is het mogelijk
bij StyleSearch om een gepersonaliseerd aanbod te krijgen. De voorkeuren
van stijl van de consument worden gecombineerd met de laatste trends die
het bedrijf door middel van een algoritme op social media heeft gespot.
Doordat consumenten zoekresultaten kunnen liken of disliken verzamelt het
bedrijf zo stijlinformatie waardoor een gepersonaliseerd aanbod opgesteld
kan worden. Stylesearch toont vervolgens enkel producten die lijken op wat
de gebruiker aangegeven heeft leuk te vinden en bouwt een stijlprofiel op
van de gebruiker. Het bedrijf maakt het dus makkelijker voor consumenten om
relevante producten te vinden in plaats van pagina’s en pagina’s aan items
door te scrollen.
Nederlandse start-up StyleSearch innoveert mode zoekmachine
COO Noud van den Eerdenbeemt meldt dat het nieuwe platform tijdens de
coronacrisis relevanter is dan ooit. Consumenten kunnen nu niet fysiek naar
de winkel om stijladvies in te winnen. Merken kunnen profiteren van de
StyleCreator op het platform. De Stylecreator gebruikt de informatie die
het platform heeft verkregen van de gebruiker en combineert deze met de
brandlook van de retailer. Vervolgens worden gepersonaliseerde outfits
gecreëerd die overeenkomen met de stijl van het merk of de retailer. “Zo
worden de voordelen van fysiek instore winkelen naar de huiskamer gebracht
via het online platform.”
Op het moment van de lancering zijn zo’n 40 merken al aangesloten bij
Stylesearch. Dit aantal moet natuurlijk de komende tijd uitgebreid worden.
Als merk is het vrij simpel om aan te sluiten bij het platform, zo meldt
Van den Eerdenbeemt. Het platform werkt door middel van een productfeed en
de kosten zijn op basis van cost per sale en eenmalige kosten voor
het algoritme. Onder andere G-Star Raw, Miinto, Asos, Nike en About You
werken al met de Nederlandse start-up samen. Ook Nederlandse namen zoals
Jeans Centre, Bijenkorf en Jac Hensen zijn al aangesloten.
Nederlandse start-up StyleSearch lanceert mode zoekmachine 2.0
StyleSearch werd samen met negen andere start-ups verkozen tot ‘fashion
disruptor’ uit een groep van 1200 aanmeldingen. De gekozen bedrijven
mochten deelnemen aan de Startupbootcamp, een speciaal traject van 13 weken
die bedrijven verder helpt met hun ideeën. Naast StyleSearch werden
Aoiship, Bigthinx, Gfaive, Namek, Obsess, Renoon, SKMMP, Staiy, Ubique en
Viume gekozen voor het traject. De bootcamp wordt ondersteunt door dus de
Prada Group, wolmaker Reda, katoenmolens Albini Group en Marzotto Group en
Accenture en PwC.
Het bedrijf werd in 2017 gestart door Orpheo Bena in Amsterdam. Na zelf
verdwaald te raken in de bergen zoekresultaten op mode platformen besloot
StyleSearch dat het anders moest en kan. Het algoritme dat het bedrijf
ontwikkelde is twee jaar lang getraind in het herkennen van de laatste
fashion trends op social media.
Beeld: StyleSearch, portret aan het einde van de tekst: oprichter van
StyleSearch Orpheo Bena.
Bron: Fashion United