Minder verpakkingsmateriaal en meer ruimte in bezorgwagens. Bol.com
stopt dit jaar bij driekwart van de verzonden pakketten met het gebruik van
opvulmateriaal, zo laat de e-tailer vanochtend weten middels een
persbericht.
Het is volgens Bol.com een stap in de duurzaamheidsambitie van het
bedrijf. Die houdt in dat de CO2-uitstoot per pakket in 2025 wordt
teruggedrongen naar 0 gram. “Verpakkingen maken ongeveer 20 procent uit van
de totale CO2-uitstoot van Bol.com. Omdat dit een substantieel aandeel is,
kan Bol.com met duurzame verpakkingsinnovaties een aanzienlijke impact
maken op het verkleinen van de directe ecologische voetafdruk,” legt het
bedrijf uit.
Een groot deel van de pakketten wordt voortaan zonder de gerecyclede
papieren opvulling verzonden, waardoor de pakketjes ook kleiner worden. De
nieuwe aanpak is mogelijk omdat de verpakkingsmachines steeds nauwkeuriger
kunnen vouwen, en omdat Bol.com vuladvies hanteert bij het handmatig
inpakken. “Op een tablet krijgt een medewerker te zien of er wel of geen
vulmateriaal gebruikt moet worden bij het op maat verpakken van een
artikel,” aldus de e-tailer.
De bedoeling is dat het aantal verzendingen zonder opvulmateriaal de
komende jaren nog groter wordt, aldus Bol.com.
Beeld: Bol.com
Bron: Fashion United