Camp in de mode; drie trendvoorbeelden

0
689

Het aftellen is begonnen, vanavond vindt een van de meest prestigieuze
mode-evenementen ter wereld plaats: The Costume Institute Gala oftewel, het
Met Gala, gehouden in het Metropolitan Museum of Art in New York. Het thema
van de 2019-editie is Camp: Notes on Fashion, een titel ontleend aan de
essay Notes on ‘Camp’ van filosoof en auteur Susan Sontag. Maar wat wordt
er met camp bedoeld en hoe ziet het eruit? FashionUnited verklaart het
woord, waar geen eenduidige Nederlandse vertaling voor is te vinden, in
drie trendvoorbeelden.

Camp: de ugly sneaker en andere wereldwijde bestsellers

Bij het horen van het thema ‘camp’ zal niet bij iedereen een belletje
gaan rinkelen. Het woord ‘camp’ heeft een Engelse oorsprong en wordt door
de geschiedenis heen op meerdere, gelijksoortige manieren, gedefinieerd. In
Susan Sontag’s essay wordt camp gedefinieerd als ‘een liefde voor het
onnatuurlijke: artificieel en overdreven’. Wellicht de meest succesvolle
camp trend van de afgelopen jaren is de ‘ugly sneaker’. De wereldwijde
‘ugly’-bestsellers zijn volgens de internationale mode-zoekmachine Lyst
Balenciaga’s Triple S, Fila’s Disruptor en Nikes M2K Tekno. In het lagere
schoenensegment domineren de ‘chunky of bulky’ sneakers met een massieve
zool en een opvallende kleur- en materiaalmix nog steeds het beeld, zo
bleek ook op de vierde editie van

de schoenenbeurs Gallery Shoes in Düsseldorf.

Camp: meme fashion

Met dank aan het wereld wijde web en dan met name sociale media zoals
Instagram en Twitter worden modehuizen en -merken steeds vaker (ongevraagd)
onderdeel van een meme. Opvallende catwalkshows – zoals bijvoorbeeld de
veelbesproken Gucci herfst/winter 2018-show waarin modellen de catwalk
bewandelenden met een extra ‘hoofd’ in de handen – en spraakmakende
kledingstukken – zoals de oversizede puffer coats van Demna Gvasalia voor
Balenciaga – worden door Twitter of Instagramgebruikers voorzien van
komische teksten en gaan vervolgens viral. Ontwerpers spelen hier slim op
in en begrijpen de extra waarde, en vooral het bereik, dat een opvallend
kledingstuk, samenwerking of spraakmakende show met zich meebrengt.

Recente voorbeelden van ‘meme fashion’ zijn Jacquemus’ La
Bomba-strohoed, de enorme strohoed die het zicht van de drager vermindert,
en de enorme statementjurken van Viktor & Rolf haute couture 2019 voorzien van
teksten zoals ‘Sorry I’m late I didn’t want to come’.

Camp: ironisch kleden en Y2K-mode

Gedreven door de zoektocht van de Gen Z-consument maakt Y2K-mode een
terugkeer. De esthetiek van de beginjaren van deze eeuw, zoals het gebruik
van velours en strass stenen, en kledingstukken zoals platformschoenen en
de low-rise jeans, worden door de jeugd niet verguisd maar omarmd.
Trendforecaster Sam Trotman benoemde de low-rise jeans in The Cut zelfs als
de key-trend voor komende seizoenen. De forecaster ziet grote modemerken
zoals Levi’s al in de trend stappen.

Foto’s: Viktor & Rolf haute couture 2019 via Catwalkpictures (1 & 3), foto 2 Balenciaga Triple S via Edited

Bron: Fashion United