Automatisering lijkt nu al een van de belangrijkste retailtrends van
2020 te worden. Denk bijvoorbeeld aan zelfscankassa’s, automatische
betaalmethodes, of apps die helpen bij het vinden, selecteren en verzamelen
van producten. Maar wat doet automatisering eigenlijk voor de retail?
Onderzoeksbureau Capgemini schreef een rapport op basis van navraag bij
ruim vijfduizend consumenten en vijfhonderd directeuren in de retailbranche
uit Noord-Amerika, Europa en Azië. Naast modewinkels is het onderzoek ook
gericht op elektronicawinkels, interieurwinkels, supermarkten en
snelservice-restaurants.
Automatisering biedt veel voordelen voor zowel klanten als retailers, zo
blijkt, maar de laatsten moeten zich wel blijven richten op de eisen van
consumenten. Automatisering werkt volgens Capgemini niet optimaal als deze
wordt ingezet als middel voor pure kostenbesparing. Automatisering: de
mogelijkheden en uitdagingen op een rijtje.
Minder irritaties, meer klanten
Volgens Capgemini reageren de meeste klanten positief op automatisering
omdat deze irritaties tijdens het winkelen kan helpen vermijden. De
grootste frustratie die door automatisering verholpen kan worden is lange
rijen bij de kassa, genoemd door tweederde van de consumenten. Zestig
procent zag mogelijkheid voor verbetering in de vindbaarheid van producten,
56 procent voor de bevoorrading van de winkel. 59 procent van de
consumenten die ervaring hebben met in hoge mate geautomatiseerde winkels
zegt zelfs dat dit reden voor hen zou zijn om minder geautomatiseerde
retailers links te laten liggen.
Voor retailers kan automatisering een hogere omzet betekenen. Retailers
die al gebruik maken van automatische technologie beschreven volgens
Capgemini een omzetstijging van 11 procent ten opzichte van retailers die
minimaal of niet automatiseren.
Een voorbeeld, niet afkomstig uit de moderetail, is de Noorse tak van
supermarktketen Coop. Kristian Bjørseth, directeur Betalingen, verklaart in
het rapport: “Voorheen sloten onze winkels om elf uur ‘s avonds, waardoor
we de mensen die laat thuiskomen niet meer van dienst konden zijn. We
hebben daarom Coop Key geïntroduceerd, een app die consumenten de
mogelijkheid geeft om na sluitingstijd een onbemande winkel te bezoeken en
daarbij gebruik te maken van self-service. We zien een behoorlijke omzet
tussen elf uur en twaalf uur ‘s avonds en stijgende inkomsten op producten
zoals diepvriespizza’s. Beveiliging en leeftijdsrestricties worden via de
app geregeld: die identificeert elke afzonderlijke klant.”
Tot slot: automatisering kan de klanten die de afgelopen jaren zijn
overgestapt naar online shoppen deels terugbrengen naar fysieke winkels. 46
procent van de consumenten zei bereid te zijn om schakelen van online
retailers naar brick-and-mortar winkels met geautomatiseerde
technologie. Consumenten zeiden twintig tot vijfentwintig procent van hun
aankopen dan weer in een fysieke winkel te willen doen.
Automatisering inzetten voor verduurzaming
Driekwart van de consumenten meent dat automatisering retailers kan
helpen om te verduurzamen, een aspect dat een steeds grotere rol speelt in
het aantrekken van klanten. Klanten zeiden dat ze liever zouden winkelen
bij retailers die automatisering gebruiken om bijvoorbeeld minder bonnetjes
te produceren (63 procent), efficiënter gebruik te maken van energie (58
procent) en informatie over de duurzaamheid van hun producten te
verschaffen aan klanten (52 procent).
De wensen van klanten staan voorop
Retailers moeten zich echter wel bewust zijn van de lokale behoeften van
klanten. Uit het onderzoek blijkt de voorkeuren van consumenten met
betrekking tot automatisering verschillen. Zo wordt niet iedereen blij van
een zelfscankassa: gemiddeld 43 procent van de consumenten zei zich een
“onbetaalde kassamedewerker” te voelen bij gebruik van zo’n apparaat. In
India was dat zelfs 61 procent. Het rapport maakt ook duidelijk dat de
verwachtingen van klanten soms sterk afwijken van die van retailers. Zo
verwachtte 23 procent van de retailers klanten af te schrikken door het
gebruik van gezichtsherkenning, maar in feite zei 59 procent van de klanten
daar substantiële bezwaren tegen te hebben.
Het nut van automatisering
Het rapport van Capgemini wijst uit dat 45 procent van de retailers
automatisering ziet als noodzakelijk onderdeel van hun toekomstige
retailstrategie. Tim Bridges, directeur Goederen en Retail bij Capgemini,
concludeert in het rapport: “Automatisering biedt een grote kans voor
retailers om de klanten terug te winnen die ze hebben verloren aan digitale
concurrenten en om hun huidige marktaandeel te behouden, door middel van
hogere efficiëntie, meer gemak, en betere duurzaamheid. Het doen van de
juiste investeringen en het erkennen van de noodzaak om deze op
verschillende vlakken in te zetten, biedt potentie op het gebied van
bedrijfsvoering en klantgerichtheid.”
Beeld: via Pexels
Bron: Fashion United