Het Council of Fashion Designers of America (CFDA) lanceert dit najaar
Runway360: een digitaal platform dat “elk aspect van een collectielancering
samenbrengt in een ‘one-stop-shop’ omgeving”, zo is in een persbericht van
het CFDA te lezen. Het platform is bedoeld om Amerikaanse ontwerpers te
ondersteunen in het presenteren en verkopen van hun collecties op een
moment dat dat niet op de gebruikelijke manier kan – maar wellicht is het
ook een tool voor de toekomst.
Op het platform kan elk merk een eigen pagina aanmaken en daarin AR/VR,
360°-technologie, videostreaming, online shopping-mogelijkheden en social
media-extensies integreren. Zo kunnen ontwerpers virtuele persconferenties
via hun pagina uitzenden, en er digitale persmappen of productbeelden op
plaatsen. Het platform is het hele jaar door toegankelijk voor consumenten,
de pers en inkopers van over de hele wereld.
“Deze transformatieve tijd in de mode vraagt om innovatieve business
tools,” aldus Steven Kolb, voorzitter en CEO van CFDA, in het persbericht.
“Runway360 is meer dan een reactie op social distancing en reisbeperkingen.
Het digitale platform zal ontwerpers helpen die worden geconfronteerd met
behoeften op de korte termijn, veroorzaakt door COVID-19, en zal
toekomstige marktweken (modeweken, red.) met live modeshows
ondersteunen.”
De lancering van het platform valt op 14 september, tevens de eerste dag
van New York Fashion Week.
Beeld: het Runway360-platform, via CFDA
Bron: Fashion United