Christian Wijnants wint Designer of the Year tijdens Belgian Fashion Awards

0
13


VERSLAG

Antwerpen – In de
kersvers gerenoveerde Antwerpse Handelsbeurs werden gisteravond de zeven
Belgian Fashion Awards 2019 uitgereikt. FashionUnited keek toe hoe onder
meer Dirk Van Saene en Christian Wijnants een beeldje mee naar huis
kregen.

Dit jaar koos de organisatie voor een professionele jury met ronkende
namen als communications director bij Dries Van Noten, Patrick Scallon,
global buying director bij Net-À-Porter Elizabeth Von Der Goltz,
ontwerpster Diane Von Furstenberg, curator en journalist John Degreef,
curator Momu Antwerp Elisa Dewyngaert, Editor-At-Large bij Highsnobiety
Christopher Morency en ontwerper Glenn Martens. Zij pikten de winnaars uit
in de zeven categorieën.

1. Jury Prize: Dirk van Saene

De jury bekroont hiermee het parcours van een Belgische designer,
ditmaal het eigenzinnige pad van Dirk Van Saene . Ze loven zijn creatief
talent en hoe hij dat vertaalt naar de mode, schilderkunst en keramiek. Het
lid van de beruchte Antwerpse Zes doceert ook modedesign aan de Antwerpse
Modeacademie waardoor hij een grote impact heeft op de volgende generatie
ontwerpers.

2. Designer of the Year

Dit jaar wist Christian Wijnants (te zien in het hoofdbeeld, in het
midden) de jury te bekoren met zijn werk. Trouw aan zijn DNA in een
trendgevoelige modewereld voert hij gedreven onderzoek naar materialen en
breigoed. Zijn merk groeit traag maar gestaag, dit jaar nog voegde hij er schoenen en een truiencollectie aan toe.

3. Emerging Talent of the Year

Het jonge talent of Belgische label met een sterk concept of grote
creativiteit bleek dit jaar mannenlabel Namacheko van de tweeling Dilan en
Lezar Lurr. Ze verschalkten de jury met hun snelle internationale groei –
hun draagbare maar eigentijdse ontwerpen met politieke referenties (het duo
heeft een Iraaks-Koerdische achtergrond) liggen in de beste boetieks ter
wereld.

4. Professional of the Year

Fotograaf Pierre Debusschere kreeg de prijs voor de Belgische
professional uit de modesector die zich de voorbije 12 maanden liet
opmerken. Debusschere maakt krachtige beelden die aansluiten bij zijn
klanten (van popsterren en operahuizen over ketens als Zara of Adidas tot
high fashion bij Louis Vuitton of Raf Simons), maar tegelijk een eigen
signatuur hebben.

5. Entrepreneur of the Year

De ondernemer met een duidelijke meerwaarde voor de Belgische modesector
werd deze keer een duo. Hoewel het merk Sofie D’Hoore altijd een beetje
onder de radar is gebleven, wordt het in de meest gerenommeerde boetieks
verkocht. Designer Sofie D’Hoore en zakenpartner Chantal Spaas werden dan
ook geprezen om het internationale succes van hun meer dan 30-jarige label
en de organische manier waarmee ze het wisten uit te bouwen.

6. Fashion brand of the Year

Voor deze publieksprijs kunnen Belgische merken zichzelf kandidaat
stelden. De jury koos uit die kandidaten tien kanshebbers, het grote
publiek stemde vervolgens op hun favoriet. Dat werd Arte, het premium
mannenlabel met streetwear vibe.

7. Most Promising Graduates

De zeven geselecteerde net afgestudeerden aan de zeven grote Belgische
modescholen moeten dit jaar deze titel delen. De jury vond ze allen even
sterk en merkte op dat ze een mooi overzicht bieden van wat de scholen te
bieden hebben. De genomineerden én winnaars zijn Bart Lapere, Dominique
Rocour, Eve Delperdange, Maria Ossaba, Quinten Mestdagh, Samuel Quertinmont
en Thurel Thonet.

Buiten categorie

Naast de zeven BFA’s werden er ook nog andere prijzen verdeeld. PR- en
communicatiebureau UPR koos uit alle genomineerden voor een BFA het duo
Florence Cools en Artur Tadevosian van modeboetiek Damoy. Zij winnen
tailormade consultancy ter waarde van 10.000 euro voor hun eigen label La
Collection. Het Mode & Kant Museum ging dan weer voor Namacheko en zal een
silhouet van het merk aankopen voor zijn vaste collectie.

DyeCoo FashionTech Works Pitch Winnaar

Er was ook een geldprijs in het kader van het United Fashion-project,
ondersteund door het Creative Europe-programma, voor een innovatief fashion
tech-concept. Na een pitch battle op het podium tussen
APA-Intemporal (maker van regenjassen die zich aanpassen aan het weer) en
DyeCoo (CO2-textielkleuring zonder water of chemicaliën) kwam de laatste
als favoriet uit de bus.

Over BFA

De Belgian Fashion Awards worden sinds 2017 jaarlijks georganiseerd
door Flanders DC, MAD Brussels, Wallonie-Bruxelles Design Mode, Knack
Weekend en Le Vif Weekend. Het doel is de onafhankelijkheid,
persoonlijkheid en duurzaamheid van Belgische mode te huldigen. Deze heeft
de reputatie surrealistisch, bescheiden, hardwerkend, avant-garde en
no-nonsense te zijn. De BFA-uitreiking wil die faam, creativiteit en
diversiteit – op zowel nationaal als internationaal niveau – etaleren, met
ook aandacht voor minder bekende namen en het talent achter de
schermen.

Foto’s: J. van Belle – WBI

Bron: Fashion United

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here