Conny Groenewegen verwerkt afgedankte fleecetruien tot kunstwerk in OBA

0
593


INTERVIEW

Fleece wordt gemaakt
van gerecyclede PET-flessen. Klinkt duurzaam, en zo wordt het sinds de
jaren negentig ook aan de man gebracht: als ecologische oplossing voor het
plasticprobleem. Maar is het materiaal wel zo duurzaam? Met het enorme
kunstwerk ‘Fashion Machine’ in OBA Expo vraagt modeontwerper en kunstenaar
Conny Groenewegen op een bijzondere manier
aandacht voor het plasticprobleem in de mode-industrie.

Fleece massaal afgedankt, minst populair om te recyclen

Kleding van fleece wordt massaal afgedankt, terwijl het de minst
populaire stof is om te recyclen. “De kwaliteit is vaak dusdanig slecht dat
je er niet opnieuw een draad van kunt maken”, vertelt Groenewegen
telefonisch aan FashionUnited. “De doorverkoop naar verschillende landen in Afrika en
India loopt niet omdat het materiaal te warm is en in Oost-Europa slaat het
niet aan. Daar komt bij dat een fleecetrui in de wasmachine bij elke
wasbeurt 150.000 of zelfs meer microplastics afscheidt die in de oceanen en
ons drinkwater terecht komen. Fascinerend dus, hoe deze ‘oplossing’ in
feite een nieuw probleem creëert. Zeker nu fleece weer helemaal terug is in
het modebeeld en ook veel als ‘gelegenheidsmateriaal’ wordt gebruikt voor
goedkope kerstoutfits en onesies. In de ogen van veel mensen heeft fleece
heel weinig waarde.”

Enorm breiwerk als tastbaar symbool van de wegwerpindustrie

Afgedankte fleecetruien krijgen in handen van Groenewegen een nieuwe
bestemming door ze te vervaardigen tot een enorm breiwerk. Alle sweaters
worden eerst op kleur gesorteerd. Door ze vervolgens systematisch in te
knippen ontstaan stroken van zo’n tien meter. Deze stroken worden aan
elkaar geknoopt en op een spoel gewonden. En zo ontstaat een nieuw
breigaren. Tijdens de tentoonstelling wordt er gewerkt aan een enorm
fleecekunstwerk. Het nutteloze materiaal verandert op die manier in een
‘fashion monument met een activistische uitstraling’. Zo ontstond een
tastbaar symbool voor de enorme omvang van het afval van de
kledingindustrie. Bezoekers van de OBA kunnen zelf meewerken aan dit
bijzondere modekunstwerk.

Samenwerking met ontwerpers en studenten

Groenewegen heeft daarnaast de handen ineen geslagen met Maurizio
Montalti, een ontwerper die werkt met schimmels. “Via mycelium kun je
organisch afval verwerken. Ik vroeg me af of dat ook met synthetisch afval
zoals fleece zou kunnen. Dat zijn we gaan testen. En het werkte! Mycelium
zet fleece om in een composietmateriaal. Dit materiaal is zo stevig is dat
je er een bloempot van zou kunnen maken. In samenwerking met Saxion studenten Fashion & Textile Technologies en Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek, test ik nu of je er ook textiel van kunt maken
Als dat mogelijk is kan ik het misschien als materiaal gebruiken voor mijn
collecties,” aldus Groenewegen.

”Het wordt een leuke, tikje eigenwijze tentoonstelling,”

Conny Groenewegen

Langlopend project dat telkens transformeert

De basis voor het project van Groenewegen werd al in 2015 gelegd. Het
Nieuwe Instituut in Rotterdam vroeg haar destijds om de ‘achterkant van de
mode-industrie’ te verbeelden in het Tijdelijk Modemuseum. Ook daar
creëerde ze een enorm kunstwerk van oude fleecetruien, vanaf de vide op de
bovenste verdieping helemaal naar de begane grond. Het project kreeg een
vervolg in kunstcentrum Dordyard in Dordrecht en bij Mediamatic in
Amsterdam. In de OBA zijn de verschillende stadia van project te zien, van
2015 tot nu. Groenwegen wil vooral bewustwording creëren voor het
plasticprobleem in de mode-industrie. “En waar kan dat beter dan in de OBA?
Een plek waar zoveel verschillende mensen komen, niet alleen mode- of
kunstliefhebbers. Het wordt een leuke, tikje eigenwijze
tentoonstelling.”

Over Conny Groenewegen

  • Conny Groenewegen studeerde in 1996 af aan de
    Willem de Kooning Academy in Rotterdam en werkte later voor merken als
    Droog Design en Alexander van Slobbe. Ze staat bekend om haar experimentele
    en innovatieve breitechnieken. In 2011 was ze de grote winnaar van de Dutch Fashion Awards. Met het
    project Fashion Machine reageert ze op en stelt kritische vragen over de
    afvalproductie van de wereldwijde mode-industrie.

De tentoonstelling ‘Fleece afterlife’ van Fashion Machine is
van 4 april tot en met 23 juni te zien in OBA Expo en is gratis te bezoeken
tijdens de openingstijden van de OBA. Meewerken aan het kunstwerk kan van 2
tot en met 4 april en gedurende de tentoonstelling op nog vast te stellen
data van 10.00 tot 18.00 uur, aanmelden kan via: touch@fashionmachine.org.

Beeld: polyester fleece breiwerk en gif, credit Mediamatic.
Grafisch beeld: Fashion Machine

Bron: Fashion United