Adidas is volgens de Cotton Ranking 2020 wereldwijd de koploper als het
aankomt op het gebruik van duurzaam katoen. De ranglijst is opgesteld door
Pesticide Action Network UK, Solidaridad en het Wereld Natuur Fonds. Het
onderzoek wordt elk jaar gedaan door Aidenvironment. Adidas is van de zesde
plek in de ranking naar de eerste plek gesprongen, zo blijkt uit het
persbericht.
Adidas koopt alleen nog maar duurzaam katoen in, zo meldt de Cotton
Ranking 2020. De lijst bestaat uit 77 bedrijven die naar schatting meer dan
10.000 ton katoen gebruiken in hun producten. De bedrijven worden
beoordeeld op doelstellingen en beleid, het aandeel katoen van duurzame
herkomst en transparantie in de toeleveringsketen.
De meeste vooruitgang werd geboekt bij Bestseller en Decathlon. Drie
jaar geleden werden de bedrijven nog bestempeld met ‘hebben de eerste
stappen gezet’, inmiddels worden ze aangemerkt als bedrijven die voorop
lopen als het gaat om het gebruik van duurzaam katoen. De Cotton Ranking
2020 merkt op dat bijna alle bedrijven die publiekelijk doelstellingen
hebben aangekondigd, aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt.
Bestseller en Decathlon boeken meeste vooruitgang in Cotton Ranking
2020
Een derde van de bedrijven uit de lijst, doet weinig tot niets. De
ranking noemt hierbij Amazon, Footlocker, Giorgio Armani en Forever 21. “
De ranglijst laat zien dat een kleine, maar groeiende groep koplopers het
voortouw neemt in de verduurzaming van de katoensector en dat die inzet
zich de afgelopen jaren heeft uitbetaald,” aldus Alexis Morgan, van het
Wereld Natuur Fonds. “ Hoewel het rapport duidelijk bewijst dat publiek
commitment resultaten oplevert, zijn veel bedrijven nog altijd niet bereid
om te doen wat nodig is. De CEO’s van deze achterblijvers moeten het roer
omgooien en tijdgebonden toezeggingen doen over het gebruik van meer
duurzaam katoen.”
Het onderzoek laat ook zien dat 75 procent van duurzaam katoen alsnog
als conventioneel katoen verkocht wordt. Maar 5 procent van de
wereldproductie door winkels en merken wordt als duurzaam katoen ingekocht.
“Maar liefst driekwart van al het duurzame katoen wordt nog steeds als
conventioneel katoen verkocht. Door de geringe vraag naar duurzaam katoen
zien boerenorganisaties zich gedwongen om het grootste deel van hun
duurzame oogst te verkopen als conventioneel katoen. Als meer merken hun
verantwoordelijkheid zouden nemen, zou dit niet nodig zijn,” aldus Heske
Verburg, directeur van Solidaridad, in het bericht.
Beeld: Solidaridad
Bron: Fashion United