Johnny Coca stopt als artistiek directeur van Mulberry. Dat meldt het
modehuis dinsdagochtend in een verklaring. Een opvolger voor Coca is nog
niet gevonden.
Coca vertrekt per 31 maart aanstaande. De reden van zijn vertrek is
onduidelijk. De geboren Spanjaard fungeerde vijf jaar lang als creatief
directeur van het modelabel, waarbij hij verantwoordelijk was voor alle
ready-to-wear-, lederwaren-, en accessoirecollecties. “Zijn collecties
verwijzen naar de diversiteit, geschiedenis, drama en creativiteit van
Londen en haar inwoners, terwijl ze ook Mulberry’s iconisch en geliefd
erfgoed en de Somerset-roots omarmen,” zo valt over Coca te lezen op de
website van het modehuis.
Coca’s laatste collectie voor Mulberry zal die voor het SS21-seizoen
zijn, zo luidt de persverklaring.
Johnny Coca stopt als creatief directeur van Mulberry
“Ik wil Johnny bedanken voor alles wat hij de afgelopen vijf jaar heeft
bijgedragen aan het merk,” aldus Mulberry-CEO Thierry Andretta over het
vertrek van Coca. “Johnny’s creatieve visie is heeft een sleutelrol
gespeeld bij het realiseren van onze strategie om Mulberry te ontwikkelen
tot een internationaal luxe lifestylemerk,” vervolgt Andretta.
Coca zelf verklaart: “Ik heb genoten van mijn tijd bij dit iconische
Britse merk en ik wil de geweldige teams en iedereen die me heeft gesteund
in mijn tijd hier, bedanken. Ik ben trots op alles wat we hebben bereikt en
de collecties die we hebben gemaakt. De passie en toewijding die ik bij
Mulberry heb gezien, was ongelooflijk en ik voel me vereerd dat ik deel
uitmaak van de geschiedenis van dit merk.”
Mulberry stelde Coca aan nadat het label een jaar lang zonder artistiek
directeur had gezeten. In 2013 stapte Coca’s voorganger Emma op wegens
onenigheid met het management over de strategie van het merk.
Coca werkte voorheen als hoofdontwerper van de lederwaren-, accessoire-,
schoenen-, en sieradencollecties bij Céline. Daarvoor was hij werkzaam voor
luxelabels Louis Vuitton en Bally.
Beeld: Mulberry website
Bron: Fashion United