Dante6 verandert per direct zijn leversysteem. Dat laat het Nederlandse
modelabel weten in een persbericht. In plaats van de wintercollecties in de
vroege zomer te leveren en de zomercollecties in de vroege winter, zoals
dat voor modemerken gebruikelijk is, worden de leveringen van Dante6
gesynchroniseerd met de seizoenen. Met de nieuwe strategie sluit Dante6 aan
bij #rewiringfashion, een initiatief voor en door internationale
ontwerpers, CEO’s en retailers om de modekalender te veranderen.
#Rewiringfashion is de tweede grote oproep van dit kaliber deze maand;
eerder kwam een andere groep CEO’s en ontwerpers, onder wie Dries van
Noten, Mary Katrantzou en Pete Nordstrom, met een ‘Open Letter to the Fashion Industry’.
Dante6 ontwikkelt gewoonlijk elk jaar twaalf capsulecollecties die per
maand worden geleverd. De lente-zomercollecties worden bezorgd tussen
januari en juni, de herfst-wintercollecties tussen juli en december. Dit
jaar zal Dante6 voor het eerst niet leveren in juli en augustus, zo is in
het persbericht te lezen. Het hele leverschema wordt daardoor met twee
maanden opgeschoven. De herfst-wintercollecties worden dus geleverd vanaf
september, wanneer de herfst ook daadwerkelijk begint. Het modelabel laat
weten dat de strategie in 2021 zal worden voortgezet.
#Rewiring fashion: het modesysteem onder de loep
Het idee om de levertijden van zomer- en wintercollecties te laten
samenvallen met de desbetreffende seizoenen sluit aan bij de alternatieve
modekalender die vorige week werd gepresenteerd onder de noemer
#rewiringfashion. Die hashtag representeert een initiatief van 64
internationale modespelers, waaronder Missoni, Isabel Marant, Rodarte en
Selfridges&Co. Zij deden vorige week een oproep aan collega’s om de
modekalender te veranderen, het karakter van modeshows te herzien, en
afprijzingen te verminderen. Dit alles om het modesysteem te verduurzamen
en ‘de schoonheid, creativiteit en het vakmanschap van de industrie te
bewaren’, zo is op de website van het initiatief te lezen.
Zo moet de levering van collecties niet alleen samenvallen met
klimatologische seizoenen, maar ook met de collectiepresentaties, zodat de
collecties actueel zijn op het moment dat ze in de winkel hangen. Ook
moeten mannen- en vrouwenmodeweken worden samengevoegd en waar mogelijk
gedigitaliseerd; dat scheelt reizen en maakt de modeweken minder
milieubelastend. Massa-uitverkoopdagen als Black Friday moeten worden
afgeschaft. 1589 ontwerpers, CEO’s en retailers zetten al hun handtekening
onder het voorstel. De eerdergenoemde ‘Open letter to the Fashion Industry’
werd ruim 500 keer ondertekend.
Ook op Nederlandse bodem wordt het huidige modesysteem actief onder de
loep genomen. Brancheorganisaties INretail en Modint startten vorige week
in samenwerking met Q&A Insights & Consultancy een onderzoek naar
mogelijkheden om de verhoudingen in de branche, evenals het hele proces van
ontwerp tot verkoop, te herzien. De resultaten van het onderzoek worden
voor de volgende inkoopperiode gepresenteerd, zo is op de website van
INretail te lezen.
Nieuwe leverstrategie Dante6 sluit aan bij #rewiringfashion
Arlette Huisman, CEO van Dante6, zette ook haar handtekening onder
#rewiringfashion. “Ik heb nooit begrepen waarom fashion labels
zomercollecties in hoog winter leverden en wintercollecties in hartje
zomer,” aldus Huisman in het persbericht. “Collecties sluiten niet aan bij
de veranderende weerpatronen en trendbehoeften.” Het merk had in feite al
een nieuwe leverstrategie klaarliggen, zo staat in het persbericht vermeld,
ontwikkeld op basis van ‘de resultaten van een grootschalig, internationaal
onderzoek.’ De komst van Covid-19 bood voor Huisman ‘de kans om het moment
te pakken en het roer om te gooien’.
“Het betreft een dynamisch plan waar een visie aan ten grondslag ligt
die in grote lijnen jaren geleden door het management van Dante6 met
potlood is geschetst,” licht Huisman toe via de mail. “Deze visie is
onderzocht en de op data gebaseerde resultaten zijn de bevestiging van die
langetermijnvisie. De wereld na Covid-19 zal nooit meer dezelfde zijn. Wij
voelden meteen dat deze situatie, waarin goederen zich opstapelden door
omzetdalingen, het moment was om het tij te keren.”
Dante6 is een Nederlands damesmodemerk in het hogere middensegment met
ruim honderd verkooppunten binnen de landsgrenzen, waarvan twee eigen
brandstores. Het merk is ook elders in Europa te vinden; het heeft
verkooppunten in Groot-Brittannië, Ierland, Duitsland, België, Oostenrijk,
Spanje en de Scandinavische landen. Daarnaast heeft het een internationale
webshop. Op de vraag hoe de partners van Dante6 op het nieuwe leversysteem
hebben gereageerd, antwoordt Huisman: “We zijn in nauw contact met onze
partners en zijn positief gestemd door de positieve reacties op ons
aangepaste leverschema. Tevens ontvangen we vragen en suggesties, waar wij
heel bewust tijd en aandacht aan besteden om zo tot de best gewenste
transitie te komen.”
Homepagebeeld: Dante6
Bron: Fashion United