De mogelijkheid om fashion aankopen te betalen, nádat er daadwerkelijk is gepast. Achteraf betalen
neemt in populariteit nog steeds razendsnel toe, met name onder jonge consumenten, ze selecteren
er soms zelfs hun webshop op. En wanneer zij het totaalbedrag niet hoeven voor te schieten is een
winkelwagentje sneller gevuld blijkt uit onderzoek. Daarom zien veel fashion webshops de
gemiddelde waarde van een bestelling omhoog gaan wanneer zij achteraf betalen aanbieden in de
checkout, maar daarbij stijgt ook vaak het retourpercentage. Het is dus de vraag: doen
modewebwinkels er ‘onderaan de streep’ goed aan om achteraf betalen toe te voegen aan hun
checkout?
Waarom kiezen webshops voor achteraf betalen?
Sabine Niessen, relatiemanager Fashion bij Payment Service Provider Buckaroo: “Met de
mogelijkheid tot achteraf betalen spreek je een nieuwe doelgroep aan en dit betekent nieuwe
klanten die naar alle waarschijnlijkheid terugkomen en dan ook herhaalaankopen gaan plaatsen.
Bovendien trek je hiermee die toch al twijfelende klant over de streep. Daarbij zien we bij Buckaroo
ook dat de gemiddelde orderwaarde omhoog gaat, omdat consumenten toch net even iets meer
aanschaffen.”
✓ Je bereikt een nieuwe doelgroep
Onderzoek heeft uitgewezen dat het achteraf kunnen betalen een grote rol speelt in de koopintentie.
Met name onder bepaalde doelgroepen, zoals tieners en studenten. Kan er niet achteraf betaald
worden? Dan kopen zij toch liever ergens anders. Door een achteraf betaalmogelijkheid aan te
bieden vergroot je je bereik. En voorkom je een dealbreaker. Een achteraf betaalmethode werkt als
een marketingtool, laat daarom op je productpagina’s al zien dat achteraf betalen tot de
mogelijkheden behoort. Of adverteer ermee.
✓ Minder twijfel en een hogere orderwaarde
Wanneer er niet direct betaald hoeft te worden is een online winkelwagentje sneller en
gemakkelijker gevuld. Consumenten ervaren een gevoel van veiligheid en vertrouwen: er heerst
minder twijfel. Er wordt niet vooraf afgewogen: zal ik dit shirt wel of niet doen? Dat
beslissingsmoment komt later, na ontvangst. Dit kan ervoor zorgen dat er items worden
teruggestuurd. Maar omdat de aankoopwaarde ook hoger is, hoeft dat geen problemen op te
leveren. Zo heeft onderzoek van AfterPay aangetoond dat de gemiddelde waarde per bestelling zelfs
na retouren hoger is wanneer er met een achteraf betaalmethode is betaald.
✓ De webshop loopt geen risico en krijgt direct uitbetaald
Achteraf betalen aanbieden hoeft niet te betekenen dat je als webshop het bedrag zelf voorschiet en
risico loopt op wanbetaling. Kies je voor een achteraf betaalmethode zoals AfterPay, Klarna of Billink
in je checkout? Dan betaalt de consument na 14 dagen (of via een andere afgesproken betaaltermijn)
terug aan deze partijen, de webshop ontvangt het bedrag eerder. Ook zijn er betaalmethoden
beschikbaar voor gespreid betalen, zoals In3, Tinka en CreditClick. Alle achteraf of gespreid
betaalmethodes voeren zelf een kredietcheck uit welke bepaalt of de consument gebruik kan maken
van hun dienst.
Hoe past achteraf betalen in je betaalmix?
Achteraf betalen staat zeker in de top drie betaalmethoden blijkt uit onderzoek van de Stichting
Thuiswinkel Monitor. Uit onderzoek van NetPanel Ruigrok is zelfs gebleken dat achteraf betalen als
enige betaalmethode in Nederland in 2020 significant is gegroeid. Vooral bij fashion webshops is
achteraf betalen zeer populair. Een veelgehoorde vraag is: kannibaliseert achteraf betalen op iDEAL-
transacties? Met andere woorden; gaan mensen door de komst van een achteraf betaaloptie in de
checkout minder met iDEAL betalen dan ze voorheen zouden doen? Het antwoord laat zich lastig
voorspellen. Het kan zeker wat afsnoepen van het aantal iDEAL-transacties, maar hoeveel dat is, is
per webshop heel verschillend. Ook is de hoogte van het totaalbedrag bepalend. En ook de periode
van het jaar weegt mee, is het bijvoorbeeld een dure decembermaand of zijn het de dagen voordat
het salaris of studiefinanciering gestort wordt? Maar over het algemeen kan er gezegd worden dat er
met een achteraf betaaloptie meer transacties bijkomen dan dat er bij iDEAL afgaan. Want achteraf
betalen trekt een nieuwe doelgroep aan, dus in een ideale situatie komen die transacties bovenop de
iDEAL-transacties. Achteraf betalen is een consumentvriendelijke toevoeging op je betaalmix en
daarom stellen webshop keurmerken het zelfs als verplichting in hun voorwaarden.
Achteraf betalen doen of niet?
Het beste advies is om een achteraf betaalmethode gewoonweg toe te voegen aan je webshop. Het
voordeel van betalingen verwerken via een betaalprovider is dat je gemakkelijk betaalmethodes aan
of uit kunt zetten. Probeer het uit en kijk wat het je oplevert. In verreweg de meeste gevallen zien
webshops hun transacties oplopen wanneer ze achteraf betalen als optie in hun checkout aanbieden.
Ook als als consumenten hun aankoop alsnog betalen met iDEAL. Alleen al de melding op de website
dat achteraf betalen überhaupt mogelijk is geeft de kopers vertrouwen in het aankoopproces. Dat
maakt achteraf betalen zowel een betaalmethode als een marketingtool. Wil je weten welke achteraf
betaalmethoden er zijn voor je checkout? Bekijk het overzicht op de website.
Bron: Fashion United