De baan van… Kai Bolwijn – inkoper bij Megusta en eigenaar van an Irrational Element

0
319

INTERVIEW

Een kijkje achter de schermen bij iemand zijn baan: Is het wel echt zo
tof als het lijkt of zijn er een hoop verborgen aspecten? Welke skill
set
heb je er voor nodig en hoe kom je terecht bij een functie als
deze? Onder het mom van het doorlopende thema ‘work in fashion’ bij
FashionUnited bellen we met Kai Bolwijn, inkoper bij modeboetiek Megusta in
Utrecht, ontwerper van zijn eigen merk an Irrational Element en werkzaam
bij het productiebedrijf Holland Sewing House wat hij runt met zijn vader
en broer.

Kai Bolwijn in het kort:

  • Leeftijd: 26 jaar
  • Opleiding: Autodidact
  • Favoriete trend: “Persoonlijke stijl ontwikkeling gaat voor
    trends”

Hoe ben je bij deze baan terechtgekomen?

”Ik ben bij Megusta begonnen als manager, maar al snel zagen ze dat ik
een beeld heb binnen de mode die de winkel kan helpen. Dat is omdat ik al
sinds mijn dertiende bezig ben met mode en daar dus ook wel een aardig
beeld over heb en een bepaalde kennis.”

”Mijn primaire baan is mijn kledingmerk, an Irrational Element, en
daarnaast run ik samen met mijn vader en broer een productiebedrijf,
Holland Sewing House, dat nog vrij jong is. De focus ligt daarbij op
produceren voor Nederlandse designers, maar we werken ook met
internationale namen. Het productiebedrijf begint winstgevend te worden,
maar er moet nog steeds geïnvesteerd worden. Financieel haal ik daar nog
niet zoveel uit en een eigen merk dat kost ook investeringen. Ik ben bij
Megusta gaan werken om wat extra inkomsten te genereren.”

Hoe ziet zo’n dag als inkoper eruit?

”Als inkoper in Nederland voor zelfstandige boetieks is het nooit een
fulltime ding waar je de hele dag mee bezig bent. In de tijd dat dit wel zo
is, tijdens de piekperiodes, zijn we bezig met merken scouten, het
analyseren van sales, mensen uitnodigen. Als je een bepaald sneakermerk wil
hebben nodig je mensen uit en ontvang je die in de winkel. Wat vooral
belangrijk is, zowel naar merken toe maar ook vanuit merken zelf, is het
verhaal dat je probeert te vertellen. Elke winkel heeft een bepaalde
identiteit en merken hebben daar een beeld bij welke producten ze kwijt
willen in het concept. Per merk kijken we of het past bij de winkel of dat
we juist vrij willen inkopen.”

”Als je een afspraak hebt in bijvoorbeeld Parijs, dan maak je een
selectie van producten en die selectie wordt nagestuurd. Het team van
Megusta en ik zijn geen fan van meteen een order schrijven. We nemen dus de
order mee naar huis en daar gaan we nog een keer kijken, ook met het team
erbij. Hoe kijken de medewerkers er tegen aan? We brainstormen, maken de
selectie definitief, sturen die toe en dan doe je een aanbetaling voor de
levering.”

Welke vaardigheden moet je hebben als inkoper?

“Het is misschien niet per se een vaardigheid, maar je moet gevoel
hebben voor de klant en waar je naartoe wilt met de winkel. Voor elk item
moet je een argument hebben waarom het in het assortiment zit. Dat is heel
belangrijk, dat je een holistisch begrip hebt van je concept en je eigen
merken. Je moet ook kwaliteit kunnen zien, zeker in het hoger segment. Een
klant in dit segment, vooral met minder gehypte items zoals menswear en
womenswear, heeft ook al een aardig begrip van kwaliteit. Als je een item
koopt met een zeker prijspunt maar de kwaliteit komt niet overeen, dan ziet
klant dat ook. Binnen een inkoopproces moet je alles kunnen
verantwoorden, van kwaliteit tot wat het item gaat betekenen voor de
winkel. Vanaf daar ga je proberen en testen met merken. Dat moet je
zorgvuldig doen en uiteindelijk zie je hoe het uitpakt. ”

Wat is het zwaarste en wat is het leukste aan deze baan?

”Wat wel zwaar is, vooral als je met de seizoenen werkt, zijn de
deadlines. Je moet je winkel runnen terwijl je inkopen doet en winkels
verwachten dat je binnen een of twee weken je order klaar hebt staan. Dat
is best wel zwaar, maar tijd in de mode industrie, dat merk ik ook met mijn
kledingmerk en met het productiebedrijf, is je kostbaarste bezit. De
seizoenen werken gewoon op een bepaalde manier en daar moet je rekening mee
houden.”

”Het leukste is de producten binnen krijgen en op jouw manier neerzetten
in de winkel. Naar showrooms gaan kan ook heel leuk en gezellig zijn
en over het algemeen zijn de mensen ook erg leuk, maar eigenlijk is dat
bijzaak.”

Je noemt de invloed van de seizoenen met de inkoop. Merk je nu dat meer
merken afstappen van de seizoenen en gaan werken met drops of een ander
schema dan we gewend zijn?

”Dat is wel wat we merken, maar het valt erg mee. Drops is meer iets
voor streetwear, dat kopen wij ook wel in. Ik heb gemerkt dat sommige
labels het proberen, afstappen van het traditionele schema, vooral in het
hogere segment, maar veel komen daar toch weer op terug. Het is ook lastig,
want aan de ene kant is dat ene drukke inkoopmoment vervelend, maar als je
het heel erg gaat verspreiden wordt het ook weer lastig. Als je nu bezig
bent met de inkoop, zit je daar helemaal in: tunnelvisie. Dat houdt je ook
heel scherp. “

Je vertelde al dat je naast Megusta ook nog an Irrational Element hebt
en het productiebedrijf. Hoe valt dat samen qua planning? Hoeveel tijd
besteedt je aan het een en aan het ander?

Vandaag is een goed voorbeeld. Ik was om vier uur wakker, dus ben ik
maar meteen aan het werk gegaan. Het hangt van de periodes af. Bij Megusta
werk ik twee a drie dagen in de week, soms iets meer. Als dat meer wordt,
dan ga ik dat wel voelen. Voor de rest bij het productiebedrijf,dat is een
24/7-ding. Dan word ik bijvoorbeeld in de ochtend wakker, dat kan ook zes
uur zijn, en dan ben ik eerst bezig met de mails van mijn merk. Dan kijk
wat voor communicatie is binnengekomen voor het productiebedrijf, dan ga ik
bijvoorbeeld naar Megusta van tien tot zes. In mijn pauze heb ik de mail
van het productiebedrijf nog eens gecheckt en op weg naar huis bel ik naar
mijn vader over al die mails. Bespreken we hoe we over dingen denken en als
ik thuis kom reageer ik op mijn merk. Later in de avond moet ik misschien
nog even verder aan mijn eigen merk en dan is het negen a tien uur, soms
later. Zulk soort dagen zitten er tussen. Het kan ook wat rustiger, als ik
bijvoorbeeld niet bij Megusta werk.

Beeld: Persoonlijke foto Kai Bolwijn

Bron: Fashion United