De Berlijnse modebranche doorbreekt barrières in duurzaamheid

0
328

REPORTAGEDuurzame mode staat in
bloei. Met de toenemende belangstelling van conventionele retailers, wordt
het onderwerp steeds minder een niche en wordt het een meer mainstream
richting in de modeindustrie. Dat bewezen de Berlijnse modebeurzen begin
juli.

Een kleurrijk, gerafeld spijkerjack; een oversized, zeeblauwe strohoed
gecombineerd met felrood; een broek met splitten vanaf de knieën, en de
modellen zijn internationaal gecast. Het catwalkspektakel van de duurzame
modebeurs Neonyt in Ewerk Berlin tijdens Berlijn Fashion Week is expressief
en luid.

Duurzame kleding is modieus – en Neonyt voert dat idee aan. De nieuwe,
overkoepelende beurs, waaronder ‘s werelds grootste beursbedrijf Messe
Frankfurt haar beurzen Green Showroom en Ethical Fashion Show verenigde,
vond voor het eerst plaats in januari.

De exposerende modemerken moeten voldoen aan 70 procent van de sociale
en ecologische criteria, en daarna moeten ze nog slagen voor een modetest,
zei Thimo Schwenzfeier, hoofd van Neonyt, onlangs op de beurs Kraftwerk in
Berlijn. “Bedrijven die gewoon wollen truien produceren, zullen we niet
accepteren,” legt hij uit.

Foto: Neonyt | FashionUnited

De twee onderste verdiepingen van Neonty zijn vol, met 170 exposanten
die verschillende producten vertonen, van handtassen gemaakt van
‘appel-leer’ en ossenbloed sneakers tot aan viscose jurken van
rozenblaadjes. Neonyt, en haar voorgangers Green Showroom en Ethical
Fashion Show, houden de internationale modeindustrie op de hoogte over de
nieuwste ontwikkelingen. Dat zei Kayla Marci, marktanalist bij het retail
data-analyse bureau Edited, per e-mail. “Berlijn is al lang een pionier op
het gebied van ethiek, en duurzaam is een cruciaal thema in de fashion
week.”

Iets meer dan de helft van de bezoekers van Neonyt afgelopen januari,
bestond uit detaillisten. Bij stands kan men niet alleen eigenaren van
‘groene’ winkels ontmoeten, maar ook conventionele moderetailers die
overwegen om duurzame kleding aan hun assortiment toe te voegen. De
groeiende interesse van traditionele modewinkels weerspiegelt zich ook in
de andere bezoekerssamenstelling bij Neonyt.

Belangstelling van conventionele retailers neemt toe

Bij de eerste editie van Neonyt in januari, was 40 procent van de
bezoekers een conventionele retailer. Drie jaar geleden was dit slechts 20
procent, aldus Schwenzfeier. De rest van de bezoekers waren winkeliers
gespecialiseerd in duurzame mode. Van de aanwezige winkelketens waren nu
ook meer kopers ter plaatse. “We werken ook heel, heel hard. We willen meer
conventionele retailers naar deze beurs halen,” zei hij.

Bezoekers omvatten kopers van grote warenhuizen en modewinkels, zoals
Selfridges, Zalando, Breuninger en Galeries Lafayette. Internationale
kopers die zijn gespecialiseerd in het onderwerp duurzaamheid zijn ook ter
plaatse, maar meestal zijn dat echter nog Duitstalige klanten, vertelde
Sebastian Thies, directeur van de Duitse high-end sneakerproducent Nat-2,
die innovatieve en natuurlijke materialen gebruikt, waaronder hooi,
gerecycled glas en wijnkurken.

Foto: Nat-2 Booth | FashionUnited

Berlijn is een interessante locatie om de ontmoeting tussen
conventionele en duurzame mode te bekijken, omdat hier duurzame beurzen
zoals Neonyt en ook commerciële beurzen als Premium en Panorama
plaatsvinden. Die twee grote kledingbeurzen hebben dit groeiende, duurzame
segment ook al ontdekt.

Voor de vierde keer hebben duurzame merken hun collecties al
gepresenteerd in het Xoom-format bij Panorama, in het westen van Berlijn.
Zijden sjaals, vegan schoenen en duurzame denim waren te zien bij vijftien
stands. Bovendien was in een conceptstore in het midden van de beursvloer
te zien hoe men ‘groene’ modemerken in een winkel zou kunnen presenteren.
Xoom is de uitgebreide Berlijnse tak van de Innatex-beurs, die is
gespecialiseerd in duurzaam textiel en welke in 1997 werd opgericht.
Innatex vindt deze week plaats in Hofheim-Wallau.

Dit seizoen riep vakbeurs Premium ‘Sustainable Future’ uit als thema,
waarbij zeventig duurzame merken op de beursvloer te vinden waren. De
organisatoren schatten dat gemiddeld 250 duurzame merken zullen exposeren
tijdens Berlijn Fashion Week. Hoewel hun aandeel in het totaal aantal
merken slechts op 10 procent ligt – er waren ongeveer 1.800 merken te zien
tijdens Berlijn Fashion Week – trekt de snelle groei van het segment veel
aandacht, zo blijkt uit de gegevens van Edited.

Foto: Concept Store bij Xoom / Panorama | FashionUnited

Het aantal producten op de Duitse markt dat als duurzaam is bestempeld,
is volgens retail data-analyse bureau Edited 64,6 procent, jaar-op-jaar tot
juli, gestegen. “Ondanks deze factoren blijft de aanwezigheid van fast
fashion voortbestaan,” zei Marci. “Een uitdaging voor bedrijven die
duurzame mode in hun assortiment willen opnemen, is om prijsbewuste
consumenten aan te trekken.”

Duurzame merken melden dat retailers groeiende interesse hebben. Het
Spaanse label Avasan, dat handgeschilderde kimono’s uit Andalusië aanbiedt,
heeft ondanks voor het eerst een conventionele retailer weten aan te
trekken, zo vertelde oprichter Amy Valentine bij Neonyt aan FashionUnited.
“Ik had vandaag veel nieuwe klanten,” zei Claudia Lanius, eigenaar van het
Duitse merk Lanius. Het damesmodemerk levert aan ruim 380 retailers –
waarvan 50 procent gemengde winkels en 20 procent conventionele zaken. Ze
is ervan overtuigd dat Neonyt de juiste plek voor haar is, zo vertelt ze
wanneer ze wordt gevraagd naar duurzame merken die zijn verhuisd naar
andere beurzen om klanten te winnen.

Foto: Lanius stand bij Neonyt | FashionUnited

Veja, het populaire vegan sneakermerk, exposeert bijvoorbeeld op de
beurs Seek – net als het duurzame denimmerk Kings of Indigo – om zich te
presenteren in een streetwear-omgeving. “Bij Neonyt netwerken we, en bij
Premium verkopen we,” legde Daniël Beernink, directeur en oprichter van het
Nederlandse label Rhumaa uit. “Waar de focus bij Neonyt op materialen ligt,
richt Premium zich meer op design.”

Dat merken zich tussen verschillende beurzen bewegen, weerspiegelt de
toenemende concurrentie in het groeiende marktsegment van duurzame mode.
Hoewel het nog wel even zal duren voordat ‘groene’ mode een plek wint op de
massamarkt, rijst de vraag of er in de toekomst nog beurzen met een
speciale focus op duurzame mode nodig zullen zijn. Een vergelijkbare vraag
gaat op voor Berlijn, een stad die zich richt op duurzame mode. Het
duurzame format ‘Impact’ van de Parijse modebeurs Who’s Next vindt in
september voor het eerst plaats.

“Duurzaamheid is een wereldwijde kwestie, zo niet de meest relevante van
dit moment. Het is volkomen begrijpelijk dat andere platforms dit
herkennen, en erop reageren,” zei Thimo Schwenzfeier. “Maar we kijken naar
onszelf, we zijn al tien jaar op de markt, we zijn ‘s werelds grootste
beurs voor duurzame mode en we hebben een duidelijke visie voor de
toekomst. Voor Neonyt en voor Berlijn.”

Foto: Duurzame merken bij Premium | FashionUnited

Van onze Duitse correspondent. Het origineel van artikel verscheen
op 8 juli op FashionUnited.de . Vertaling en
bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Foto’s: homepage John Phillips/Getty Images for Neonyt |

overig beeld: FashionUnited

Bron: Fashion United