De gebroeders Wertheimer: wie houden zich schuil achter Chanel?

0
557

ACHTERGROND

“Chanel zal privé en onafhankelijk blijven,” aldus Philippe Blondiaux,
financieel directeur van het luxemerk, bij de presentatie van de resultaten
over 2018 in afgelopen juni. Een aankondiging die de speculaties over een
verandering van eigenaar van het huis, die sinds het recente overlijden van
Karl Lagerfeld is toegenomen, heeft afgezwakt.

In 2018 steeg de omzet met 10,5 procent in constante valuta tot 9,95
miljard euro, gedreven door de omzet in de regio Azië-Stille Oceaan waar de
omzet 19,9 procent steeg, Europa steeg 7,8 procent en Amerika kwam uit op
een stijging van 7,4 procent.

Het overlijden van Karl Lagerfeld afgelopen februari heeft de geruchten
rondom Chanel doen opwaaien. De eigenaren van het modehuis, de familie
Wertheimer, zouden het modehuis kunnen verkopen of een beursgang willen
aanvragen. Tijdens de “Journée de l’Investisseur” (investeerdersdag) in
Parijs verklaarde LVMH echter dat Chanel een waarde heeft die dichter bij
de 100 miljard euro ligt, in plaats van de 50 miljard euro die door sommige
analisten wordt geschat.

Chanel, een van de meest prestigieuze Franse luxe modehuizen ter wereld,
blijft een mysterie om zich heen creëren en dit draagt zeker bij aan de
allure van het merk. Chanel maakt geen deel uit van de twee grootste
modeconglomeraten ter wereld, LVMH en Kering. Chanel, opgericht door de
legendarische Coco Chanel in 1910, is altijd afgeschermd geweest van deze
machtsstrijd en niet afhankelijk van buitenlands kapitaal om wereldwijde
trends te blijven dicteren. En hoewel het bedrijf aanzienlijke financiële
steun geniet, wordt het bedrijf al drie generaties lang geleid door de
familie Wertheimer.

De Wertheimers: van origine Joodse afkomst

In 1924 sloot Coco Chanel een samenwerkingsverband met Pierre
Wertheimer, een zakenman uit een familie van belangrijke handelaren, om
parfums voor Chanel te produceren met als doel de Chanel N°5 geur uit te
breiden naar een breder publiek. De Chanel-groep is uiteindelijk
geleidelijk aan ontstaan uit meerdere activiteiten en samenwerkingen met
horlogemakers en lingeriemerken zoals Bell & Ross en Eres.

Sindsdien is Chanel van vader op zoon overgegaan en wordt sinds 1974
geleid door de broers Gerard en Alain, de kleinzonen van Pierre en de zonen
van Jacques Wertheimer. Uiteindelijk zijn zij degenen geweest die de beste
beslissing tot nu toe hebben genomen; het aannemen van de beste ontwerper
van die tijd, wijlen Karl Lagerfeld. Met de eerste stappen die Coco Chanel
met het merk had gemaakt in het achterhoofd, introduceerde Lagerfeld zijn
bijzondere avant-garde touch, wetende hoe hij de toon moest zetten in de
internationale modewereld tot aan zijn laatste dagen. Een ander strategisch
punt voor de Wertheimers; Karl’s opmerkingen waren vaak controversieel,
vooral om zich in de schaduw van dit briljante en extreem gemediatiseerde
karakter te profileren.

Discretie: het sleutelwoord van uitzonderlijke mensen

“Om gelukkig te leven, leven we verborgen,” aldus de Wertheimer broers.
Discretie is een van hun hoofdregels. En terecht; hoewel het geen geheim is
dat een van de broers in Zwitserland en de andere in de Verenigde Staten
woont, is hun verschijning in het openbaar uiterst zeldzaam en ver weg van
de schijnwerpers. Een houding die ook voorkomt bij andere grote
namen in de mode, bijvoorbeeld Hermes of Inditex. Bijvoorbeeld Amancio
Ortega, die aan het hoofd staat van de Spaanse modegroep Inditex (Zara, Bershka,
Pull&Bear), verschijnt zelden in het openbaar en geeft geen interviews. De
multimiljonair was onlangs aanwezig op de bruiloft van zijn dochter
Marta Ortega, waar hij ontspannen de pers te woord stond. Met dezelfde
formule, “verborgen” in een luxe segment, zijn Alain en Gérard Wertheimer
erin geslaagd Chanel te positioneren als een van de beste merken ter
wereld.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.fr. Vertaling en bewerking door Esther Hut.

Beeld: Lajos-Eric Balogh / picture alliance / dpa Picture-Alliance /
AFP

Bron: Fashion United