De kracht van nieuwe businessmodellen in de mode

0
321

De kracht van nieuwe businessmodellen in de mode

Clarisse Reille, algemeen directeur bij Défi la mode de France (een
online platform dat Franse initiatieven een podium geeft die 100 procent
‘Made in France’ nastreven), noemt het de meest uitgebreide studie ooit in
de mode-industrie. Zij heeft onlangs een webinar gewijd aan het bijzondere
document ‘De nieuwe businessmodellen in de mode’. Na zes maanden
analyseren, hebben de organisaties rondom het project de huidige
veranderingen in de mode-industrie op papier gezet. Het resultaat is geen
vage lap tekst, maar een concrete tool die zich richt op alle spelers in de
industrie.

Hoewel de onderneming al voor de Corona crisis begonnen was, maakt het
deel uit van het Comité Mode et luxe, in opdracht van de ministers van
Economie en Financiën van Frankrijk, door te werken aan de thema’s die aan
het licht zijn gekomen gedurende de pandemie, waaronder reshoring.

’De nieuwe businessmodellen in de mode’ (Les nouveaux modèles
économiques de la mode
) is een analyse van meer dan 300 ondernemingen
en ontcijfert tientallen verschillende businessmodellen. Vijf grote,
multidisciplinaire thema’s spelen de hoofdrol de analyse: cultuur en
transformatie, de verplaatsing van value chains, de aanpak van
klantwaardering, maatschappelijk verantwoord ondernemen en technologische
innovaties. FashionUnited licht per thema de belangrijkste punten uit.

Het hoofdthema: maatschappelijk verantwoord ondernemen

De studie wijst een cruciaal punt aan voor ondernemingen in de mode: wat
is hun bestaansrecht. Dit onderwerp is verwant aan de grote interesse van
de sector voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Alle
deelnemers van de enquête* beschouwen mvo als een strategie. 82 procent
daarvan zegt al te zijn begonnen met grote veranderingen uit te voeren
omtrent dit thema.

“De bestuurders zien maatschappelijk verantwoord ondernemen als een bron
van inspiratie voor innovatie en creativiteit” zo vertelt Xavier Romatet,
algemeen directeur van IFM (Institut français de la mode), tijdens
het webinar. Het is niet een kwestie van jezelf verplichten tot mvo, maar
van bepalen waar jouw merk voor staat, “er is veel concurrentie”, voegt hij
toe. Hij onderstreept ook dat er een heuse beweging is die zich bezighoudt
met maatschappelijk verantwoord ondernemen: “de aandacht is verschoven van
goede bedoelingen hebben naar het daadwerkelijk integreren in het bedrijf.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen vormt inmiddels de basis van alle
nieuwe businessmodellen”.

Anderzijds, zegt Xavier Romatet dat de keuzes betreffende mvo gemaakt
kunnen worden op elk moment van de value chain: tijdens productie,
transport en logistiek, afzet, gebruik (verlengde levensduur, een
reparatiesysteem), of aan het einde van de levensduur van een product. De
keuzes hierin zijn afhankelijk van wat de toekomstplannen van de
onderneming.

De integratie van maatschappelijk verantwoord ondernemen brengt kosten
met zich mee maar men moet niet vergeten dat de consument bereid is meer te
betalen voor producten die afkomstig zijn van bedrijven die dergelijke
initiatieven ondersteunen.

De modellen van de toekomst zijn hybride

De studie onthult dat er meerdere geslaagde modellen zijn. De meest
succesvolle daarvan zijn de gecombineerde modellen waardoor ze minder
gevoelig zijn voor de omloopsnelheid van de markt. De ankerpunten van deze
combinaties zijn vooral gericht op de lokale en internationale aanpak, de
digitale en fysieke, de snelheid van de uitvoering en flexibiliteit.

Wat de studie beschouwt als ‘geslaagde modellen’ zijn modellen die tijd
en ruimte inkorten. Zoals bijvoorbeeld de afstand naar sourcing locaties.
Hier is het de snelheid van uitvoering die opvalt. Deze ondernemingen
beschikken over “een groeiende stroomopwaarts en -afwaartse controle die
hen flexibiliteit geeft”, onderstreept de studie.

Tenslotte dragen de winnende modellen zorg voor de kwaliteit van de
uitvoering. Op dit punt kunnen de ondernemingen laten zien hoe uniek ze
zijn, hoe zij zich onderscheiden en hun klanten behouden voor duurzame
ontwikkeling.

De ‘waakzame ondernemingen’

In het eerste thema van de publicatie, ‘cultuur en transformatie’,
hebben de auteurs een nieuw soort onderneming gevonden die zij omgedoopt
hebben tot ‘waakzame onderneming’. Dit zijn bedrijven met een sterk
vermogen om hun gebruik en praktijken te transformeren. Deze nieuwe
onderneming is meestal verticaal georganiseerd, verschuift authenticiteit
naar de kern van het bedrijf en controleert hun value chain.

De ‘waakzame ondernemingen’ zijn in staat kunnen opereren in wat de
studie een VUCA wereld noemt (vluchtig, onzeker, complex, ambigu), omdat ze
zich focussen op de kwaliteit van het product, de autonomie van de teams;
weten te anticiperen op zwakke signalen; flexibel zijn en hun fouten kunnen
erkennen en oplossen.

De studie legt uit dat om een ‘waakzame onderneming’ te worden, je “een
koers moet vaststellen, een strategische visie gebaseerd op je
geschiedenis, je roots, je activa: dat betekent het veranderen van de
bedrijfscultuur door te werken aan systemen (tools, processen), gedrag en
werkwijzen.”

*IFM-Kea & Partners-enquête uitgevoerd met 42 brandmanagers,
winkelketens, investeerders, institutionele spelers en
industrie-experts.

Beeld: Faguo x Habitat

Dit artikel is eerder gepubliceerd op FashionUnited.FR, en is
vervolgens vertaald naar het Nederlands door Ilona Fonteijn.

Bron: Fashion United