De toekomst van retail aan de hand van zes trends

0
804

EXPERT ADVIESMünchen – In deze tijd van digitalisering is voor fysieke winkels een nieuwe rol weggelegd: winkelervaring wordt de kern van hun raison d’être. Wat betekent dit voor de inrichting van winkels? En hoe kun je de consument verleiden naar de stad te komen? We vroegen gerenommeerde retail-architecten en shopfitters uit Duitstalige landen naar de belangrijkste trends op het gebied van retail design.

Expert advies over de toekomst van retail en de stenen winkel

Trend 1: Zintuigelijke ervaring

Het grootste verschil tussen online en offline winkelen is de ervaring. Detaillisten moeten hier in de toekomst meer nadruk opleggen, stelt Jutta Blocher, van architectenbureau Blocher Partners uit Stuttgart, Duitsland. “De belangrijkste trend, als gevolg van digitalisering, is dat de haptische waarneming (zintuiglijke ervaring door aanraking,red.), aan belang wint, want de fysieke winkel is nog de enige plek is waar we een product met al onze zintuigen kunnen ervaren.” Blocher Partners heeft de afgelopen jaren mijlpaalprojecten gerealiseerd voor Sport Schuster, Mode Reischmann, Modehaus Henschel en Kastner & Öhler.

Beeld: Umdasch: Hudson’s Bay in Amsterdam

Trend 2: Winkelen in plaats van kopen

Winkelen moet op de eerste plaats leuk zijn. Kopen wordt secundair. Men zal in de toekomst duidelijk onderscheid maken tussen winkelen en kopen. Als de klant tevreden is, zal hij terugkeren. Maik Drewitz, van shopfitter specialist Umdasch The Store Makers uit Oostenrijk, zegt: “Als interieurontwerpers kunnen wij ervoor zorgen dat de klanten door beleving meer tijd doorbrengen in de winkel. Onder andere door een ‘andere’ opzet, betere productpresentatie en persoonlijke klantenservice. Daardoor zullen zijn loyaler worden.” Aan het concept van winkelen zal niet zoveel veranderen, denkt hij “maar aan de presentatie op de winkelvloer wel” en “ook de klant moet meer betrokken worden”. “Prikkel de klant om naar je winkel te komen en er meer tijd door te brengen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan gastronomie.” Umdasch ontwierp baanbrekende winkelconcepten voor Hudson’s Bay, Nike, Versace, Patrizia Pepe, Appelrath & Cüpper en Sport Bründl.

Beeld: Schwitzke & Partner: Intersport Den Haag

Trend 3: Een meer flexibele winkelinrichting

De dagen van statische winkels zijn voorbij. De consument van morgen wil niet maandenlang dezelfde productpresentatie zien. Dat zegt Tina Jokisch van Schwitzke & Partner in Düsseldorf: “In de toekomst moeten stenen winkels vooral een betere focus hebben, inspireren en een beleving voor alle zintuigen bieden. Met een flexibele winkelinrichting kun je het vloerplan tot leven laten komen met verrassende elementen of impulsen voor de klant. Kijk daarnaast ook naar je assortiment: complimenteer je selectie core producten met items uit andere branches om een inspirerende themawereld te creëren.” Schwitzke & Partner realiseert toonaangevende retailprojecten voor bedrijven uit de mode- en lifestyle-industrie. De meest recente projecten omvatten het herontwerp van warenhuis Manufactum in Wenen, het nieuwe Douglas Pro-concept en de nieuwe Intersport-winkels.

Beeld: Gruschwitz: Hirmer München

Trend 4: Digitalisering is essentieel

Retailers ontkomen niet aan het implementeren van digitale elementen in de stenen winkel stelt Wolfgang Gruschwitz. Denk daarbij aan dataverzameling. Het in München gevestigde Gruschwitz heeft onlangs met Hirmer, Uniqlo, FC Bayern en Superdry aan retailprojecten gewerkt en richt zich tevens op e-commerce integratie.

“Voor de fysieke winkel is het creëren van toegevoegde waarde ten opzichte van het internet, cruciaal,” voegt professor Holger Moths van Prof. Moths Architecture toe. Prof. Moths Architecture ontwierp jaren geleden de prijswinnende Globetrotter-huizen en een ander wapenfeit is de L&T Sportwinkel in Osnabrück (2018). “Naast het uitproberen van een product, is het voor een winkel een toegevoegde waarde om het personaliseren van een product – denk aan fietsen, brillen, kleding en schoenen – aan te bieden. Volgens hem is click & Collect is een goed voorbeeld van een bestaand model waarin online en offline worden gecombineerd, “maar dit kan nog verder worden uitgebreid.”

Beeld: Prof. Moths Architects: L&T Osnabrück

Trend 5: In plaats van observeren, experimenteren

Er moet meer worden geëxperimenteerd, want niemand weet precies hoe de winkel er in de toekomst uit moet zien om succesvol te blijven. Wolfgang Gruschwitz, een digitale retail specialist uit München, is ervan overtuigd dat een combinatie van online en offline ook zal leiden tot het testen van nieuwe concepten en men opnieuw zal laten nadenken over oude concepten. “Het is tijd om trial winkels te openen. Zo opende Lululemon een winkel waar yoga-activiteiten werden beoefend. Er is nog veel ruimte voor ontwikkeling op dit gebied. Focus je op de behoeften van de klanten en presenteer hen passende oplossingen.” Klanten willen ook meer experimenteren met de producten, winkels worden workshop ruimtes.

Trend 6: De menselijke factor wordt belangrijker

En welke rol krijgt retailpersoneel? Met het oog op het ervaringsgerichte karakter van winkels, beweegt de mens zich meer dan ooit naar de voorgrond, zegt Tina Jokisch van Schwitzke & Partner, “De menselijke factor in de vorm van competente, servicegerichte medewerkers wordt door veel retailers onderschat! Zonder goed personeel dat bezoekers inspireert en een prettig gevoel verzorgt, is zelfs de mooiste winkel de helft minder waard.”

Het origineel van dit artikel verscheen in maart op FashionUnited.DE. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: Joachim Grothus voor Blocher Partners: Henschel Heidelberg

Bron: Fashion United