De trends die de retail van 2020 gaan vormgeven volgens Edited

0
458

Zou het niet handig zijn om een glazen bol te hebben? Om te zien
wat volgend jaar in de mode is, welke ontwikkelingen de retail door maakt
en hoe de verschuiving van fysieke winkels naar online zal gaan. Gelukkig
hoeft men niet terug te vallen op giswerk, aangezien trendanalisten maar
ook onderzoeksbureau Edited hun bevindingen delen. Edited deelt diverse
trends in de retail voor 2020 en FashionUnited selecteert de highlights. Zo
kan iedereen voorbereid het nieuwe jaar in.

Edited baseert de trends altijd op basis van data waarmee het
ontwikkelingen in de mode en retail spot. “Het pop-up model kwam naar voren
als winkel van de toekomst en het gaat in 2020 nergens heen,”aldus het
rapport. “De efficiëntie van online shoppen dwong fysieke winkels om fris
en innovatief te zijn om te overleven in het huidige klimaat van vandaag.”
Naast tijdelijk is de winkel van de toekomst ook immersief. Het gaat meer
om de ervaringen die te vinden zijn in de winkels, met behulp van techniek
en nog steeds een menselijk element. Denk bijvoorbeeld aan connected
mirrors
, virtuele tours en diverse schermen met extra informatie over
het merk.

Daarnaast verwacht Edited dat duurzaamheid de hoogste prioriteit is
voor retailers in 2020. Door deze focus ontstaan diverse kansen aldus het
onderzoeksbureau, zeker in de virtuele ruimte. Denk bijvoorbeeld aan
digitale samples, maar ook digitale mode in fysieke conceptstores zoals te
zien was bij Hot:Second. Vergeet daarnaast niet de virtuele influencers die
al jaren in de modebranche opduiken. Balmain riep eigen digitale modellen
in het leven en online entity Lil Miquela is al model in campagnes van
Calvin Klein. Nederlands modeblad Glamour zette in 2019 al een virtueel
model op de cover. “Going digital is een belangrijk concept als het gaat om
de toekomst van duurzaam ontwerp en we verwachten dat we ook voordelen gaan
zien voor andere onderdelen van de mode industrie,” aldus Edited.

Beeld: via Hot:Second

Bron: Fashion United