Dit was het modenieuws van januari 2020

0
16

Dit was het modenieuws van januari 2020

Begin januari beheersen de alles verwoestende bosbranden in Australië
het nieuws. Grote bedrijven als PVH en
Kering doneerden een bedrag in strijd tegen de
bosbranden en modemerken Balenciaga en Noah lanceerden Koala kledingstukken
waarvan de opbrengst wordt gedoneerd. Dichter bij huis doneerde winkelketen
Jeans Centre 20 procent van de denim opbrengsten van een avond aan hulp
voor de bosbranden, en het Belgische label Suspicious Antwerp haalde
74,064.70 Australische dollar op voor Wires Wildlife Rescue.

Dat en meer in het nieuwsoverzicht van januari 2020.

Nieuws uit de winkelstraat

7 januari wordt de Nederlandse modeketen Didi, met tachtig winkels, failliet verklaard.
Bij het faillissement zijn zo’n 350 medewerkers betrokken. Mogelijk blijft Didi gedeeltelijk voortbestaan.

Dit was het modenieuws van januari 2020
Beeld: Didi

Dit voorjaar verdwijnen vijftig Promiss en Steps winkels uit de winkelstraat.
Moederbedrijf FNG gaat de kleding van de twee merken alleen nog via
webwinkels verkopen. De sluiting van de Nederlandse winkels heeft effect op
234 werknemers. (FNG kondigde tegelijkertijd aan dat het een commerciële samenwerking is
aangegaan met de holding boven het Belgische E5 Mode.)

Goed nieuws was er ook: SchoenenZaken kondigde aan dit voorjaar een tweede winkel te openen in Zwolle en Arket
gaat in mei een tweede Nederlandse vestiging openen in Den
Haag. Okay Fashion breidt komende maanden uit met elf winkels.

De Amsterdamse lingeriespeciaalzaak Salon de Lingerie wordt overgenomen door Annadiva. De winkel aan de
Utrechtsestraat blijft bestaan, maar op de karakteristieke houten gevel
staat vanaf februari Annadiva. Voor Annadiva, in 2011 opgericht door
Mariëlle van Werven als webwinkel voor lingerie en badmode voor vrouwen met
cup D en groter, is het de derde fysieke winkel.

Dit was het modenieuws van januari 2020
Foto: SchoenenZaken Zwolle ontwerp voor de nieuwe winkel
door Binnenbrand, via SchoenenZaken.

Tot slot; het Belgische modehuis Natan opende een nieuwe winkel in de Franse
hoofstad Parijs.

E-tailers: Amazon lanceert volwaardige Nederlandse website en Bol.com
zet groot in op kleding

Amazon bevestigde deze maand de komst van een volwaardige Nederlandse website
en Bol.com startte 23 januari met de verkoop van dames- en herenkleding van bekende merken als
Miss Etam, Jack & Jones, Claudia Sträter, Zeeman en About You. De
Nederlandse webwinkel is gestart met honderdduizenden kledingstukken, maar
aan het eind van het jaar moet dat een half miljoen zijn, meldde
Bol.com-directeur winkels, Margaret Versteden aan NU.nl.

Mannenmode

Op Paris Fashion Week Men’s en Milan Fashion Week
Men’s
waar de mannencollecties voor komend najaar werden
voorgesteld, was van streetwear in elk geval nog nauwelijks sprake.
Richtinggevende, jonge merken als A-Cold-Wall, dat dit seizoen Londen
ruilde voor Milaan, Sunnei, eveneens in Milaan, of 1017 Alyx 9SM, in
Parijs, kozen voor een meer formele stijl. Lisi Herrebrugh en Rushemy Botter van Botter, die in
Parijs debuteerden, verrasten nog het meest
met enkele bijzonder
verfijnde, moderne pakken.

Dit was het modenieuws van januari 2020
Botter FW20, credit Catwalkpictures.com

Viktor&Rolf is terug met mannenmode. “Een intieme
weerspiegeling, understated maar met slimme details met een reeks
van tactiele patchworks en prints.” Ook het Italiaanse luxemerk Agnona, in handen van de Ermenegildo Zegna Group
herlanceert mannenmode.

Couture: Afscheid Jean-Paul Gaultier en terugkeer Balenciaga

De Franse modeontwerper Jean Paul Gaultier gaf 22 januari zijn laatste couture
show
in Parijs. De show kreeg de vorm van een anderhalf uur durend
megaspektakel in het 19de eeuwse Théâtre du Chatelet, dat 2.010 zitjes
telt. In het openingstafereel stapte een model uit een doodskist, terwijl
Boy George een liedje zong. Maar de begrafenis was tegelijk ook een feest.
Meer dan zijn afscheid vierde Gaultier, altijd een vrolijke hans, zijn
vijftigste verjaardag in de mode
.

Dit was het modenieuws van januari 2020
Beeld: Jean Paul Gaultier Couture SS20, credit
Catwalkpictures

Modehuis Balenciaga kondigde aan couture na een 52-jarige
pauze
nieuw leven in te blazen. De huidige hoofdontwerper van
Balenciaga, Demna Gvasalia, is verantwoordelijk voor de nieuwe reeks
couturecollecties, waarvan de eerste wordt gepresenteerd in juli 2020.

Modevakbeurs nieuws: Berlijnse beurzen in de voormalige luchthaven
Tempelhof goed ontvangen en meer ruimte voor vermaak en informatie op
Modefabriek

Berlijn voert haar inspanningen op ter ondersteuning van de mode met de
oprichting dit jaar van een duurzame fashion hub in de Duitse hoofdstad. De
doelstelling van de hub is “om innovatieve en duurzame mode uit Berlijn
zichtbaar te maken en om te helpen Berlijn als modestad te profileren, als
centrum voor innovatie en duurzaamheid.”

Tijdens Berlin Fashion Week werd wederom duidelijk dat de Duitse hoofdstad
zou profiteren van nieuwe ideeën en initiatieven om relevant te blijven in
de modewereld. De Berlijnse modebeurzen, die lange tijd bleven groeien en
stijgende bezoekersaantallen noteerden, hebben ook getracht relevant te
blijven met nieuwe opzetten en locaties in januari
.
Panorama en Neonyt in de voormalige luchthaven
Tempelhof werden zeer goed ontvangen.

Modefabriek was terug op zondag en maandag, zodat retailers met hun
hele team konden komen. In de hallen van de Amsterdamse Rai was meer ruimte voor ervaringen, activiteiten, leisure en
food
. Koffiecorners, zitbanken, ruimte voor workshops, ruimte voor
spellen zoals ping pong: Modefabriek krijgt meer en meer het gevoel van een
evenement. “We zijn nog bezig met het finetunen van de richting die we als
bedrijf en als beurs op gaan. De eerste aanzet is er en is nu ook te zien
op de beurs. Vermaak is daar een onderdeel van, maar we willen ook grote
stappen maken op het gebied van informatie delen,” zei Modefabriek CEO
Lucel van den Hoeven. Zo waren er workshops over stoffen, maar ook
retailcoaching en e-commerce.

Coronavirus

Het

coronavirus
domineert circa een maand na de eerste gevallen het nieuws
. Het
virus grijpt snel om zich heen. De aandelenkoersen van luxebedrijven zoals
Burberry Group, LVMH Moët Hennessy en Kering daalden dinsdagochtend 28
januari. “De angst voor een verslechtering van de situatie in China, één
van de belangrijkste markten voor luxemerken, neemt snel toe, bereikt de
handelsvloer en maakt beleggers bang”. Dat waarschuwen experts die zijn
geraadpleegd door FashionUnited.com. Wereldwijd zijn inmiddels 9.692
besmettingen geteld, zo meldt Nu.nl op vrijdag 31 januari.

Altijd op de hoogte zijn van het laatste modenieuws? Schrijf u hier in voor FashionUnited nieuwsbrief om
automatisch op de hoogte te blijven.

De tekst komt (deels) uit gepubliceerde artikelen van auteurs
Caitlyn Terra, Nora Veerman, Weixin Zha en Jesse Brouns voor
FashionUnited.

Foto: Plush Design Studio via Pexels

Bron: Fashion United