Dr Martens heeft een goed jaar achter de rug als gekeken wordt
naar de omzet en het EBITDA. Aan het einde van het boekjaar 2019, dat in
maart afliep en waarvan het bedrijf maandag de cijfers van bekend maakt,
stond een omzet van 454,4 miljoen pond (489,4 miljoen euro) op de balans
dankzij een groei van 30 procent. Het EBITDA steeg zelfs met 70 procent
naar een bedrijf van 85 miljoen pond (91,5 miljoen euro).
CEO van Dr Martens, Kenny Wilson, is dan ook positief in het
jaarverslag. “Het is opnieuw een bijzonder jaar geweest voor Dr Martens en
ik ben trots dat ik zo’n iconisch en authentiek merk mag leiden. Onze
aanhoudende focus op de consument en de mindset van continue investeringen,
laten het merk groeien op de lange termijn terwijl we trouw blijven aan ons
doel om rebelse zelfexpressie te steunen.”
Dr Martens sluit boekjaar 2019 af met 30 procent omzetgroei
De focus op de consument is terug te zien in de expansie met
direct-to-consumer en de verbetering bij de operationele activiteiten
waardoor de digitale omzet flink is toegenomen. Direct-to-consumer omzet
steeg met 42 procent naar 199,4 miljoen pond (214,7 miljoen euro), zo
blijkt in het verslag. Omzet uit de e-commerce steeg met een percentage van
67 naar 72,7 miljoen pond (78,2 miljoen euro).
De grootste omzetgroei zag Dr Martens in Amerika (Noord-, Midden- en
Latijns-). In het gebied nam de omzet met 37 procent toe naar een bedrag
161,1 miljoen pond (173,5 miljoen euro). Met een omzet van 206,2 miljoen
pond (222,2 miljoen euro) bleef de EMEA echter op nummer één staan dankzij
een omzetstijging van 32 procent. In Azië nam de omzet van het merk toe met
16 procent naar 87,1 miljoen pond (93,8 miljoen euro).
Picture credit:Finsbury Group
Bron: Fashion United