Maandelijks selecteert FashionUnited een aantal duurzaamheids
inspanningen uit de modeindustrie uit binnen- en buitenland. Zeven
nieuwtjes van maart.
Introductie ‘Sustainable Fashion Gift Card’
Om de consumptie van duurzame kledingstukken te promoten, heeft
modeplatform Our World een Nederlandse giftcard voor duurzame mode
gelanceerd. Aangesloten retailers zijn onder andere MYOMY, Loop a
Life en Osier. Zij betalen eenmalig 50 euro aan
opstartkosten, en de commissie is 15 procent over de waarde van de
verzilverde giftcard. Retailers kunnen zich eenvoudig aanmelden, vertelde
initiatiefneemster Nanette Hogervorst aan FashionUnited.
The Responsible Edit van MatchesFashion
E-tailer Matchesfashion.com heeft een on-site hub gelanceerd die
duurzame modelabels promoot. Op The Responsible Edit zijn merken
beschikbaar waarvan het bedrijf vindt dat ze “voorlopen op het gebied van
duurzame mode”.
De in Shanghai gevestigde viscoseproducent Sateri heeft een nieuwe
soort duurzame viscose geïntroduceerd
De (viscose)vezels bestaan uit houtpulp dat is gemaakt uit
post-consumer textielafval van het Zweedse bosbouwbedrijf Södra. Dat
houtpulp is gemengd met ander houtpulp dat is voorzien van het
PEFC-keurmerk, wat betekent dat het materiaal afkomstig is uit een duurzaam
beheerd bos. Sateri is van plan om samen te werken met modefabrikanten en
-merken om het nieuwe soort viscose komende maanden op de markt te brengen.
Het doel is het materiaal beschikbaar te maken op de massamarkt, aldus het
bedrijf.
Fibersort, een post-consumer textielsorteermachine die de industrie
opruimt is operationeel
In Wormerveer, net buiten Amsterdam, staat een baanbrekende machine die
met het automatisch sorteren van grote hoeveelheden post-consumer
kledingstukken een revolutie op het gebied van textielrecycling teweeg kan
brengen.De Fibersort-machine, een technologie op basis van Near Infrared
(NIR), kan zo’n negenhonderd kilogram aan post-consumer textiel per uur
sorteren en dit indelen in 45 verschillende categorieën op basis van
materiaal en kleur.
De technologie is al enkele jaren in de maak, en maakt deel uit van een
breder Fibersort-project. Het project heeft al doel om het probleem van
overmatig afval in de mode- en textielindustrie aan te pakken.
Textile Exchange heeft de Responsible Mohair Standard
geintroduceerd
De nieuwe standaard verifieert en identificeert mohair dat is
geproduceerd in systemen die dierenwelzijn respecteren maar ook het milieu.
Alle producenten die de standaard willen toepassen worden met regelmaat
streng gecontroleerd, zo liet Textile Exchange weten. Wereldwijd heeft de
non-profit organisatie uit de VS vierhonderd leden waaronder merken,
retailers en leveranciers. Textile Exchange heeft als doel om
toonaangevende bedrijven op het gebied van duurzame materialen en vezels te
creëren en het gebruik van die materialen aan te moedigen.
De nieuwe standaard sluit aan bij de Responsible Wool Standard die al in
2016 werd aangekondigd. Beide zijn gebaseerd op het Textile Exchange Animal
Welfare Framework.
Biologisch afbreekbare stretch denim van Hiut Denim Co. x Candiani
Welsh denimmerk Hiut Denim Co. lanceerde samen met de Italiaanse
denimproducent Candiani een gelimiteerde collectie micro-plastic vrije,
biologisch afbreekbare stretch jeans in maart. Alberto Candiani zei
daarover in een persbericht: "In een wereld waar de hulpbronnen afnemen en
stortplaatsen overstromen met afgedankte kledingstukken, is het onze plicht
om te zoeken naar hernieuwbare bronnen, naast biologisch afbreekbare en
composteerbare materialen. Denim moet het voortouw nemen, we zijn verheugd
dat we samen met Hiut Denim Co. onze innovatie en overtuigingen onder de
aandacht kunnen brengen van een breder publiek.”
Asics capsulecollectie Pyrates Smart Fabrics
Asics lanceerde samen met textielproducent Pyrates Smart Fabrics op
International Women's Day een capsulecollectie met duurzame yoga-kleding
voor dames. De items zijn gemaakt met textiel van Pyrates Smart Fabrics dat
bestaat uit natuurlijke vezels. Bij het kleuren van de stof is geen
gebruikgemaakt van chemicaliën en was minder water nodig, aldus Pyrates
Smart Fabrics.
Gerelateerd nieuws van maart:
Naar het idee van onze journalist Simone Preuss. Zij introduceerde
deze rubriek in 2019 op FashionUnited.uk. De tekst van dit artikel komt uit
eerder gepubliceerd nieuws.
Beeld: eigendom MatchesFashion
Bron: Fashion United