Duurzame textiel innovaties: Veganistisch cactusleer uit Mexico

0
50

INTERVIEW

Mexico City – Met als doel een alternatief voor dierlijk leer te vinden,
ontwikkelden Adrián López Velarde en Marte Cázarez, beiden afkomstig uit
Mexico, veganistisch leer gemaakt van nopal (een cactus). Dit materiaal
hebben ze met succes gepresenteerd tijdens de meest recente editie van de
International Leather Fair Lineapelle 2019, die afgelopen oktober
plaatsvond in Milaan, Italië.

Het doel van de ondernemers was om een dierenleedvrij, duurzaam
alternatief zonder giftige chemicaliën, ftalaten en PVC te creëren. Het
resultaat, cactusleer, is gedeeltelijk biologisch afbreekbaar en beschikt
over de technische specificaties die zijn vereist in de mode-, lederwaren-,
meubel- en zelfs auto-industrie. Dankzij de hoge weerstand en houdbaarheid
van (minimaal) tien jaar kan dit organische, duurzame materiaal het gebruik
van dierlijk leer en niet duurzame synthetische materialen vervangen.

Na twee jaar onderzoek en werk konden de makers, afkomstig uit
Guadalajara in Jalisco en Aguascalientes, in juli eindelijk het cactusleer
afmaken. Het materiaal wordt verhandeld onder de naam Desserto, en heeft
ook soortgelijke kenmerken als dierlijk of synthetisch leer, zoals
elasticiteit, aanpasbaarheid en de stof is ademend.

FashionUnited sprak met Adrián López Velarde, vice-president van Adriano
Di Marti, Desserto, die vertelt over het verhaal achter het veganistische
leer, de eigenschappen ervan en waar het duurzame merk naartoe gaat.

Hoe kwam je op het idee van op cactus gebaseerd, veganistisch leer?

“Ik kwam op het idee nadat ik eerst in de meubel- en daarna in de
auto-industrie had gewerkt en Marte Cávarez in de mode-industrie. Daar
ontdekten we dat het probleem van milieuvervuiling ernstig was. Als gevolg
hiervan raakten we geïnteresseerd in het verminderen van de impact op het
klimaat, dus besloten we te stoppen met onze banen en Adriano Di Marti te
starten. Het is een bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van Desserto,
dat tegenwoordig bekendstaat als veganistisch cactus- of nopalleer.”

Waarom heb je voor cactus of nopal als belangrijkste grondstof
gekozen?

“Het idee voor deze grondstof is ontstaan omdat deze plant geen water
nodig heeft om te groeien, en omdat er genoeg van zijn in Mexico. Ook
symbolisch gezien vertegenwoordigt het ons als Mexicanen, iedereen kent
het. Om dit materiaal in verschillende industrieën te verwerken, is het
essentieel om rekening te houden met een stabiele, overvloedige aanvoer van
grondstoffen. We beschikken momenteel over twee hectare waar we nopal
verbouwen, met een uitbreidingsmogelijkheid van veertig hectare. Wat
betreft productiecapaciteit hebben we 500.000 meter per jaar.”

Hoe kwam je erbij dat nopal een goed alternatief voor dierlijk leer zou
kunnen zijn?

“We zijn er na twee jaar onderzoek en ontwikkeling in geslaagd om
geschikt materiaal te produceren dat voldoet aan de kenmerken en
technische, mechanische specificaties die zijn vereist voor industrieën die
dierlijk of synthetisch leer gebruiken. Dankzij de organische samenstelling
is het materiaal ademend, waardoor veganistisch cactus- of nopalleer
vergelijkbaar is met dierlijk leer.”

Hoe was je ervaring bij Lineapple? Hoe is jullie product ontvangen?

“Het enthousiasme bij Lineapple voor Desserto was overweldigend. We
hadden niet verwacht belangstelling te krijgen van zoveel verschillende
industrieën en ontwerpers van over de hele wereld. Naast de vele
felicitaties en positieve reacties, is het noemenswaardig dat een
Lineapple-presentator op het innovatie- en duurzaamheidsforum zei dat van
alle duurzame materialen op de beurs, dat van ons het meest geschikt is
voor luxemerken vanwege zijn flexibiliteit, zachtheid, uiterlijk en
kleur.”

Kun je vertellen waar je bedrijf momenteel staat?

“Ons bedrijf werkt al in projecten met grote groepen in diverse
branches, en we hebben het vermogen om deze projecten te laten slagen. Ons
onderzoek is echter nog niet voltooid, want hoewel ons materiaal al
geschikt is voor marketing en zeer duurzaam is, begrijpen we dat innovatie
de motor is van ieder bedrijf dat zeker wil zijn van zijn toekomst.”

Hoe ziet cactusleer eruit? Wat is het verschil met dierlijk leer?

“Desserto is zeer duurzaam materiaal, waarvan de ecologische voetafdruk
niet zo groot is als van dierlijk leer. Het vereist geen intensief gebruik
van water en het is vrij van ftalaten, giftige chemicaliën en PVC. Ook kan
de flexibiliteit zorgen voor besparingen, omdat het de productiviteit
verhoogt van productielijnen die het gebruiken. Daarnaast is het een
materiaal dat zachtheid biedt en qua uiterlijk lijkt op dierlijk leer.”

Hoe denk je dat de branche naar dit duurzame alternatief voor leer
kijkt?

“Het is het juiste moment voor het aanbieden van dit alternatief, omdat
niet alleen bedrijven zijn geïnteresseerd zijn in nieuwe materialen zoals
deze, maar ook omdat steeds meer eindgebruikers milieuvriendelijke
materialen eisen.”

“Na onze lancering in Milaan hebben we bevestigd gekregen dat de
Europese markt absoluut klaar is om dit materiaal in de productielijnen op
te nemen. En voor bedrijven in onze eigen regio geldt hetzelfde. We hebben
nauw contact gehad met verschillende spraakmakende bedrijven in onze
buurlanden, waarmee we aan interessante projecten werken.”

Wat zijn de grootste uitdagingen waarmee je te maken krijgt?

“De grootste uitdaging waar we tegenaan zijn gelopen, is het vinden van
een manier om onze materialen toegankelijk te maken voor kleine en
middelgrote bedrijven. Soms vormen minimale afnamehoeveelheden een barrière
voor hen. Daarom proberen we altijd een inventaris te hebben, zodat ze
kleine hoeveelheden kunnen kopen. We werken ook samen met potentiële
leveranciers die onze materialen voor iedereen beschikbaar kunnen
stellen.”

Waarom zouden fabrikanten dit materiaal gebruiken?

“Omdat ons materiaal zeer duurzaam en kostenbesparend is en voldoet aan
de vereiste specificaties, is het een alternatief dat een win-win scenario
biedt. Fabrikanten zullen niet alleen profiteren van de ontwikkeling van
een hoogwaardig, duurzaam assortiment, maar zullen ook een
concurrentievoordeel hebben omdat ze ermee bijdragen aan zorg voor het
milieu en voldoen aan de groeiende vraag van eindgebruikers naar een
milieuvriendelijk aanbod.”

Welke positieve impact kan het materiaal hebben op het milieu?

“De positieve invloed die ons materiaal kan hebben op het milieu als het
wordt geïntegreerd in de belangrijkste productielijnen in de eerder
genoemde branches, is dat het kan leiden tot 32 tot 42 procent minder
plastic afval – afhankelijk van de versie van ons materiaal. Daarnaast
wordt het waterverbruik met 20 procent verminderd. Momenteel verbruikt
alleen al de modeindustrie bijna 79 miljard kubieke meter water, wat genoeg
is om 32 miljoen Olympische zwembaden mee te vullen. Rekening houdend met
de verwachting dat tegen 2030 nog eens 39 miljard kubieke meter water wordt
verbruikt, is het resultaat voor de wereldeconomie 32 miljoen euro per
jaar. Het zou de wereldeconomie ten goede komen wanneer de modeindustrie
manieren kan vinden om het waterverbruik te verminderen.”

“Wat afval betreft, produceert de mensheid jaarlijks 2.100 miljoen ton
afval. Kijkend naar de ecologische voetafdruk betekent dat dat de
wereldbevolking al ruim 1,6 keer zoveel afval produceert als dat de aarde
kan absorberen in dezelfde tijdsperiode. Wat vandaag de dag aan afgedankte
kleding op de afvalberg belandt, zal met 60 procent toenemen tussen 2015 en
2030, waarbij jaarlijks 57 miljoen ton aan afval op de afvalberg terecht
zal komen. Dit vergroot de totale modeafvalberg tot 148 miljoen ton tegen
2030, wat overeenkomt met een jaarlijkse hoeveelheid afval van 17,5
kilogram per hoofd van de wereldbevolking.”

“Op deze gebieden kunnen onze innovaties op grote schaal voordelen
bieden. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. We zijn er echter van
overtuigd dat het op alle mogelijke manieren zal lukken om binnenkort
veranderingen door te voeren. De modeindustrie heeft inherente positieve
kanten, met creativiteit als meest iconische karaktereigenschap. Met behulp
van technologieën en innovaties heeft mode het talent, de netwerken, de
financiering en alle middelen die nodig zijn voor transformatie. Het is
tijd om zaken op een andere manier aan te pakken.”

Dit artikel verscheen eerder op Fashionunited.mx. Vertaling en
bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: Adriano Di Marti, Desserto

Bron: Fashion United