RAPPORTDe coronacrisis heeft de
leefwijze van veel mensen drastisch veranderd. Wat zich altijd in de
publieke ruimte afspeelde, heeft zich tijdelijk naar de privésfeer
verplaatst. Werken gebeurt in de woonkamer, de slaapkamervloer is het
sportlokaal, en vrienden spreken elkaar niet op feesten en festivals, maar
gewoon vanaf de bank. Dat zorgt voor ander koop- en kleedgedrag: hoogstens
een enkeling zal een tweedelig pak dragen aan de keukentafel, of
naaldhakken op Houseparty. Hoe kunnen retailers en merken hun
communicatiestrategie afstemmen op deze andere leefwijze? Onderzoeksbureau
Edited geeft vijf tips voor een passende communicatiestrategie ten tijde
van de coronacrisis.
Kantoor aan de keukentafel: inspiratie voor thuiswerkers
Wereldwijd werken steeds meer mensen vanuit huis. Dat betekent dat de
gebruikelijke kantoordresscodes voor velen niet langer opgaan. Wie enkel
vergadert via Zoom of Hangouts zal een stijve pantalon wellicht in de kast
laten hangen en kiezen voor business on top, chill on the bottom –
ludiek etalageconcept! – of voor klassiekers in zachte stoffen en rustige
prints. Ook basics zijn volgens Edited een goede basis voor casual
werkkleding en, in verschillende vormen en kleuren, goed materiaal voor
visual merchandising. Bijkomend voordeel: basics zijn weinig
seizoensgevoelig. In tijden van vertraagde leveringen of onzekere orders
dus een goede categorie om op terug te vallen.
Alleen thuis zitten, met familie, vrienden en collega’s op afstand, kan
zorgen voor dalende energie en motivatie. Het kan als retailer dan ook
lonen om op zoek te gaan naar manieren om klanten actief, persoonlijk
betrokken en geïnspireerd te houden. Deel bijvoorbeeld thuiswerktips of
breng in je communicatie je eigen team in beeld.
Tot slot: niet iedereen heeft in deze periode de mogelijkheid om thuis
te werken. Denk bijvoorbeeld aan zorgpersoneel of supermarktmedewerkers.
Houd in je communicatie rekening met deze groepen, adviseert Edited.
Ontspannen en opladen: de rol van loungewear
Loungewear is relevanter dan ooit: wie toch niet de deur uit hoeft, kan
zich wikkelen in comfortabele lagen en zich buiten werktijden – of in de
pauze – opkrullen op de bank. Bestaande trends, zoals combinaties in
verschillende schakeringen van een kleur, of teddy-achtige materialen,
passen hier goed bij, stelt Edited. Combineer een presentatie van
loungewear-items met berichten die consumenten aanmoedigen om te ontspannen
in deze onzekere tijd, en goed voor zichzelf en anderen te zorgen.
Ook voor samenwonende koppels kunnen er in deze periode extra spanningen
ontstaan. Het continue samenzijn is niet voor iedereen even gemakkelijk.
Een concept dat hier een positieve draai aan kan geven is twinning:
dezelfde kleren dragen, en zo verbintenis en humor prikkelen. Verwerk dat
in je communicatiestrategie door uniseks loungewear-combinaties samen te
stellen of duolooks te presenteren.
Bron: Fashion United