Edited: vijf tips voor een passende communicatiestrategie tijdens de coronacrisis

0
440

Edited: vijf tips voor een passende communicatiestrategie tijdens de coronacrisis

RAPPORTDe coronacrisis heeft de
leefwijze van veel mensen drastisch veranderd. Wat zich altijd in de
publieke ruimte afspeelde, heeft zich tijdelijk naar de privésfeer
verplaatst. Werken gebeurt in de woonkamer, de slaapkamervloer is het
sportlokaal, en vrienden spreken elkaar niet op feesten en festivals, maar
gewoon vanaf de bank. Dat zorgt voor ander koop- en kleedgedrag: hoogstens
een enkeling zal een tweedelig pak dragen aan de keukentafel, of
naaldhakken op Houseparty. Hoe kunnen retailers en merken hun
communicatiestrategie afstemmen op deze andere leefwijze? Onderzoeksbureau
Edited geeft vijf tips voor een passende communicatiestrategie ten tijde
van de coronacrisis.

Kantoor aan de keukentafel: inspiratie voor thuiswerkers

Wereldwijd werken steeds meer mensen vanuit huis. Dat betekent dat de
gebruikelijke kantoordresscodes voor velen niet langer opgaan. Wie enkel
vergadert via Zoom of Hangouts zal een stijve pantalon wellicht in de kast
laten hangen en kiezen voor business on top, chill on the bottom
ludiek etalageconcept! – of voor klassiekers in zachte stoffen en rustige
prints. Ook basics zijn volgens Edited een goede basis voor casual
werkkleding en, in verschillende vormen en kleuren, goed materiaal voor
visual merchandising. Bijkomend voordeel: basics zijn weinig
seizoensgevoelig. In tijden van vertraagde leveringen of onzekere orders
dus een goede categorie om op terug te vallen.

Alleen thuis zitten, met familie, vrienden en collega’s op afstand, kan
zorgen voor dalende energie en motivatie. Het kan als retailer dan ook
lonen om op zoek te gaan naar manieren om klanten actief, persoonlijk
betrokken en geïnspireerd te houden. Deel bijvoorbeeld thuiswerktips of
breng in je communicatie je eigen team in beeld.

Tot slot: niet iedereen heeft in deze periode de mogelijkheid om thuis
te werken. Denk bijvoorbeeld aan zorgpersoneel of supermarktmedewerkers.
Houd in je communicatie rekening met deze groepen, adviseert Edited.

Ontspannen en opladen: de rol van loungewear

Loungewear is relevanter dan ooit: wie toch niet de deur uit hoeft, kan
zich wikkelen in comfortabele lagen en zich buiten werktijden – of in de
pauze – opkrullen op de bank. Bestaande trends, zoals combinaties in
verschillende schakeringen van een kleur, of teddy-achtige materialen,
passen hier goed bij, stelt Edited. Combineer een presentatie van
loungewear-items met berichten die consumenten aanmoedigen om te ontspannen
in deze onzekere tijd, en goed voor zichzelf en anderen te zorgen.

Ook voor samenwonende koppels kunnen er in deze periode extra spanningen
ontstaan. Het continue samenzijn is niet voor iedereen even gemakkelijk.
Een concept dat hier een positieve draai aan kan geven is twinning:
dezelfde kleren dragen, en zo verbintenis en humor prikkelen. Verwerk dat
in je communicatiestrategie door uniseks loungewear-combinaties samen te
stellen of duolooks te presenteren.

Edited: vijf tips voor een passende communicatiestrategie tijdens de coronacrisis
Foto: Gap

Blijven bewegen: sportieve content

Nu de sportscholen gesloten zijn, rollen steeds meer mensen thuis de
fitnessmatjes uit om gezond en fit te blijven. Sportkleding is volgens
Edited dus ook een goede productcategorie om aandacht aan te besteden. Zorg
er daarbij wel voor dat alle sporters zich aangesproken voelen: beginners
evenals gevorderden. Ter inspiratie kun je bijvoorbeeld online sportlessen
of work-out-video’s met consumenten delen.

Constant in contact: wees persoonlijk

In een tijd van social distancing is het voor iedereen belangrijk om in
contact te blijven met vrienden en familie. Een gevoel van saamhorigheid en
gemeenschap uitdragen is belangrijk. Wees persoonlijk in je
communicatiestrategie, aldus Edited, en bied aantrekkelijke producten aan
voor groepen, gezinnen of geliefden die in tijden van zelfisolatie niet bij
elkaar kunnen zijn. Voor de laatste categorie: presenteer mooie pyjama’s,
ochtendjassen of lingerie en deel bijvoorbeeld ideeën voor leuke of
romantische Skype-dates.

Vooruitkijken naar betere tijden: feest- en festivalkleding

Wat te doen met festivalkleding in een voorjaar zonder festivals? Bewaar
deze items en gebruik ze later dit jaar in een nieuw stijlverhaal.
Presenteer kleurige kleding bijvoorbeeld rondom de eerste schoolweken, en
kleding met glitters, kant of pailletten met de feestdagen. Hetzelfde geldt
voor zwemkleding: prijs deze niet te vroeg af, maar breng ze later in de
zomer onder de aandacht, wanneer verloren vakanties mogelijk nog worden
ingehaald.

Net als veel andere feestelijke zomerevenementen moeten de meeste
bruiloften voorlopig worden uitgesteld in verband met de coronamaatregelen.
Tegen de tijd dat deze weer versoepelen, kan ook de bruidsmode weer naar de
voorgrond: een goede manier voor aanstaande bruidsparen om alvast toe te
leven naar hereniging met vrienden en familie.

Meer lezen over de berichten gelinkt aan het coronavirus in de
modeindustrie? Hier vindt u alle Nederlandstalige artikelen.
Voor het internationale nieuws op de speciaal ingerichte pagina op
FashionUnited.com klikt u hier.

Homepagebeeld: La Redoute via MMBSY

Bron: Fashion United