Edwin Belt blikt terug op het afgelopen half jaar, en geeft retailtips voor het komende

0
398

Edwin Belt blikt terug op het afgelopen half jaar, en geeft retailtips voor het komende

INTERVIEWEr is moeilijk omheen
te draaien: het eerste half jaar van 2020 was voor de Nederlandse retail
niet bepaald rooskleurig, zo benadrukken ook de cijfers uit de periodieke
Gfk Fashionscan van Inretail. Dat de
coronapandemie blijvende veranderingen teweegbrengt in het retaillandschap,
bleek vandaag uit de resultaten van de corona-impactanalyse die Retailagenda in
samenwerking met Inretail ontwikkelde.

FashionUnited spreekt telefonisch met Edwin Belt, branchespecialist Mode
bij Inretail, voor een terugblik op het afgelopen half jaar – en een
vooruitblik naar het volgende. Ook geeft Belt een aantal tips voor
retailers om de komende tijd weer op te krabbelen. Wat blijkt: de
coronaperiode kan ook tot bron van inspiratie dienen.

Hoe kijkt Inretail terug op het afgelopen half jaar?

“Het is een hele bizarre periode geweest. Enerzijds waren er de slechte
cijfers – beter kunnen we ze niet maken. Maar we kijken ook terug op een
periode van creativiteit bij ondernemers en bezinning in de retail, of
eigenlijk in de hele toeleveringsketen. Ik herhaal elke keer wat Lidewij
Edelkoort aan het begin van de coronacrisis zei: dat we op een sneltrein
zaten en wisten dat het fout ging, maar dat we er niet af durfden te
stappen. Met de pandemie is die trein tot stilstand gekomen, waardoor we
hebben kunnen doen wat we moesten doen. Dat zijn positieve zaken, die voor
de toekomst een groot effect kunnen hebben.”

“Op de retail gelet: ik zie dat consumenten meer zijn gaan waarderen dat
de retailer om de hoek zit, en dat ze daar goed geholpen kunnen worden door
een lokale ondernemer. Die waren ze misschien uit het oog verloren omdat
alles tegenwoordig groots en voor lage prijzen moet. Maar veel klanten
willen die drukte eigenlijk niet. Dat is nu nog een aanname, maar die wordt
wel ondersteund door het feit dat kleine steden hebben gefloreerd omdat
consumenten vaker lokaal kwamen winkelen. Daar is meer aandacht voor
gekomen.”

In de impactanalyse worden ook winkelsluitingen genoemd. Hoe kijk je
hier tegenaan?

“Dat er winkels in de modebranche zullen verdwijnen sluit ik zeker niet
uit – maar dat komt niet alleen door corona. Ik denk dat een aantal
ondernemers daarvoor al van plan waren om het aantal winkels op prominente
plekken te verminderen. De kosten werden er te hoog. Sommige retailers
komen in de luwte überhaupt beter tot hun recht.”

“Daarnaast hebben we ook de verplaatsing van fysieke retail naar online
retail gezien. De online verkoop steeg gigantisch, een korte instorting aan
het begin van de coronacrisis daargelaten. Ook oudere mensen, die voorheen
voornamelijk naar de winkelstraten gingen, hebben ervaring met online
winkelen opgedaan. Ook zij zeggen nu: ‘online winkelen werkt, ik zal dat
blijven doen’.”

Wat zijn je verwachtingen voor het komende half jaar?

“Zolang er geen vaccin is tegen corona, zal de consument op gelijke tred
voortborduren. Met de versoepeling van de coronamaatregelen kwam gelukkig
wat herstel op gang in de winkelstraten, maar dat gaat minder snel in grote
winkelgebieden dan in middelgrote winkelgebieden. Ik was dit weekend nog in
de Kalverstraat. Aan het begin van de middag werd het er druk, maar toen
werd toch de straat even dichtgegooid en werd er eenrichtingsverkeer
ingelast. Dat is dan een teleurstelling voor de consument. Twee uur later
was het er heel rustig. Daarom zijn er nu ook gesprekken tussen
grootwinkelbedrijven en verschillende gemeenten, om er samen voor te zorgen
dat de consument daar toch prettig kan winkelen.”

Wat hebben retailers nodig om in het komende half jaar op te kunnen
krabbelen?

“Allereerst: klanten! Zie dit als een oproep aan consumenten: blijf
winkelen. Een tweede is een duidelijk kostenoverzicht, en een kritische
blik op de grootste kostenposten, zoals huur en inkoopkosten. Ten derde:
nog meer aan klantenbinding doen. Kijk bijvoorbeeld naar initiatieven die
tijdens de coronatijd zijn ontwikkeld: verkoop op afspraak, persoonlijke
fashion boxes… Diep dit soort ideeën uit en professionaliseer
ze. Tot slot noem ik online awareness. Daarmee bedoel ik niet dat
iedereen een webshop moet openen, maar een goede website en een duidelijke
visie op social media zijn belangrijk. Dan ben je ook online goed
zichtbaar.”

Beeld: Aygin Kolaei voor FashionUnited

Bron: Fashion United