Edwin Belt: ‘Een persoonlijke benadering van de consument is belangrijk’

0
6

Edwin Belt: ‘Een persoonlijke benadering van de consument is belangrijk’
Q&A

FashionUnited stelt
wekelijks op vrijdag virtuele vragen aan modeprofessionals om te laten zien
hoe zij omgaan met de coronacrisis. Hoe ziet hun werk eruit ten tijde van
de pandemie, en waar houden ze zich mee bezig? Deze week is Edwin Belt,
Branchespecialist Mode bij INretail, aan het woord.

Hoe ziet je werk er momenteel uit?

Het werk staat eigenlijk op z’n kop. Aan veel zaken zit nu een andere
dimensie. Ons werk als brancheorganisatie is om de branche inzicht te geven
in de ontwikkelingen, zeker nu. Retailers bellen ons op met vragen over hoe
ze kunnen omgaan met de coronacrisis. We bieden ze daarin inzicht en
handvatten, maar we kunnen ze ook helpen met onder andere juridische
kwesties. Daarnaast zijn we samen met de vakbonden medeverantwoordelijk
voor de CAO. Zo zagen we dat er in de CAO ruimte was om het uitbetalen van
het vakantiegeld met een maand uit te stellen. Nu zie je heel goed wat we
als brancheorganisatie doen en hoe krachtig ons netwerk is om zaken voor
elkaar te krijgen.

Verder zie ik dat ondernemers actief en creatief bezig zijn om toch te
kunnen ondernemen. Zo hebben retailers de personal shopper ingevoerd, maar
een andere creatieve vorm van klantcontact is de verrassingsbox. Ook zijn
er ondernemers die tegoedbonnen uitgeven waarvoor consumenten later iets
extra’s terugkrijgen en ook social media wordt ingezet om klanten op
afstand te omarmen.

Waar houd je je nu mee bezig en waarom?

Samen met Modint en onderzoeksbureau Q&A zijn we onlangs gestart met een
whitepaper, waarvoor verschillende ondernemers, producenten en leveranciers
al een vragenlijst hebben ingevuld. We hopen hier goede informatie uit te
krijgen voordat het beursseizoen straks weer start. Het whitepaper blijft
zich ontwikkelen, net als de huidige tijd, en het is slechts een eerste
stap in het stimuleren van ontwikkeling in de branche. Uiteindelijk hopen
we dat er verbeterde businessmodellen volgen uit dit onderzoek.

Ikzelf ben met name met innovatie in de branche en ketens bezig. Dit
zijn reguliere onderwerpen voor mij, maar nu natuurlijk erg actueel. Ik heb
scenario’s opgezet voor de korte, middellange en lange termijn. Daarbij
kijken we naar oplossingen voor ondernemers, bijvoorbeeld hoe ze verder
moeten nu veel inkomsten uitblijven en hoe ze om moeten gaan met de nieuwe
collecties die eraan komen. Op dit gebied ben ik nu bezig met de
voorbereiding van een webinar, over de onderwerpen liquiditeit en inkoop.
De meest recente stap is dat we aan de ministeries hebben gevraagd om een
sectorale aanpak om te helpen de branche levendig te houden.

Daarnaast houd ik me bezig met drie onderwerpen: digitalisering,
ondernemerschap en duurzaam inkoopbeleid. Daarbij gaat het onder andere
over de vraag hoe je je kan blijven ontwikkelen als ondernemer. Een
belangrijk punt daarbij is hoe winkelautomatisering efficiënt kan worden
ingezet. Ook zien we dat consumenten in de winkels niet altijd direct
vragen naar duurzame producten, maar hier wel degelijk behoefte aan hebben
als je kijkt naar bijvoorbeeld klikgedrag op het internet. We willen
ondernemers meenemen in het maatschappelijk verantwoord ondernemen, en ik
help ze hierbij door ze middels een stappenplan te wijzen op manieren om
duurzaamheid op te nemen in de bedrijfsvoering.

Wat is je blik op de nabije toekomst?

Ik zie een enorme uitdaging in de beperkingen van de anderhalve
meter-economie. De drukte in de winkelstraten neemt toe, maar dat is
natuurlijk een groot risico, en dat terwijl winkelen een leuk uitje zou
moeten zijn. Door de maatregelen zie je een soort scheefgroei binnen
ondernemingen. Ze hebben nog steeds de vaste kosten, maar ze moeten
kostenverhogende maatregelen invoeren terwijl de omzetten niet zo snel
hoger worden. Dus de omzet en kosten staan niet in verhouding, waardoor
velen schulden opbouwen. Ook zal er op enig moment een uitverkoop komen,
waardoor de drukte nog meer toe zal nemen. Daarnaast is er op het gebied
van inkoop van nieuwe collecties een probleem. De beurzen gaan niet door,
dus waar kunnen ondernemers inspiratie op doen? En hoe weten ze hoeveel ze
moeten inkopen? De toekomst is onzeker, dus ondernemers kunnen nu niet
voorspellen hoeveel ze nodig zullen hebben. Dit komt in de eerdergenoemde
webinar aan bod. De onzekerheid is misschien wel het grootste probleem van
de situatie.

Verder biedt de crisis ook kansen. Het is nu wel bewezen dat een
persoonlijke benadering van de consument belangrijk is, omdat je er
loyaliteit voor terugkrijgt. Die loyaliteit zie ik als een beloning van het
werk dat retailers hebben afgeleverd met betrekking tot aandacht en
interesse voor de klant. Deze weg moeten we blijven inslaan en verbeteren.
Ook is het cruciaal om duurzamere relaties tussen merken en leveranciers te
creëren, deze relaties moeten meer leunen op vertrouwen. We zien dat
leveranciers nu bereidwillig zijn met het al dan niet leveren van
collecties en met betalingen.

We zagen eerder al dat er veranderingen nodig zijn met betrekking tot de
modekalender, dat mode langzamer moet. Deze crisis moeten we benutten om
deze kanteling verder in gang te zetten, we moeten de branche helpen om
efficiënter en duurzamer en uiteindelijk sneller te gaan werken. We moeten
ervoor zorgen dat merken sneller kunnen leveren en dat er minder geld komt
vast te zitten in voorraad, zodat de modebranche gezonder wordt. Nu is dus
ook het moment voor ondernemers om te kijken naar hun merken en
leveranciers: wat doen zij aan duurzaamheid? Misschien hebben ondernemers
nu iets anders aan hun hoofd, maar consumenten krijgen wel meer behoefte
aan duurzaamheid.

Beeld: via Edwin Belt

Meer lezen over de berichten gelinkt aan het coronavirus in de
modeindustrie? Hier vindt u alle Nederlandstalige artikelen.
Voor het internationale nieuws op de speciaal ingerichte pagina op
FashionUnited.com klikt u hier.

Bron: Fashion United