Lyle & Scott heeft haar derde Nederlandse winkel geopend. Het is
een jaar sinds de introductie van de fysieke winkels van het merk en ze
draaien goed, zo deelt ondernemer Rene Strolenberg. René bracht als
franchiser het merk naar de winkelstraat.
“Het is voor het eerst dat Lyle &Scott op deze manier met iemand
samenwerkt,” aldus Strolenberg. Het Britse merk heeft namelijk enkele eigen
winkels en richt zich voornamelijk op wholesale en e-commerce, maar had nog
nooit een franchise partnerschap. “Aan beide kanten moest het wiel opnieuw
worden uitgevonden, omdat er nog geen richtlijn was. Lyle & Scott doet er
alles aan om het goed op te pakken,” aldus de ondernemer in een telefonisch
gesprek met FashionUnited voor de opening van de winkel in Amsterdam. Hij
is zeer tevreden met het modemerk als partner.
Lyle & Scott breidt verder uit in Nederland – hoe is het nu met de
winkels?
Het merk trekt in Nederland een jonger publiek, tussen de 16 en 28 jaar,
zo vertelt Strolenberg. “In Engeland heeft het merk een grote klantengroep
die met het merk zijn meegegroeid. Wij pakken het hier jonger aan.” Het
merk is onder andere populair onder voetballiefhebbers. Deze doelgroep weet
de Nederlandse winkels al goed te vinden en ook de gewone consument ontdekt
Lyle & Scott nu door de fysieke aanwezigheid van het merk in de
winkelstraat, beaamt Strolenberg.
Of er uitbreiding op de planning staat? Strolenberg heeft nog wel een
lijst van steden waar hij graag naartoe gaat met de winkels. Zo noemt hij
Maastricht, Nijmegen en Arnhem. Vorig jaar noemde de ondernemer het streven
van tien tot vijftien vestigingen. “We zitten in Utrecht in Hoog Catherijne
en daar zijn we ultiem gelukkig. Shopping malls zie ik veel toekomst in,
dus een locatie zoals Leidschendam met The Mall of the Netherlands zie ik
ook zitten. Consumenten kunnen daar alles, winkelen, eten en zelfs de
toiletten zijn goed geregeld. Ook kunnen ze het makkelijk bereiken en
gratis parkeren.”
Wat voor de rest nog op stapel staat voor Lyle & Scott? Op dit moment
werkt het moederbedrijf in Engeland aan exclusives die alleen in
de winkels verkrijgbaar zijn. Dus niet online en niet bij de
multibrand-partners. Ook is het merk voorzichtig aan het experimenteren met
damesmode, zo vertel Strolenberg. Naar verwachting is het eerste resultaat
hiervan in 2020 te zien.
Beeld: FashionUnited
Bron: Fashion United