INTERVIEW
Het is zover: morgen
opent het Amerikaanse merk Anthropologie haar deuren in Nederland. Bij
velen is het merk bekend om de bohemian damesmode, maar de winkel biedt
inmiddels zoveel meer, aldus managing director Peter Ruis en buying
director Gill McCulloh tijdens telefonische interviews met FashionUnited
voorafgaand aan de opening. “We zijn de ultieme variety store,” aldus
Ruis.
Voor wie Anthropologie nog niet kent, een kleine introductie door Ruis:
“Het is meer een ouderwets concept waar je niet naar binnen gaat omdat je
iets nodig hebt, maar omdat je geïnspireerd wil worden.” De gemiddelde tijd
die bezoekers dan ook in een Anthropologie-winkel doorbrengen is veertig
minuten, aldus de managing director. Zoals eerder genoemd, is het merk bij
het grote publiek, mensen die het merk misschien al in de Verenigde Staten
hebben gezien, bekend voor de bohemian maxi-jurken, maar Anthropologie is
inmiddels veel meer dan dat, zo beaamt ook McCulloh. Zo verkoopt de
retailer nu ook meubels, beddengoed, schoenen en is Anthropologie ook gaan
uitbreiden in sneakers, breisels en jassen. “We hebben nu ook meer
onmisbare items voor in de kledingkast,” aldus de buying director.
”Ik denk dat Nederlanders het concept van Anthropologie meteen zullen
begrijpen
De opening in Amsterdam gebeurt sneller dan Ruis eigenlijk verwacht had.
“We hadden het gevoel dat het pand aan de Leidsestraat perfect was. Het is
namelijk lastig om de juiste combinatie te vinden: we willen niet te ver
buiten de gebaande paden zitten, maar we willen ook niet op de commerciële
plekken naast de lagere segment merken zitten. Je moet dus een drukke
straat vinden die vrij premium is. Dat is een zeldzame combinatie
en best moeilijk om te vinden,” aldus Ruis.
De keuze voor Nederland en Amsterdam is volgens Ruis een makkelijke. “Je
hebt een eclectische mix van klanten. Je hebt de locals die al erg
houden van de Anthropologie-lifestyle. Je hebt de toeristen en je hebt de
internationale bewoners. Het is de perfecte smeltkroes.” Ook is het feit
dat bijna iedereen Engels praat fijn. “Iedereen spreekt Engels, dus we
hoeven het concept niet uit te leggen. Ik denk dat de Nederlanders het
meteen zullen begrijpen en dat het culturele verschil minder is dan in
bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland.”
De eerste Nederlandse winkel van Anthropologie: “Het is de ultieme
variety store”
Anthropologie mag dan van oorsprong Amerikaans zijn, het let goed op de
verschillen binnen Europa. Zo heeft de Nederlandse klant van Anthropologie
een grotere interesse in de homeware afdeling dan bijvoorbeeld onze
Oosterburen, meldt Ruis. Voor het samenstellen van het aanbod wordt voor
een opening van een winkel samengewerkt met lokale mensen die zich gaan
verdiepen in de lifestyle van het land, zo vertelt McCulloh. Zo is
outerwear belangrijker geworden in de Nederlandse winkel en kwam natuurlijk
naar voren dat de maxi-jurken die Anthropologie veelvuldig aanbiedt, niet
heel handig zijn op de fiets, aldus McCulloh lachend. In elk land wordt
gekeken naar de trends en hoe deze verwerkt kunnen worden in het aanbod van
Anthropologie. Ook worden lokale merken toegevoegd, zoals nu Kindred
Spirits en José Mollura. Ruis meldt opgetogen dat het in Amsterdam niet
lastig is om merken te vinden om mee samen te werken omdat de stad zelf
veel creatievelingen naar zich toetrekt. Wanneer de winkel enkele maanden
loopt worden soms kleine aanpassingen gedaan in het aanbod om de klant zo
goed mogelijk te voorzien.
”De Amsterdamse winkel in meer een boetiek”
De Europese versie van Anthropologie is anders dan de Amerikaanse, zo
bevestigd McCulloh desgevraagd. “We zijn namelijk heel respectvol van de
stijl in elk land. We doen niet als of we alles al weten. We willen mensen
verrassen, maar ze niet iets opleggen. Zo is Anthropologie in de Verenigde
Staten meer casual en is in Europa meer clean design verwerkt in
het aanbod.”
Zoals de Europese en Amerikaanse Anthropologie van elkaar verschillen,
is ook geen enkele winkel van het merk hetzelfde. Bij het beschikbare pand
wordt namelijk gekeken hoe het ingericht kan worden, van tevoren staat het
concept nog niet vast. “De Amsterdamse winkel zal er meer uitzien als een
boetiek, door de architectuur van het pand.” Ook is samengewerkt met een
lokale kunstenaar die het pand onder handen heeft genomen.
Managing director Anthropologie: Binnen drie jaar Europese business
verdubbelen
Anthropologie is groot aan het inzetten op Europa zo blijkt uit het
gesprek met Ruis. Na de opening in Amsterdam heeft het merk namelijk al
winkels in het gebied. Barcelona, Düsseldorf, twee in Parijs en dan de
meest recente winkel in Nederland. Al langere tijd wordt gehint op Madrid,
maar Ruis meldt dat daar nog geen pand is gevonden. “We zijn daar aan het
kijken, maar nog niks staat vast. De eerstvolgende opening is in Hamburg.
Daarnaast kijken we ook naar Berlijn.” De komende drie jaar wil
Anthropologie de Europese tak verdubbelen, zo meldt de managing director in
het gesprek. Het Amerikaanse merk gaat langzaam de wereld open, want het
heeft recentelijk ook websites gelanceerd in Azië. “Maar de focus voor nu
ligt op Europa.”
In een retailwereld die steeds digitaler wordt ziet Anthropologie zijn
winkels juist als hun sterke punt, zo vertelt Ruis desgevraagd. “Dat de
wereld digitaliseert, helpt ons. We zijn het tegenovergestelde van de super
digitale en geautomatiseerde winkel. We hebben de aandacht van de consument
weten te grijpen en als je fysieke retail goed doet, is dat nog steeds waar
de klant wil zijn.” Ruis omschrijft dat de eerste kennismaking met
Anthropologie vaak offline is. De klant struint de winkel binnen om rond te
neuzen en doet vervolgens online een aankoop omdat het niet met de items
wil slepen. “Onze winkels zijn geen showrooms. Het DNA van ons merk zijn
deze fantastische winkels waar je kunt ontdekken.”
Winkelbeelden: Via Anthropologie van de winkel in Düsseldorf
Campagnebeelden: via Anthropologie
Bron: Fashion United