INTERVIEW
Bijna twee maanden
heeft Goat Apparel nu een eigen plek aan de Haarlemmerdijk en de zaken
lopen goed. Lavinia Bakker, een van de twee zussen die het merk hebben
opgericht, zit toevallig in de winkel bij een bezoek van FashionUnited. Het
pand in de levendige winkelstraat is de plek waar Goat Apparel debuteerde
enkele jaren terug, dus de zussen zagen het als voorbestemd dat de winkel
vrij kwam. Binnen een maand werden de deuren van de eerste Goat Apparel
winkel geopend.
De droom voor een eigen Goat-winkel was er al vijf jaar, maar kreeg
vorig jaar serieuze vormen. Het was nu eindelijk toch tijd, zo waren de
zussen van mening. Bij een ronde op Funda, kwamen ze het huidige pand
tegen, waar zij jaren geleden voor het eerst zijn gestart met een pop-up
van het merk. Het bleek voorbestemd. Inmiddels komen diverse groepen mensen
bij de winkel langs. Ja, toeristen zitten er ook tussen in de drukke
straat, maar ook fans van het merk die aan deze kant van de stad wonen
komen gericht langs. “Het merk werd natuurlijk al verkocht bij de
Geitenwollenwinkel, maar die zit in de Utrechtsestraat. Mensen die ons van
daar al kennen, komen hier makkelijker langs.” En natuurlijk de normale
passant stapt binnen.
Duurzaamheid leeft zeker, aldus Bakker. Iedereen praat erover, maar niet
iedereen heeft de financiën om duurzaam te kopen. “Want als we eerlijk
zijn, is het gewoon rete duur.” Veel mensen grijpen mede daarom terug op
het kopen van vintage, naast natuurlijk de reden om unieke items aan te
schaffen. “Maar”, zo merkt de ondernemer op, “als we allemaal vintage gaan
kopen en collecties maken van oude kleding, gaat de kledingindustrie waar
zoveel mensen afhankelijk van zijn voor hun werk, er aan onderdoor.”
“Daarom is het belangrijk dat productie goed gebeurt.” In de winkel zoeken
de ondernemende zussen dan ook een balans. Goat Apparel wordt er verkocht,
maar ook ‘& friends’, merken die goed bij het concept passen. Ook verkoopt
het een selectie aan vintage items en een eigen rescue collectie, gemaakt
van items die wel in productie zijn genomen, maar die nooit in de verkoop
zijn gekomen. “Zo proberen we een middenweg, een balans, te vinden.”
Goat Apparel wil verdere voet aan de grond met eigen winkels en retail
partners
Goat Apparel heeft het motto; sustainability is only sustainable if
it’s accessible. Een hoge prijs voor een duurzaam item hoort hier dus
niet bij. “We krijgen veel meiden, van zestien of achttien, die net van
school komen en alleen maar dingen horen over duurzaamheid, duurzaam willen
kopen, maar niet de portemonnee ervoor hebben. Daar zit een gat in de markt
en willen wij helpen.” Niet alleen voor de jonge meiden, maar voor iedereen
die niet de financiën heeft voor duurdere duurzame items. Goat Apparel is
daarom ook bezig om de collectie uit te breiden naar een volwaardig
lifestyle aanbod, van broeken en blouses naar jeans. Het bouwen van de
collectie heeft echter tijd nodig.
Toegankelijkheid van duurzame mode is de grootste drijfveer voor de
zussen. Zelfs als daarmee hun marge verdwijnt, zo blijkt maar weer uit het
gesprek met Bakker. “We gaan ook met retailpartners werken, naast onze
eigen winkels uitbreiden. Het betekent wel dat we er niets aan verdienen
omdat we geen marge hebben om weg te geven.” De verkoop in andere winkels
is zowel voor toegankelijkheid zodat meer mensen hun in andere steden
kunnen vinden, als voor naamsbekendheid. De winkel aan de Haarlemmerdijk is
voor zichtbaarheid van het merk en de bereikbaarheid en een goede start.
Uiteindelijk wil Goat Apparel onder andere uitbreiden naar Rotterdam of
Utrecht, Londen, Antwerpen, Parijs en Berlijn, aldus Bakker.
Over Goat Apparel
Goat Apparel is opgericht door Abigail en Lavinia Bakker, de
tweelingzussen die onder andere achter de Geitenwollenwinkel zitten en het
voormalige label Twin Couture. Goat Apparel biedt onder andere T-shirts,
truien en longsleeves aan in basic kleuren. Alle items zijn gemaakt van
duurzame materialen zoals biologisch katoen of gerecycled denim en de
prijzen starten vanaf 17,95 euro.
Beeld: website Goat Apparel
Bron: Fashion United