Al eerder heb je kunnen lezen over online platform Enable the Label (ETL). Een nieuw B2C
platform dat opkomende labels uit Europa introduceert bij de Nederlandse consument. De
15 labels die ETL momenteel presenteert, hebben nog geen marketingplan gericht op de
Nederlandse markt. Enable the Label brengt hier verandering in.
ETL biedt opkomende, buitenlandse mode labels de mogelijkheid laagdrempelig de
Nederlandse markt te betreden. Daarnaast maken zij het makkelijk voor de Nederlandse
consument om een buitenlands product te kopen. Denk hierbij aan de Nederlandse
customer service, het betalen met IDEAL en de Nederlandse maatvoering en valuta.
Naast de webshop die compleet ingericht is op de wensen van de Nederlandse consument,
voert ETL marketingactiviteiten uit gericht op de Nederlandse markt. Het voornaamste doel
van de startup is het vermarkten van de opkomende, buitenlandse labels. Enable the Label
doet dit onder andere door samenwerkingen aan te gaan met Nederlands creatief talent en
deze online onder de aandacht te brengen. Deze creatieve talenten noemt ETL: ‘Creators’.
Deze ‘Creators’ zijn onder andere stylisten, illustratoren, artdirectors, fotografen en social
influencers uit de Nederlandse creatieve industrie. Door samenwerkingen tussen Creators
en buitenlandse labels te stimuleren en aan te gaan, ontstaat er kruisbestuiving. ETL gelooft
dat samenwerkingen tussen de juiste partijen op meerdere fronten een positief effect
oplevert, zoals het opdoen van inspiratie en kennis, maar ook het uitbreiden van de groep
volgers online. De Creators vergroten het online bereik van het buitenlandse label binnen
Nederland, maar dit werkt ook vice versa; de labels vergroten het bereik van de Creators in
het buitenland.
De samenwerkingen lopen uiteen. Denk bijvoorbeeld aan: editorials waarin buitenlandse
labels centraal worden gesteld door fotografen en artdirectors, het ontwerpen en
produceren van exclusieve collecties in samenspraak met stylisten en labels of content
creatie door social influencers met items van de buitenlandse labels. Alle samenwerkingen
worden online gepromoot om meer traffic te genereren en via deze weg het verhaal van
een label te vertellen én daarbij ook het talent van de Creator te belichten. Meer over deze
samenwerkingen kan je terugvinden op het online platform Enable the Label, haar
Instagram, maar ook op de onlinekanalen van de Creators en de buitenlandse labels.
De doelgroep van ETL is veelal op Instagram te vinden. Dit kanaal wordt dan ook veelvuldig
ingezet om de aandacht te trekken. Founder van ETL, Michelle de Bruijn, geeft aan dat
Instagram op dit moment een effectief kanaal is om het voornaamste doel van de startup na
te streven: buitenlandse opkomende labels introduceren bij de Nederlandse markt en zo
groei te realiseren.
Een aantal Creators met wie Enable the Label tot op heden heeft samengewerkt zijn
Glitziegal, Celmatique, Jewaria Luu, Isa Wiegers en Nicole Huisman. Alle Creators en de
samenwerkingen zijn terug te vinden op www.enablethelabel.com/creators.
Beeld credit: Kaylee van Dam
Bron: Fashion United