Enable The Label (ETL) is een nieuw Nederlands B2C platform – live
sinds 8 april – dat opkomende, internationale labels uit Europa
introduceert op de Nederlandse markt. Op dit moment zijn tien trendy
damesmodemerken verkrijgbaar via het nieuwe platform, waarvan de meesten
louter verkopen via hun eigen e-shop. Slechts enkelen onder hen – zoals het
Londense Nina Rose – worden ook verkocht bij andere boetieks’, vertelt
oprichter Michelle de Bruijn telefonisch aan FashionUnited. Verder is er
nog het loungewear label Nufferton, swimwear label OCEANUS, sokkenmerk
Flamingo Ladies, het minimalistische A Part Of The Art, S.U.L.D.N met
handgemaakte prints, avant-garde streetwear van Me And My Homies, nepbont
van The Design Studio, mode- en accessoirelabel Ipseity en ten slotte The
Lable Enabel, een collectie gecureerd door het ETL-team zelf.
De belangrijkste voorwaarde is dat de merken niet verkrijgbaar zijn bij
fysieke verkooppunten in Nederland of via grote e-commerce platformen als
Zalando of Net-a-Porter. De Bruijn startte haar ETL-aanbod met labels uit
Stockholm, Kopenhagen en Londen, in de nabije toekomst wil ze nog merken
uit Milaan, Berlijn en Parijs toevoegen. “Ons lange termijn doel is ook in
andere landen een gelijkaardig platform te lanceren, maar dan net om
Nederlandse merken op die markt te introduceren. Voorlopig focust ETL
vooral op de uitbreiding van het merkenpakket, al kan het zijn dat er op
termijn alweer anderen afvallen,” verklaart De Bruijn: “Zodra ze een naam
hebben gekregen of verkooppunten strikken bij boetieks, kunnen ze hun eigen
weg uitgaan en gaan wij weer op zoek naar frisse, startende merken.”
De Bruijn (23) studeerde aan TMO, een business opleiding gespecialiseerd
in de modebranche. Na haar studie werkte ze bij ITC Accessories in
Amsterdam, nadien bij het creative agency MOAM dat jonge creatievelingen
een platform geeft. De Bruijn bleef echter zitten met een wil om zelf te
ondernemen, waarop ze besloot haar eigen platform te starten. Het idee
ontstond in november 2018 toen De Bruijn op reis was in Londen en er heel
wat potentiële labels ontmoette, vertelt zij desgevraagd.
De Bruijn licht telefonisch toe dat de labels vaak nog startend zijn.
Daarom wil ze ook alles overnemen, van storytelling tot verkoop en customer
service. Dat zorgt niet alleen voor een unieke positie op de Nederlandse
markt maar levert volgens haar ook voordelen op voor beide partijen. “We
hebben binnen Nederland een groter netwerk dan de kleine labels zelf en we
weten wat er speelt. Voor ons is het dan weer leuk om de consument iets
nieuws te kunnen brengen: unieke kleding met een verhaal waar geen
massaproductie aan te pas komt,” aldus De Bruijn telefonisch tegenover
FashionUnited.
ETL is een webshop in het middensegment, prijzen variëren doorgaans van
24,95 tot 250 euro, met enkele uitschieters naar boven. “Omdat we mikken op
Nederlandse millennials, moet het wel betaalbaar blijven,” voegt ze er nog
aan toe.
Geschreven door Claudia Crovato voor FashionUnited.
Bron: Fashion United