Expansie voor Deens herenmodemerk Les Deux: “Onze focus ligt op de Benelux”

0
10

INTERVIEW

Het in Kopenhagen gevestigde
mannenmodemerk Les Deux werd in 2009 opgericht door twee vrienden; een
politieke vluchteling uit Congo en de andere een Scandinavische,
zelfbenoemde prepjongen uit de buitenwijken. Zoals de naam al doet
vermoeden (Les Deux betekent “de twee” in het Frans) heeft het merk een
dualistische benadering voor zowel het ontwerp als de merkmentaliteit –
tegengestelde stijlen die de contrasterende werelden van de oprichters
omarmt. Het duo startte met simpele ontwerpen, de witte t-shirts versierd
met militaire patches werden een succes in de vriendenkring, en zo
groeide het verder. Agentschap Twoinamillion organiseerde een persontbijt
in de hoofdstad ter gelegenheid van de tijdelijke Les Deux pop up getiteld
‘Amsterdam Chapter’ die de eerste twee weken van mei open was.
FashionUnited sprak naderhand telefonisch met oprichter Andreas von der
Heide over de oprichting van zijn merk en uitbreidingsplannen.

Hoe zien we uw Deense erfgoed terug in de collectie?

Veel van onze kledingstukken zijn heel Scandinavisch: simpel en die qua
kleur bij elkaar passen. We willen graag een merk zijn dat in de basis
clean en klassiek is, maar dat wel altijd een twist heeft die we uit onze
internationale inspiratie halen. Opvallende all-over prints zijn niet ons
ding, maar we spelen graag met het ontwerp. In onze lente/zomer 2019
collectie bijvoorbeeld, spelen we met psychedelische en bloemenprints, die
erg goed aanslaan. Waar het om gaat is het vinden van de juiste balans.

Wie is de typische Les Deux klant?

Hoewel ik vind dat het merk altijd toegankelijk moet zijn voor iedereen,
is, als we naar de cijfers kijken, onze typische klant tussen de 23 en 25
jaar. Hij is waarschijnlijk geïnteresseerd in sport en woonachtig in
Europese hoofdsteden.

Andreas von der Heide, Les Deux oprichter

Wat zijn de beste markten?

“Misschien niet verrassend, op dit moment doen we het het best in
Scandinavië. Daarna volgt het Verenigd Koninkrijk. De pop-up winkel die we
vorig jaar openden in (het Britse warenhuis, red.) Harvey Nichols ging heel
goed; ik denk dat zij het merk leuk vinden omdat het simpel, begrijpelijk
en draagbaar is. Of je nu op zoek bent naar iets informeels of juist iets
netters, bij Les Deux kun je slagen.”

En hoe zit het met Nederland?

Ja. Grappig is dat het voor veel Scandinavische merken vrij eenvoudig is
de Nederlandse markt te betreden, terwijl het ons moeite kostte. Nadat we
in Scandinavië een basis hadden opgezet gingen we in Nederland van start
met een partner. We waren geen goede match met die partner, waardoor de
focus minder was. Nu, gaat het met nieuwe team juist goed. We zijn heel
selectief als het op verkooppunten aankomt, deze moeten de kwaliteit van
het merk weerspiegelen. We richten ons op De Bijenkorf en andere
key retailers. Op de Benelux ligt momenteel onze grootste
focus.

Naar welke landen wil Les Deux nog meer uitbreiden in de toekomst?

Natuurlijk willen we Les Deux wereldwijd introduceren, maar voor nu is
de Benelux het belangrijkste. Daarna denken we aan Frankrijk. We willen
eerste een sterke basis te hebben opgebouwd, voordat we verder gaan. Les
Deux doet het goed in Duitsland en Scandinavische landen, deze markten
groeiden dit kwartaal met 71 procent ten opzichte van dezelfde periode een
jaar eerder. Als klein bedrijf met 28 mensen moeten we steeds kiezen waar
we ons op concentreren, en voor nu is dat de landen waarin we al actief
zijn. We zijn van plan 35 pop-up stores tijdens het tweede kwartaal van
2019 te openen in Scandinavië.

En hoe zit het met eigen winkels?

We openen deze zomer een vlaggenschip in het stadshart van Kopenhagen.
We hebben nog geen openingsdatum, maar als alles volgens plan verloopt,
hopen we de deuren te openen tijdens de Copenhagen Fashion Week.

Tot slot, kunt u ons iets vertellen over het liefdadigheidswerk van Les
Deux?

Sinds de lancering van het merk hopen we verschillende organisaties te
helpen. We steunen graag twee goede doelen per jaar, een in Scandinavië en
een ander internationaal doel. Zo hebben we bijvoorbeeld gewerkt aan de
bouw van een school in Zambia en helpen we ook meer lokale goede doelen met
kinderen in thuisland Denemarken.

Les Deux wordt wereldwijd verkocht bij meer dan 500 winkels. Het herenmerk
bevindt zich in het middensegment. Prijzen van kledingstukken die via de
website verkrijgbaar zijn variëren van 109 tot 295 euro voor een jas, 215
euro voor een blazer, 79,95 tot 119 euro voor een overhemd en 39 tot 69
euro voor een T-shirt.

Van onze Britse correspondent. Het origineel verscheen op 10 mei op
FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: Esmee Blaazer.

Beeld: Les Deux lente/zomer 2019 campagne

Bron: Fashion United

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here