Experts: Zo kun je je e-commerce perfectioneren

0
437

Experts: Zo kun je je e-commerce perfectioneren

Valencia – Eén van de lessen die de modeindustrie heeft geleerd van deze
pandemie, is dat de digitale wereld niet mag worden onderschat. Door de
quarantaine in vele landen, waren modebedrijven genoodzaakt zich tot het
enige beschikbare kanaal, online, te wenden. Voor merken is het nu de tijd
om een gevoel van gemeenschap te creëren, transparant te zijn en waarde toe
te voegen in het leven van de consument. Dat vertelden trenddeskundigen
Francesca Tur en Berta Segura in de live talk ‘Contemporary Complexities’,
uitgezonden door Be More, het contentkanaal dat wordt gepromoot door
Barreira A+D (school voor kunst en design in Valencia, red.).

Het is geen verrassing dat in deze ongewone situatie, waarin men zoveel
mogelijk thuis moet blijven, sociale netwerken en e-commerce de hoofdrol
spelen . Uit het rapport ‘Deep dive into consumer Covid-19 take on fashion’
van internationaal platform Tagwalk, blijkt dat 55 procent van de
ondervraagden mode items blijft kopen via het internet. Een trend die zich
nog lang zal blijven voortzetten, en daarom moeten zowel winkeliers als
merken die niet over een goede e-store beschikken zo snel mogelijk aan de
slag. Voor degenen die de digitale omgeving nog in overweging nemen, delen
zes experts e-commerce tips.

Experts: Zo kun je je e-commerce perfectioneren

Denk altijd aan de klant

Volgens Benjamin Delhommeau, general manager van La Redoute in Spanje,
is het voor goede e-commerce van belang om “altijd rekening te houden met
de klant en al zijn of haar acties”. “Om een veilige en eenvoudige ervaring
aan te bieden.” Daarbij is transparantie, met name bij alles wat met
logistiek te maken heeft, van grote waarde. “Betaling, levering van
producten, gegevensbescherming en klantenservice moeten allemaal
gegarandeerd zijn,” aldus Delhommeau.

Experts: Zo kun je je e-commerce perfectioneren

Genereer content die de consument inspireert

Isabela García Moreno is afkomstig uit Valencia, maar heeft zeven jaar
lang als modestyliste gewerkt bij Net-a-Porter’s Creative Production Studio
in Londen. In vijf jaar tijd leerde ze van de besten. Ze vertelt tegenover
FashionUnited: “Er zijn tegenwoordig zoveel e-stores, en om te overleven is
het belangrijk om jezelf te onderscheiden van de concurrentie en iets
nieuws aan te bieden. Iedere online winkel moet vanaf de start een virtuele
gemeenschap creëren via social media en content genereren die de consument
inspireert.” Ze vat deze doelstelling samen als: “Investering in branding
en digitale marketing; inspiratie creëren en een levensstijl verkopen
middels digitale content; en exclusieve producten en samenwerkingen
aanbieden.”

Experts: Zo kun je je e-commerce perfectioneren

Creëer een community

Voor Vestiaire Collective, een toonaangevend tweedehands luxe mode
platform, is het essentieel om “een hoog niveau van personalisatie en
sociale interactie te garanderen”. Volgens Vestiaire Collective’s
medeoprichter Fanny Moizant is het absoluut noodzakelijk om een
“aantrekkelijk platform te hebben waar klanten naar terug willen blijven
komen”. Het werk houdt hier echter niet op, want ook het zoeken naar en
integreren van nieuwe functies is aan de orde van de dag. Afgelopen maand
lanceerde Vestiaire Collective ‘Fashion Should Feel Good’, een
duurzaamheidskanaal waarop het platform “wekelijkse verzorgingstips deelt
met de gemeenschap en we lanceerden onze ‘Wardrobe Reality Check’-challenge
om modeliefhebbers te stimuleren om de milieu-impact van hun kledingkeuzes
te overwegen,” aldus Moizant.

Experts: Zo kun je je e-commerce perfectioneren

Een stylist is cruciaal

Raquel Costa is freelance stylist en werkte voor de e-commercesites van
diverse modemerken, waaronder Wild Pony, Compañía Fantástica, MaryPaz, Q2,
Myshoplist, Noble Donkey en Ysabel Mora. “Merken moeten er rekening mee
houden dat mensen steeds meer via e-commerce consumeren en dat de foto’s in
webwinkels creatiever moeten zijn,” zegt hij. Zijn ervaring leerde hem
echter dat labels zich hier steeds bewuster van zijn en de reden ervan is
voordehandliggend: “In de huidige tijd, waarin we zoveel beelden per
seconde zien, zijn retailers die echt een effect hebben en ons doen
verlangen naar het product, degenen die onze aandacht trekken,” voegt Costa
eraan toe.

Maar welke rol speelt dit in een online bedrijf? “Het is
verantwoordelijk voor het beeld dat door het web wordt getoond en voor een
productpresentatie die aantrekkelijk is voor consumenten. We zoeken iedere
dag naar inspirerende referenties en we werken op een set met een team van
creatieve mensen om foto’s te maken van looks die door elke stylist in de
showroom zijn gemaakt. Het belangrijkste verschil is dat het doel van hun
werk commerciëler is dat dat van een traditionele mediastylist,” legt
styliste Isabela García Moreno uit.

Zijn modezoekmachines de toekomst?

Opnieuw kijkend naar Tagwalk’s onderzoek onder 58.000 mensen, wordt
duidelijk dat multibrandplatforms zoals Asos, Net-a-Porter en
Matchesfashion bovenaan de lijst als meest populaire digitale winkels.
Waarom? “Kortingen, snelle verzending, gevarieerde opties en zorgvuldige
selectie”, zijn de belangrijkste redenen. Rocío Lumbreras en Patricia de
Juan, oprichters van de Spaanse zoekmachine Drestip, zijn hierover
duidelijk: “zoekmachines zijn het heden en de toekomst, aangezien ze een
erg gemakkelijke en vooral extreem snelle manier zijn waarop gebruikers
kunnen zoeken. Door middel van één of meer kernwoorden en een klik,
verschijnen resultaten van verschillende stijlen en prijzen.”

Naast praktische voordelen zoals tijdsbesparing en een snelle en
intuïtieve gebruikerservaring, benadrukken de experts andere kwalitatieve
aspecten zoals “de mogelijkheid om nieuwe modewebsites te ontdekken, en dus
niet alleen toevlucht te nemen tot de sites die we kennen of aanbevelen”.
En je hoeft alleen maar naar de cijfers te kijken om te zien dat Rocío en
Patricia weten waar ze het over hebben. In slechts drie jaar tijd zijn ze
uitgegroeid van 93 naar 300 merken en winkels, waaronder de gigant El Corte
Inglés. De groei van bijna 1.700 procent van het aantal kliks naar dit
platform bevestigt dat het een nationale leider is geworden.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited ES. Vertaling en
bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: eigendom of Vestiaire Collective, La Redoute, Tom Craig en
Raquel Costa.

Bron: Fashion United