PRIMEUR Fabienne Chapot gaat de
bedrijfsvoering aanpassen. Het merk van de gelijknamige oprichter gaat voor
een flexibelere opzet als het gaat om de collecties en het samenwerken met
retailpartners, zo vertelt Chapot telefonisch aan FashionUnited.
Chapot meldt dat het bedrijf altijd al wel dacht aan het veranderen van
het ritme van het merk. “We hebben vaak gedacht: ‘Zou het niet lekker zijn
als we ruimte hebben voor in season productie om net nog een nieuwe print
of nieuwe items toe te voegen’,” zo vertelt ze. “Je zit dan in een je
dagelijkse ritme, maar we hebben nu het idee ‘it’s now or never’.”
De coronacrisis zorgde voor de tijd, ruimte en boven alles realisatie dat
het anders moet en kan. Het merk kon natuurlijk er niet omheen dat er in de
retail en bij hun partners veel onzekerheid is op dit moment. “Dus hoe zorg
je ervoor dat zij optimaal kunnen verkopen maar dat de risico’s tussen het
merk en de partner verdeeld?” zo luidde de vraag bij het merk. “We kiezen
ervoor om in deze periode te gaan voor aanpassing en vernieuwing. Minder
verspilling en nog flexibeler inspelen op wat de markt vraagt.” De
verandering gaat al per SS21 in.
Fabienne Chapot biedt nu twee voorverkoopmomenten aan, in plaats van
vier zoals het vroeger was. Per inkoopseizoen biedt het merk nu vijf
chapters aan. Het eerste chapter per inkoopseizoen is de pre-collectie, de
tweede tot en met vierde is de spring-summer of fall-winter collectie en
het vijfde hoofdstuk is high-summer in het geval van SS21. Bij de
voorverkoop biedt Chapot een marge van 3.0 aan, bij nabestellingen in het
seizoen 2.5. Daarnaast zal het merk ook gaan werken met flash collecties,
waarbij het marge ook 2.5 is. “Wij nemen hier volledig het risico op.”
Hierdoor kan Fabienne Chapot inspelen op wat wellicht nog ontbreekt in de
leveringen en waar de retailers behoefte aan hebben. Deze collecties
bestaan uit bestselling styles in nieuwe prints en ontwerpen die de hoofd
collectie aanvullen. “Hiermee spelen we op korte termijn in op de behoefte
in de markt.” De collecties zijn direct leverbaar en gelimiteerd. “We zien
dat nabestellen en in het seizoen produceren een beweging is waar de retail
steeds meer naar toe gaat,’ aldus Chapot tijdens het telefoongesprek. “Het
wordt vooraf steeds moeilijker om alles te bedenken.”
Verandering bij Fabienne Chapot: nieuwe strategie voor collecties en
retailpartners
Om de flow van de collecties aan te passen moest de gehele supply chain
van Fabienne Chapot aangepast worden, zo vertelt Chapot. Dit had nogal wat
voeten in de aarde om alle leveranciers en producenten te bereiken, maar
het is gelukt, vertelt ze blij. De productieketen is dan ook helemaal
klaargestoomd voor snelle repeat orders. Op deze manier wil het een nog
betere partner zijn voor retailers.
Al met al is het ook voor het merk een spannende tijd geweest. Toen de
intelligente lockdown werd afgekondigd was het moeilijk te voorspellen wat
er zou gaan gebeuren. De winkels van Fabienne Chapot gingen tijdelijk dicht
en het bedrijf begon meteen met het maken van diverse scenario’s. Dat het
merk een trouwe fanbase heeft werd opnieuw bevestigd, zo komt naar voren
uit het gesprek met Chapot. Online werd de collectie nog steeds goed
verkocht, de klant weet het merk altijd te vinden. Fabienne Chapot heeft
altijd al een duidelijk merk DNA gehad, waardoor een trouwe schare aan fans
is ontstaan de afgelopen jaren. Voor Chapot is deze periode dan ook opnieuw
een bevestiging geweest van de richting die ze heeft gekozen. “Dat we nog
sterker bij het DNA willen blijven, leer ik hier ook weer uit. De collectie
wordt sterker en herkenbaarder dan ooit. Je moet onderscheidend blijven en
vooral niet gaan doen wat anderen doen.” Chapot speelt al niet echt op
trends in, maar zegt nu nog minder op vluchtige trends in te zullen
spelen.
“We denken dat deze manier van werken voor alle partijen betere
resultaten levert. Een betere doorverkoop omdat je in het seizoen flexibel
kunt schakelen, we komen de partners tegemoet want het is toch coronacrisis en je
wil het risico verspreiden en omdat we op deze manier minder verspilling
krijgen.”
Campagnebeeld: SS21 via Fabienne Chapot
Bron: Fashion United