FashionUnited stelt voor: de nieuwste Nederlandse zwemmodemerken maand juni

0
261

Faillissementen, misstanden en duurzaamheidsproblemen, de
mode-industrie heeft het niet makkelijk. En toch worden er iedere dag
opnieuw creatieve plannen gesmeden, nieuwe merken gelanceerd en
samenwerkingen gestart. Wie zijn die nieuwkomers in de industrie, voor wie
maken zij hun collecties, wat drijft hen en wat is hun wens? FashionUnited
somt het maandelijks op in deze nieuwe ‘leuke nieuwe merken’-rubriek. Omdat
er nog zoveel positieve verhalen zijn te vertellen.

Deze maand richten we ons op zwemmode. Volgens onderzoek van Technavio
wordt verwacht dat de wereldwijde badmodemarkt in 2019 meer dan 20 miljard
dollar (17,5 miljard euro) zal bedragen. Met het zomerseizoen in volle gang
is het tijd om nieuwe merken te ontdekken die in deze snelgroeiende sector
zijn gestapt.

Augustine: “Ik heb altijd gewerkt in mode. Zelf creëren, op een
duurzame en eerlijke manier, was voor mij een logische stap”

De nieuwkomer; wat, waarom en wie
Maja Krstic, voormalig creatief directeur bij Sissy Boy, lanceerde
Augustine, zwemmode voor vrouwen gemaakt van oude visnetten, in april dit
jaar. Voor haar was het lanceren van een eigen label een logische stap na
jaren in de mode te hebben gewerkt en voornamelijk bezig te zijn geweest
met de commerciële kant van mode: hoe verkoop je een product en wat wil de
klant? Voor Krstic kwam na het moederschap heel duidelijk het besef geen
fast fashion meer te willen maken. Krstic: “Ik ben van mening dat als je nu
nog onderneemt, je een duurzame ondernemen moet zijn.”

Waarom dan een label starten in zwemmode? Ten eerste omdat de ontwerper
een duurzame tijdloze collectie wilde neerzetten; een collectie gericht op
een ding. Ten tweede omdat zij zelf altijd op zoek was naar het perfecte
badpak. Deze heeft ze daarom maar zelf geproduceerd.

Segment (en prijs)
Augustine Amsterdam is een premium zwemmode merk. Prijzen variëren van
59 euro voor een onderstuk en 129 euro voor een badpak. De consument
betaalt volgens Krstic een eerlijke en transparante prijs. Waar andere
merken volgens haar marges hanteren van 5 tot 6 maal de productieprijs,
heeft Krstic dit gereduceerd tot 2 tot 3 maal de productieprijs.

Wil het liefst liggen bij..
Augustine wordt op dit moment verkocht bij XBANK in Amsterdam.
Binnenkort wordt daar een winkel in Brooklyn, New York aan toegevoegd. De
verkooppunten wereldwijd worden zorgvuldig geselecteerd en dragen bij aan
de ‘brand awareness’ van het merk. Krstic zegt zich voornamelijk te willen
richten op online verkoop.

Over vijf jaar…
Hoopt Krstic mannenmode te hebben toegevoegd aan de collecties, een
markt waar volgens de oprichter nog veel potentie ligt. De ontwerper sluit
ook niet uit dat er tegen die tijd al eigen fysieke winkels zijn
opgericht.

Goldfin: “Onze missie is om de man ervan bewust te maken dat als je
weinig draagt, dat wat je draagt écht mooi moet zijn.”

De nieuwkomer; wat, waarom en wie
Alexander Chevalier en Lieke Kranendonk, beiden jurist, zijn in 2018
gestart met Goldfin; een zwemmodemerk voor mannen. Het doel van Goldfin
volgens het duo: ‘zwemshorts creëren die écht mooi zijn. Een broek waarin
je kunt zwemmen, maar die ook wat netter is, zodat je die aan kunt houden
tijdens een diner of lunch.’ In landen als Frankrijk zie je dat wel, maar
in Nederland ontbrak het hier volgens de oprichters nog aan. Daarom
besloten zijn dit zelf te ontwikkelen.

Goldfin swimwear is al op de markt sinds vorig jaar zomer, maar begint
pas dit seizoen de vruchten te plukken van zijn arbeid. De onlangs aan de
collectie toegevoegde SwimGym Shorts zijn gemaakt van een rekbaar materiaal
en naast zwemmen volgens het merk ook geschikt voor golf, tennis, fietsen
en ‘loungen in stijl’.

Goldfin wordt handgemaakt in Portugal.

Segment (en prijs)
Goldfin richt zich op de hoogopgeleide, stijlbewuste man. De prijzen van
de zwembroeken variëren van 129 euro tot 139 euro. Goldfin verkoopt zijn
zwemmode via goldfin.nl en goldfin.shop. De shorts zijn ook te koop in de
conceptwinkels GRAANMARKT13 in Antwerpen en XBANK in Amsterdam.

Wil het liefst liggen bij..
Goldfin: “Bon Marche in Parijs. Dat zou een passende en mooie aanvulling
zijn op onze huidige verkooppunten in Amsterdam en Antwerpen. In Nederland
past ons label het best bij de Bijenkorf.”

Over vijf jaar..
Goldfin: ”Hebben we onze shorts nog verder geoptimaliseerd en verkopen
we onze zwemmode in nog meer kleuren en ook in een duurzame wolkwaliteit.
We liggen dan in de meest toonaangevende winkels van Europa.”

Jungl: “De modewereld is toe aan verandering op het gebied van
duurzaamheid en werkomstandigheden. Op dat gebied liggen nog veel
uitdagingen. Deze uitdagingen gaan wij graag aan.”

De nieuwkomer; wat, waarom en wie
De nieuwe collectie van Jungl werd vorige week officieel gelanceerd. De
collectie bestaat uit badmode gemaakt van oude visnetten en ander nylon
afval. Natascha Hendriks begon twee jaar geleden met het ontwerpen en
produceren van jasjes gemaakt van gerecyclede plastic flessen. Later sloot
zusje Anouschka zich bij het bedrijf aan en besloten zij in badmode te
stappen. Jungl is een duurzaam modemerk en voert zijn duurzame visie door
in alle aspecten van de bedrijfsvoering; van verpakking en transport tot
aan de campagnes.

”Jungl wil een alternatief bieden voor de vervuilende mode die door veel
merken wordt verkocht”, aldus de oprichter. Jungl wordt onder goede
werkomstandigheden geproduceerd in Portugal.

Segment (en prijs)
Net boven het middensegment. De prijzen variëren van 29 euro (voor een
onderstuk) tot 65 euro (voor een badpak). Jungl verkoopt zijn zwemmode via
junglamsterdam.com.

Wil het liefst liggen bij..
Het liefst op zoveel mogelijk plekken, ‘omdat het belangrijk is dat meer
consumenten kiezen voor een duurzaam alternatief’. Voorlopig verkoopt JUNGL
zijn producten alleen via zijn eigen online verkoopkanaal.

Over vijf jaar..
Op dit moment ligt de focus op badmode, maar over vijf jaar wil de
zusjes de collecties uitbreiden met mannenmode. Jungl: “Het uiteindelijke
doel is om zoveel mogelijk mensen een duurzaam alternatief te bieden en de
mode-industrie een beetje schoner te maken.”

Beeld: van boven naar beneden: Augustine, Goldfin, Jungl

Bron: Fashion United