Fysieke en online groei stuwen omzet H&M Group in fiscaal 2019

0
73

Fysieke en online groei stuwen omzet H&M Group in fiscaal 2019

De Zweedse H&M Group rapporteert over fiscaal 2019 een omzet van 232,755
miljard Zweedse kroon (21,91 miljard euro), wat neerkomt op een stijging
van 11 procent ten opzichte van het voorgaande boekjaar. “De voortdurende
transformatie-inspanningen hebben bijgedragen aan een positieve
omzetontwikkeling met meer full-price verkopen, minder
prijsverlagingen en een toegenomen marktaandeel,” meldt de H&M Group in
haar financiële jaarrapport.

De nettowinst kwam bijna 1 miljard hoger uit op 13,443 miljard Zweedse
kroon (1,27 miljard euro).

“De transformatie-inspanningen van de H&M groep blijven zijn vruchten
afwerpen,” verklaart CEO Karl-Johan Persson. Persson vervolgt: “Uit onze
goed ontvangen collecties en toegenomen marktaandeel blijkt dat klanten de
initiatieven die we hebben genomen, waarderen. De samenstelling en het
niveau van de stock-in-trade blijven we verbeteren en we verwachten in het
eerste kwartaal opnieuw een daling van de prijsverlagingen – voor het zesde
achtereenvolgende kwartaal.”

H&M Group noteert omzetgroei van 11 procent in FY2019

De omzetstijging dankt de H&M Group, moederbedrijf van labels als H&M,
Cos, & Other Stories, Arket en Monki, aan zowel sterke fysieke als online
verkopen.De online omzet groeide in fiscaal 2019 met 24 procent, aldus het
bedrijf.

In thuismarkt Zweden groeide de omzet aan het einde van het boekjaar met
7 procent. H&M rapporteerde een flinke groei in India, waar de omzet 33
procent hoger uitkwam. In Polen steeg de omzet met 21 procent, in Mexico
met 18 procent en in Rusland met 12 procent. In de Verenigde Staten groeide
de omzet met 6 procent.

Focus voor FY2020: 200 winkelopeningen, nieuwe markt
Centraal-Amerika

Vooruitkijkend op het huidige boekjaar, meldt H&M dat het de markt
Centraal-Amerika gaat betreden. Het bedrijf heeft er al een overeenkomst
gesloten met een franchisepartner, en opent naar verwachting eind 2020 zijn
eerste winkel in Panama. Daarnaast beoogt de Zweedse groep zo’n 200 nieuwe
winkels te openen, voornamelijk in Zuid-Amerika, Rusland, Oost-Europa en
Azië. Daar tegenover staat dat zo’n 175 zullen worden gesloten,
voornamelijk in Europa, de Verenigde Staten en China.

Naast plannen wat betreft fysieke winkels, gaat H&M zich in fiscaal 2020
richten op een verdere online uitbreiding. De groep zal een H&M-webwinkel
in Australië lanceren, en het H&M-merk zal beschikbaar komen op het
Zuid-Koreaanse e-commerceplatform SSG.com.

Beeld: Arket SS20, H&M Group

Bron: Fashion United