PrimeurVeel vrouwen zullen
het herkennen, het gevoel van een knellende beugel-bh. Na een lange
werkdag, een warme stadswandeling of een verre vliegreis is de eerste
reflex meestal: uit met dat ding. Heden ten dage verkiezen steeds meer
vrouwen, onder wie veel millennials, een bralette boven beugels. Maar voor
vrouwen met cup D of hoger biedt de zachte bralette vaak onvoldoende steun.
Voor hen kan het een uitdaging zijn de gulden middenweg tussen comfort en
support te vinden.
Daar komt mogelijk verandering in. Op maandag 31 augustus lanceren Elles
Roeleveld en Anet van Haaster hun lingeriemerk Soft Revolt. In het kort:
Soft Revolt biedt een vrouwelijke, subtiele bh voor vrouwen met een vollere
cup die geen beugels blieven, maar wel steun nodig hebben. De bh is het
resultaat van anderhalf jaar intensief onderzoek naar de wensen van vrouwen
en de mogelijkheden van computergestuurde breitechnologie. Van Haaster:
“Met Soft Revolt vervullen we een grote behoefte waar nu weinig aanbod voor
is.”
Verhalen uit de paskamer: van beugels naar bralettes
In de winter van 2019 verruilde Roeleveld een bloeiende carrière in de
finance-wereld voor de lingerie. Roeleveld: “Ik wilde vanaf mijn dertiende
al in de lingerie gaan werken. Mijn moeder werkte in een lingeriewinkel,
mijn eerste loon ging naar lingerie. Na de middelbare school wilde ik
technische textielkunde gaan doen, maar uiteindelijk koos ik toch voor de
universiteit. Ik werkte jarenlang bij ING, maar na tien jaar ging het
knagen.” Ze stapte uit de financiële wereld en ging aan de slag bij
Fabienne Zwanenburg, eigenaar van de beroemde Amsterdamse lingeriezaak
Salon de Lingerie. Roeleveld: “Fabienne heeft me de kneepjes van het vak
geleerd. Maar ik wilde ook weten wat er in de paskamers van lingeriezaken
gebeurde. Welke problemen zijn er? Waar lopen vrouwen tegenaan?”
Het viel Roeleveld op dat er een trend ontstond naar beugelloze bh’s.
“Vooral voor thuis, of in het weekend. Maar bij millennials zag ik ook dat
beugelloze bh’s en sportbh’s als dagelijkse producten populairder werden.”
Ook Van Haaster, die al twintig jaar werkzaam was in de modeconsultancy,
merkte die ontwikkeling op. “De jongere generatie hecht waarde aan comfort.
Ze bewegen veel, sporten veel, reizen veel. Ze houden van zachtheid en
natuurlijke vormen, ze willen letterlijk niet in een keurslijf zitten.”
Roeleveld: “Er waren meerdere trends die erop wezen: beugelloos is the
way to go.”
Fly Knits: inspiratie uit de sportswearindustrie
Roeleveld startte in het voorjaar met een eigen lingerielijn. “Het moest
mooi zijn, geschikt voor vollere cupmaten, en duurzaam. Maar echt
vernieuwend of duurzaam werd het in eerste instantie niet,” vertelt ze. “Er
miste iets aan het concept.” Van Haaster, die Roeleveld destijds coachte
bij de ontwikkeling van haar collectie, vond dat ook. “Elles had een mooie
collectie gemaakt, maar ik vond het niet nieuw genoeg.” Om inspiratie op te
doen begon Roeleveld naar andere industrieën te kijken, waaronder de
sportswearindustrie. “Op het vlak van technische vernieuwing loopt
sportswear enorm vooruit op de mode,” legt Van Haaster uit. “De meeste
vernieuwing zit bij merken als Nike. Denk aan die gebreide sportschoenen,
de Fly Knits. Een megasucces, waar jaren van research aan vooraf zijn
gegaan.”
De Fly Knits zouden een belangrijke inspiratiebron worden voor Soft
Revolt. “Een vriendin van mij nam me mee naar een lezing van Lidewij
Edelkoort,” gaat Roeleveld verder. “Achteraf kreeg ik haar te spreken, en
toen we het over lingerie hadden, zei ze: ‘Ik snap dus niet waarom lingerie
nog steeds niet gebreid is’. Ik moest meteen aan die Fly Knits denken:
helemaal uit één stuk gebreid, stevig, ze kunnen goed tegen druk, hebben
een mooie ronde pasvorm. Mensen lopen daar marathons op. Zou dat niet ook
voor een bh kunnen? Drie dagen later zou de ITMA (een grote textielbeurs,
red.) in Barcelona zijn, daar ben ik op het laatste moment naartoe
gevlogen. Ik heb alle mogelijke machines en materialen gezien. Ik raakte
ervan overtuigd dat het kon lukken. Ik heb Anet gebeld en gezegd: ‘We gaan
een bh breien.’ Iedereen lachte me uit, maar Anet zei: ‘Wauw. Dit is pas
echt een goed idee.’”
Een bh uit de breimachine
Een bh is een van de meest gecompliceerde kledingstukken om te maken: om
een goede en ondersteunende vorm te verkrijgen zijn maar liefst veertig tot
vijftig onderdelen nodig. Een constructie van piepkleine patroondelen,
bandjes, stukjes elastiek, ringetjes en haakjes wordt bevestigd aan een
solide basis: de beugel.
Vrijwel alle bestaande bh’s worden gemaakt van geweven textiel. Dat is
opvallend, want geweven stoffen geven minder mee dan gebreid materiaal,
zoals bijvoorbeeld jersey. Met behulp van hedendaagse computergestuurde
breimachines kunnen bovendien specifieke en complexe vormen worden
gerealiseerd. Door de keuze van het juiste garen kan daar stevigheid aan
worden verleend. Zo kun je een sterke, ondersteunende bh bouwen zonder dat
er beugels nodig zijn. “Onze bh komt bijna helemaal in één stuk uit de
breimachine,” legt Roeleveld uit. “Dat is niet alleen efficiënter qua
materiaalgebruik, maar scheelt ook heel veel CO2-uitstoot: we hoeven niet
van overal ter wereld onderdelen te laten invliegen.”
Comfortabel, efficiënt, duurzaam – waarom bestaat de gebreide bh nog
niet? Van Haaster: “Een trui maken doet men al honderden jaren: je maakt
een mouw langer of korter, verandert een halsje, maar uiteindelijk blijft
het een trui. Dit is anders. Iedere stap is nieuw.” Dat betekent dat elke
stap uitgebreid onderzoek vergt, en dus veel tijd en geld. Geen
aantrekkelijk perspectief in een modewereld die draait op snelheid en
kostenbesparing. Roeleveld heeft het er ook niet altijd makkelijk mee.
“Alleen die garens al,” verzucht ze. “We hebben zo’n tachtig garens getest.
En dan hebben we het nog niet eens over machines gehad, of steken, of
stekenspanning.” Maar, gaat ze verder, “we doen dit onderzoek omdat het
echt een behoefte vervult. Ook dat is een verschil tussen een trui en een
bh. Een bh is iets dat je iedere dag aantrekt, dat direct op je huid zit.
Het is een fundamenteel product, dat maakt het heel boeiend.”
Een duurzame bh, voor en door vrouwen
Soft Revolt zit momenteel in de derde fase van Climate-KIC, een Europees
steunprogramma dat coaching en funding biedt aan duurzame startups. In de
aanloopfase moest Soft Revolt het opnemen tegen 120 andere bedrijven.
“Zaten we daar, tussen de mannen van de TU Delft met hun innovatieve
vliegtuig-skins,” grinnikt Roeleveld. Soft Revolt belandde uiteindelijk in
de top vier van het programma. Het enige vrouwelijke jurylid van de
competitie trok de rest van het panel over de brug nadat Van Haaster en
Roeleveld haar een prototype van de bh hadden opgestuurd. Van Haaster: “We
moesten de bh pitchen tijdens een Zoomgesprek. Toen het tijd was voor het
juryoordeel, stak zij als eerste haar hand op. Ze had hem aangetrokken! En
ze zei: ‘Helaas was het niet mijn maat, want hij zit wel heel lekker. En
for your information, zei ze tegen de andere mannen uit het panel,
‘het eerste wat ik gewoonlijk doe als ik thuiskom, is mijn bh uittrekken.
Want daar zit een beugel in.’ Ze reageerde als investeerder, maar ook als
consument.”
Tijdens de deelname aan Climate-KIC besloot Van Haaster te stoppen met
haar consultancywerk om zich volledig op Soft Revolt te kunnen storten.
Roeleveld: “We kwamen in een nieuwe fase. De eerste fase was vooral
technisch, de tweede meer consumentgericht. Dat is waar Anet goed in is. We
hebben vijf, zes focusgroepen gehouden met vrouwen, geselecteerd op
leeftijd en cupmaat, en met hen gesproken over hun behoeften. We hebben een
website gebouwd en de social media op orde gebracht. De reacties die we
krijgen, brengen ons het meeste plezier.”
“We hebben zelf een doelgroep op het oog, maar daar komen allerlei
niche-doelgroepen bij,” ziet Van Haaster. “Iedereen heeft weer een andere
reden om die beugel niet te willen.” Roeleveld: “We krijgen reacties van
vrouwen die borstkanker hebben en die een zachte bh zoeken, mensen die
werken in de gehandicaptenzorg die hun cliënten nu elke dag in strakke
sportbh’s moeten hijsen, maar ook ex-coronapatiënten, die moeite hebben met
ademhalen en voor wie een beugel-bh te stijf is. Het zijn en blijven
niches, maar het is heel waardevol om telkens weer een nieuwe invalshoek te
horen.”
Een ‘Soft Launch’ voor Soft Revolt
Op maandag 31 augustus is de ‘Soft Launch’ van het merk: dan gaan de
eerste bh’s in de voorverkoop via crowdfundingsplatform CrowdAboutNow. Met
de opbrengst kan de productie worden opgestart. In de voorverkoop kosten de
bh’s 55 euro, de uiteindelijke retailprijs wordt 79 euro. De bh’s, gemaakt
van verantwoord geproduceerde polyamide en cradle-to-
cradle-gecertificeerde elasthaan, zullen verkrijgbaar zijn in zes
verschillende maten – voor cup C en groter – en voorlopig alleen in zwart.
Op de langere termijn moeten er meer maten, kleuren en modellen komen, maar
alleen als daar aantoonbaar vraag naar is. Van Haaster: “Wij maken
producten waar mensen behoefte aan hebben, niet voor de showroom.” Ter
gelegenheid van de lancering ontwierpen ze wel een feestelijke Soft
Revolt-kimono. “Over die kimono hebben we veel discussie gevoerd, na zo
veel onderzoek is het voor ons heel moeilijk om ‘zomaar iets’ te maken.
Soms zitten we er ook wel een beetje te diep in, hoor,” lacht Roeleveld.
“Het mag ook wel eens gewoon leuk zijn.”
Voorlopig worden de bh’s alleen online verkocht. Roeleveld en Van
Haaster hopen wel binnenkort zelf fittings te kunnen organiseren.
“Misschien dat we een keer wat hotelkamers afhuren, of we gaan met een
busje door het land,” mijmert Van Haaster. De dromen van Roeleveld reiken
alweer voorbij de horizon. “Ik heb nog zoveel ideeën. In Israël werd
onlangs een bh ontwikkeld die de eerste signalen van borstkanker kan
detecteren. Dat is heel technisch, maar ook enorm inspirerend.”
Homepagebeeld: Soft Revolt
Bron: Fashion United