Global Change Award 2019: Circulaire designtool voor de modeindustrie wint hoofdprijs

0
289


REPORTAGE

Stockholm – “Innovatie is de
sleutel tot volledige circulariteit,” aldus de H&M Group in een eerder
gepubliceerd duurzaamheids rapport. H&M ondersteunt de zoektocht naar deze
sleutel al sinds 2015 door middel van de Global Change award waar 1 miljoen
euro wordt verdeeld onder veelbelovende start-ups die een duurzame of soms
zelfs circulaire innovatie hebben gemaakt. Voor de vierde keer is het
stadhuis in Stockholm volgestroomd met geïnteresseerden, belangrijke
partijen uit de mode industrie en de nodige pers. Het is de plaats waar
vijf kersverse winnaars vertrekken met een flink geldbedrag en het recht op
een jaar lang mentorschap in het speciale accelerator programma in
samenwerking met Accenture en KTH Royal Institute of Technology in
Stockholm.

Van over de hele wereld zijn mensen toegestroomd en ook de winnende
innovaties vertegenwoordigen verschillende werelddelen. In de stadshal van
Stockholm, waar ook de Nobelprijzen worden uitgereikt, hangt er een
opgetogen sfeer met een kleine zweem van spanning. De gelukkigen komen uit
Duitsland, Zwitserland, Kenia, Groot-Brittannië en Peru en hebben het
opgenomen tegen 6635 andere inzendingen dit jaar. Het aantal aanmeldingen
is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar en tijdens de eerste Global
Change Award in 2016 hoopte de organisatie nog voornamelijk net honderd
aanmeldingen binnen te krijgen. Genoeg ideeën op het gebied van innovatie,
duurzaamheid en circulariteit dus.

De Perssons, de familie achter H&M en de H&M Foundation, mogen
uiteraard niet ontbreken. Stefan Persson, de financier van de H&M
Foundation en vader van de huidige CEO Karl-Johan Persson, spreekt de zaal
toe wanneer iedereen een plek heeft gevonden: “We hebben de award in het
leven geroepen niet alleen omdat wij het belangrijk vinden en geloven in
duurzaamheid, maar ook omdat de consument vraagt om duurzame
antwoorden.”

The Loop Scoop uit Duitsland wint hoofdprijs Global Change Award
2019

Innovaties uit Duitsland, Zwitserland, Kenia, Groot-Brittanië en Peru
vielen dit jaar in de prijzen. De hoofdprijs van 300.000 euro, plus
natuurlijk een jaar lang mentorschap door de H&M Foundation, Accenture en
de KTH Royal Institute of Technology uit Stockholm, wordt opgehaald door
The Loop Scoop van Circular.fashion. Ook tijdens de Global Change Award
2019 is de tendens te horen dat waar het begon bij ‘green, eco en duurzaam’
draait het nu allemaal om de term circulariteit. Het is dan ook niet gek
dat de winnaar, The Loop Scoop, heeft gewonnen met een circulair systeem.
Het Duitse bedrijf heeft een technologie ontworpen waarbij ontwerpers
kennis, tools en bronnen krijgen die ze nodig hebben om recyclebare items
te ontwerpen. Daarnaast biedt de technologie ook een circularity.id die
verwerkt kan worden in kleding zodat consumenten weten wat ze kopen en hoe
ze deze het beste kunnen recyclen wanneer ze het product niet meer
gebruiken. Winst: 300.000 euro naast het jaar lange accelerator programma
waar alle winnaars deze week al mee gestart zijn. De tweede plek wordt
ingenomen door Sane Membrane door Dimpora. Een biologisch afbreekbaar en op
mineralen gebaseerde coating voor outdoor wear verdiende volgens de jury
van de Global Change de geldprijs van 250.000 euro. “Hoe onlogisch is het
eigenlijk dat kleding die gebruikt wordt om van de natuur te genieten,
juist zo schadelijk is,” aldus de introductie van de innovatie tijdens de
uitreiking. Op een gedeelde derde plaats staan Sustainable Sting door Green
Nettle Textile uit Kenia, Clothes that Grow door Petit Pli uit
Groot-Brittannië en Lab Leather door Le Qara. Alle drie de bedrijven gingen
naar huis met 150.000 euro.

Dit zijn de winnaars van de Global Change Award 2019

De Global Change Award had dit jaar een andere opzet dan de voorgaande
jaren. Bij de oprichting van de Global Change Award werden de genomineerden
gekozen door een internationaal panel van experts en werd vervolgens 1
miljoen euro verdeeld over de genomineerden door middel van
publieksstemmen. Deze stemming is dit jaar geschrapt, maar het publiek kan
nog steeds een steentje bijdragen door middel van een nieuw crowdfunding
platform, zo legt Erik Bang, Innovation Lead bij de H&M Foundation, uit de
middag voor de uitreiking.

”Het nieuwe platform is een toevoeging op de beurzen die we al
uitreiken. Het is voor ons nieuw, we hebben zoiets als het platform nog
nooit gedaan,” vertelt Bang met overduidelijke trots. “We willen ervoor
zorgen dat de winnaars hun momentum kunnen vangen en vasthouden en dit om
kunnen zetten naar tastbaar vermogen.” Bang legt uit dat de eerste paar
maanden voor de winnaars overweldigend kunnen zijn door onder andere een
propvolle inbox. Wanneer ze na maanden eindelijk de inbox hebben
doorgewerkt antwoorden ze te laat op mails van potentiële investeerders en
is hun kans verkeken. Uit onderzoek van Accenture, een van de partners van
de Global Change Award, blijkt dat onder alle partijen die zich dit jaar
hebben aangemeld voor de award, financiering van de plannen het grootste
struikelblok is. De H&M Foundation werkt nu samen met Indiegogo om dit
struikelblok kleiner te maken.

“Ook merken we dat consumenten zich vaak hulpeloos voelen. Ze willen
bijdragen aan positieve verandering, maar kunnen dat voor hun gevoel alleen
doen door bijvoorbeeld items te kopen van een duurzaam of circulair merk.
Door middel van de crowdfunding kunnen ze nu actief bijdragen al aan het
begin van het proces.” Sarah Meister van Indiegogo voegt daar aan toe dat
nadat een crowdfundingactie is afgelopen, de winnaars (en alle andere
partijen die een actie hebben lopen op het platform) via de in-demand tool
nog steeds geld kunnen ophalen, zodat de crowdfundingsactie niet een
‘one-trick-pony’ is maar dat het een financieringsmogelijkheid biedt voor
de lange termijn.

Het crowdfundingplatform is vanaf vandaag live en op de website van de
Global Change Award hebben alle winnaars een eigen pagina die doorlinkt
naar de actie op Indiegogo.

Voor meer informatie en interviews met de kersverse winnaars van de Global Change Award 2019, houd FashionUnited in de gaten. Meld u aan voor de nieuwsbrief om automatisch op de hoogte te blijven.

FashionUnited is op uitnodiging van H&M in Stockholm.

Beeld: FashionUnited/Caitlyn Terra

Bron: Fashion United