De overname van Hema door Ramphastos Investments heeft Hema naar eigen zeggen weer nieuw elan en een nieuw perspectief gegeven. In interviews met AD en Trouw onhult Hema topman Tjeerd Jegen aanvullende details over de op woensdag onthulde plannen en strategiewijzigingen, die de retailer onthulde in het persbericht over de jaarresultaten 2018.
Nieuw elan Hema: producten Hema straks bij andere winkels in binnen- en buitenland te koop
Topman Tjeerd Jegen vertelt tegen het AD desgevraagd meer over het nieuwe elan in Nederland: “Een van de dingen is dat we onder Marcel (Boekhoorn, de nieuwe eigenaar, red.) veel meer de samenwerking zoeken met anderen. Om een voorbeeld te geven, we zijn met een grote Nederlandse webshop in gesprek om daar onze eigen producten te verkopen. We beginnen met de rompertjes, daarna volgt andere kinderkleding, damesmode en de dekbedden. Hij vervolgt: “En we gaan ook spullen van anderen verkopen in onze winkels,” vertelt Jegen aan het AD. “We kijken nu samen met grote namen uit de designwereld naar mogelijkheden om onze iconen, zoals die rompertjes en Ketelbinkie-waterkokers, in een nieuw jasje te steken.”
Jegen vertelt in het interview met Trouw dat Hema in gesprek is met ‘een Franse en een Duitse supermarktketen die graag Hema-producten in hun winkel willen’. “Zij hebben voornamelijk levensmiddelen en kunnen dat zo uitbreiden met non-food. Dus als je straks op vakantie bent in Frankrijk, kun je in de supermarché een schap met Hema-producten tegenkomen,” aldus Jegen tegenover Trouw. “Verder zijn we in gesprek met buitenlandse onlineplatforms, die onze producten willen verkopen. Zo brengen we Hema, na Europa en Azië, naar een derde continent,” aldus Jegen tegenover Trouw. “Welk continent het is, kan ik nog niet zeggen. We gaan daar onze eigen spullen verkopen via franchisers, online en via winkels.’’
Hema naar derde continent
Hema liet woensdag weten ‘Amsterdam’ toe te voegen aan haar merknaam in het buitenland. In een interview met het AD licht Jegen deze keuze toe. “In het buitenland worden we vaak gezien als een Scandinavisch merk. Daarom hebben we besloten om ons in het buitenland neer te zetten als ‘Hema Amsterdam’.” Amsterdam is ‘de plek waar Hema is geboren, waar ons hoofdkantoor is gevestigd en waar we onze producten ontwikkelen.’ Verder deelt Jegen met het AD dat er in het buitenland veel vraag is naar de schrijfwaren, keukenspullen en accessoires van de keten.
Over Hema
Hema heeft 32.000 eigen producten en diensten, meer dan 750 winkels in 10 landen, op 2 continenten en ruim 19.000 medewerkers. Hema noteerde in 2018 een omzet van 1,2 miljard euro en een verlies van bijna 233 miljoen euro, door een afschrijving op de goodwill. Zonder de overnamekosten zou het verlies uitkomen op 6,6 miljoen euro. Het bedrijf bekijkt de verkoop van eigen bakkerijen, om met de opbrengsten de schulden omlaag te brengen. Het bedrijf gaat dit jaar winkels vernieuwen en drie winkels in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht ombouwen tot flagshipstores.
Foto: Hema NL
Bron: Fashion United