Nu consumenten veel bewuster productkeuzes maken, zullen ze uiteindelijk
minder consumeren. De huidige buitensporige volumes zijn niet langer vol te
houden en er komt in de toekomst een enorme vermindering van het
totaalaantal aangeboden producten. Daarom wordt de zorgvuldige planning en
uitvoering van het aanbod belangrijk voor het succes van het aanbod en de
overlevingskansen van ieder bedrijf in het post-coronatijdperk waarin de
consument kritischer zal zijn voorheen.
Doordachte Hoogwaardige Uitvoering
Een meer afwachtende consument zal steeds vaker producten afwijzen die
niet voldoen aan de eisen op het gebied van trend, vernieuwing en
hoogwaardige uitvoering of aan de nieuwe post-corona waarden. Productie van
grote hoeveelheden in hoog tempo en onder grote druk is niet langer de
meest winstgevende optie. Een doordachte benadering, een terugkeer naar het
tijdperk van vóór fast fashion, waarin de tijd werd genomen om ontwerpen te
perfectioneren en assortimenten met zorg te plannen, zal winstgevender
blijken te zijn en tot minder verspilling leiden. Merken moet nog werken
aan kortere levenscycli van producten om relevant te blijven, maar moeten
ook aandacht besteden aan de levensduur van producten en hoe
productkenmerken en de eisen van de consument deze kunnen verlengen.
De Invloed van de Innovator
Om vanuit een trendperspectief een collectie te optimaliseren, is de
kennis van innovators essentieel voor het uitlichten van nieuwe en
seizoensgebonden trends. Product ideeën afkomstig uit reguliere
winkelrapporten, beursverslagen of marktonderzoek gegevens bieden niet de
frisse nieuwe ideeën die nodig zijn om consumenten over 12 of 18 maanden te
prikkelen als de producten de schappen eindelijk bereiken. Om ervoor te
zorgen dat de juiste trendconcepten toegepast worden, moeten de innovators
geïdentificeerd worden die slechts 2,5 procent van de bevolking opmaken, en
onderzoek moet worden aangescherpt om te focussen op die bronnen.
Extreme Selectie
Een extreem samengesteld assortiment of product vergt geoptimaliseerde
trendtoepassing op alle aspecten van het ontwerp, van kleur, prints en
afbeeldingen, tot materiaal, vorm en details. Ieder onderdeel
vertegenwoordigt ongeveer 20 procent van het afzetpotentieel van een
product. Als een onderdeel faalt, dan zal de rest van het product niet zo
goed verkopen als aanvankelijk mogelijk was, wat verspilling van energie en
middelen tot gevolg heeft. Een trend kan winstgevend of verlieslijdend
worden op basis van hoe goed het toegepast wordt op alle kenmerken van het
product, wat cruciaal is voor de verkoop aan de hyperkritische post-covid
consument.
Exclusieve Aanbieding:
Lezers van FashionUnited krijgen gratis toegang tot het SS20 Early
Concept Theme, Get Lost rapport van Trendstop. Klik hier voor uw
gratis exemplaar.
Trendstop is een van 's werelds meest vooraanstaande trendadviesbureaus
op het gebied van mode en is bekend vanwege zijn inzichtelijke
trendanalyses en prognoses. Trendstop.com
H&M, Primark, Forever21, Zalando, Geox, Evisu, Hugo Boss, L'Oreal en MTV
tot zijn klanten.
Bron: Fashion United