Hermès: de rijke historie van het Franse modehuis

0
443

Hermès: de rijke historie van het Franse modehuis

ACHTERGRONDHermès is een van de
vele klassieke, Franse merken. Het eeuwenoude luxehuis is bekend van zijn
klassieke zijden sjaals en hoogwaardige lederwaren, maar haalde in het
verleden ook al vaak het nieuws met innovatieve concepten en verrassende
winkelinterieurs. Vandaag wordt in het Normandische Louviers de eerste
steen gelegd van een hypermodern productie-atelier voor
lederwaren.
Ter gelegenheid van deze gebeurtenis duikt
FashionUnited in de geschiedenis van het merk en werpt het een licht op de
belangrijkste componenten.

Hermès: vakmanschap, verfijning en savoir-faire

Hermès straalt verfijning uit. Het merk houdt stevig vast aan de
elitaire uitstraling die bijvoorbeeld Louis Vuitton, eveneens een merk met
een lange geschiedenis, vaarwel zei om het grote publiek aan te spreken.
Andere sleutelwoorden zijn uitmuntend vakmanschap en
savoir-faire.

We kunnen spreken van een heuse Hermès-dynastie. De eerste boetiek,
sinds 1880 gevestigd in de Rue du Faubourg Saint-Honoré, maakt onderdeel
uit van het erfgoed van deze machtige Franse dynastie en blijft een van de
hotspots van Parijse luxe. Het bedrijf begon in 1837 als zadelmakerij, en
maakt tot op de dag van vandaag gebruik van ruiterbeelden voor zijn merk,
ondanks talrijke wijzigingen in het logo. In 1837 richtte Thierry Hermès
een zadel- en tuigfabriek op voor koetsen en taxirijtuigen. Destijds was
dat een bloeiende industrie, omdat paarden de meest voorkomende vorm van
transport waren. Maison Hermès viel al snel op in de wereld van luxe
zadelmakers omdat zij een prijs wonnen op de Wereldtentoonstelling van
1867. Met deze onderscheiding trok het merk een rijke en elitaire
klantenkring aan.

In 1878 nam Charles-Émile Hermès het roer over van zijn vader als hoofd
van Hermès. Hij breidde de activiteiten uit naar lederwaren: vanaf het
einde van de 19e eeuw bood Hermès tassen, buidels en leren zadeltassen voor
ruiters aan. De ‘Sac Haut à Courroies’ (letterlijk: ‘hoge tas met
riempjes’) die in 1892 uitkwam en waarin ruiters hun laarzen konden
opbergen, uiteraard met Hermès-logo bestempeld, was een groot succes. Dit
succes betekende dat veel koninklijke families en staatslieden
Hermès-producten wilden kopen.

Cult-producten

Een paar producten van Hermès zijn inmiddels ware fenomenen in de
luxe-industrie. Elk van deze objecten heeft een eigen geschiedenis, lees
hieronder meer.

De Kelly

Het DNA van het huis bestaat in de eerste plaats uit lederwaren, bagage,
zadelmakerij, en natuurlijk de handtassen. Deze laatste categorie werd een
ijkpunt voor Hermès.

Hermès: de rijke historie van het Franse modehuis

Deze handtas, gemaakt in 1935, is gewoonweg legendarisch. Aanvankelijk
heette deze simpelweg ‘Sac de Voyage à Courroies’ (letterlijk: ‘reistas met
riempjes’), afgeleid van de beroemde ‘Sac Haut à Courroies’ voor ruiters.
Het succes van de Kelly Bag was niet onmiddellijk. Dit kwam eigenlijk pas
in 1956, toen actrice Grace Kelly met haar verloofde Prins Rainier en de
Hermès-tas verscheen op een foto. Deze foto leidde tot een sterke stijging
van de verkoop van de tas. Klanten die op zoek waren naar de tas doopten
deze al snel om tot ‘Kelly Bag’. Het is een handtas met een zeer
karakteristieke sluiting met twee leren riempjes, voorzien van een klein
hangslotje en vier studs aan de onderzijde waardoor hij overal te plaatsen
is. Deze Hermès-klassieker is verkrijgbaar in leer, canvas en leer,
struisvogelleer en krokodillenleer.

De Hermès ‘carré’

Zijde is symbolisch voor de savoir-faire en de legende van het huis, te
beginnen met de mythische carrés. De vierkante zijden sjaals werden in 1929
op de markt gebracht. Ze worden gemaakt in Lyon, het Franse epicentrum van
de zijdeproductie, en zijn een combinatie van ambachtelijke
savoir-faire met ultra-luxueuze materialen, allemaal gecombineerd
met ontwerpen die de Franse ‘chic’ herinterpreteren – we denken aan het
model ‘Brides de Gala’, een klassieker die in 1957 werd bedacht en
sindsdien voortdurend opnieuw wordt uitgegeven. De carré is typisch voor
het oude bourgeois-chique van Frankrijk, en wordt op creatieve wijze
toegeëigend door de jongere generatie.

Hermès: de rijke historie van het Franse modehuis

De geuren van Hermès

De Hermès parfum-business blijft een van de meest dynamische. Het eerste
parfum, ‘L'Eau d'Hermès’, is een ware legende in de parfumwereld, zoals de
Kelly-tas voor handtassen. Deze fascinerende geur werd in 1951 gecreëerd
door Edmond Roudnitska, een van de grootste parfumeurs van zijn tijd. Deze
unieke geur is geïnspireerd op de geschiedenis en traditie van het huis
rond de thema's zadelmakerij en leer. De geur die het afgeeft is er een van
soepel leer, verfraaid met hout en kruiden.

De bridge-producten

In de loop van de tijd zijn bij Hermès nieuwe vormen van expressie
ontdekt, die evengoed consistent zijn gebleven met de identiteit van het
huis. Het ontwikkelen van deze vormen betekent bruggen bouwen naar nieuw
vakmanschap en nieuwe producten, waarvan de legitimiteit elk jaar zal
toenemen.

De gesp en het bit, kenmerkende symbolen van Hermès, zijn terug te zien
in sieraden. De zadelsteek van de zadelmakerij is in lederwaren te
herkennen. Leren bandjes worden gekoppeld aan uurwerken, en de patronen van
de zijden carrés worden op tafelservies aangebracht.

Hermès omvat een verzameling van 50.000 producten waarvan tweederde
ieder half jaar vernieuwd wordt. De groep geeft echter de voorkeur aan het
versterken van zijn winkelmanagers. Zij genieten volledige keuzevrijheid
bij hun aankopen. Ze beslissen over de mix van producten op basis van het
merchandising- en interieurconcept van hun winkel en zorgen er vervolgens
voor dat ze hun productassortiment optimaliseren op basis van hun perceptie
van de ambities van hun klanten.

Hermès: de rijke historie van het Franse modehuis

Na elke tweejaarlijkse shopping-sessie zijn de verkooppunten van Hermès
dus heel verschillend van elkaar. Deze ongelijkheid draagt bij aan de
loyaliteit van de nomadische klantenkring van het merk, garandeert het
verrassingseffect en maakt een bezoek aan de plaatselijke winkel iedere
keer weer tot een bijzondere gebeurtenis.

Dit artikel is eerder verschenen op FashionUnited.FR en is
vervolgens bewerkt en vertaald naar het Nederlands door Ilona
Fonteijn.

Beeld: Hermès – Hermès Facebook. Hermès door Oliver Hadlee Pearch.

Bron: Fashion United