Luxemodehuis
Hermès heeft de cijfers voor het eerste half jaar van 2020 bekend gemaakt
in een persbericht. Ondank dat de verkoop sinds juni weer een beetje lijkt
aan te trekken, zag Hermès International de omzet met 24 procent dalen in
H1. Die sterke daling is vooral te wijten aan de tijdelijke sluiting van
winkels als gevolg van Covid-19 en het tijdelijk sluiten van de fabrieken
in Frankrijk en andere Europese landen om het personeel te beschermen.
De daling van de omzet begon al in het eerste kwartaal
met 6,5 procent en deze zette zich in het tweede kwartaal voort. De
omzet daalde in de eerste helft van 2020 met 2,488 miljoen euro. Ondanks
deze sterke daling is Hermès er trots op dat ze geen werknemers hebben
hoeven ontslaan. Directeur van het modehuis, Axel Dumas vertelt in het
persbericht dat de crisis hen een kans biedt om te kijken hoe sterk hun
businessmodel is. “De onafhankelijkheid van ons bedrijf, de loyale klanten
en ons sterke omnichannel netwerk geven ons vertrouwen in de toekomst en
zorgen ervoor dat we waarschijnlijk snel kunnen herstellen.”
De omzet daalde in alle landen waar Hermès actief is en hoewel de
verkoop in de winkels met 22 procent daalde, leek deze in juni weer
langzaam aan te trekken. In Azië was de daling van de omzet in de winkels
veel lager dan in Amerika en Europa en Hermès wijt dit aan loyaliteit van
de klanten in Azië. Als we kijken naar de verschillende productgroepen zien
we dat de verkoop van de ready-to-wear lijn, accessoires en parfum daalde
met 29 procent. De verkoop van zijde en textiel daalde zelfs met 39 procent
en dit gold ook voor parfums. De verkoop van horloges daalde met 19 procent
en leren producten en zadels met 23 procent.
Beeld: Hermès website
Bron: Fashion United