REPORTAGE
Parijs – De modeweek
van Parijs werd gisteren afgesloten door shows van onder meer Chanel en
Louis Vuitton. Winter 2020 haalt vast de geschiedenis. Niet zozeer door de
kleren — het wordt géén seizoen van grote veranderingen — wél door de
dreiging van het coronavirus (Covid-19).
1. Het virus hing in de lucht
Het virus reisde mee met de modekaravaan uit Milaan, letterlijk en
figuurlijk. Na China, Korea en Japan laaide Covid-19 onverwacht op in
Lombardije. Uit China was sowieso bijna niemand naar Europa afgezakt voor de
modeweken. Veel Chinese labels moesten hun shows annuleren, vaak omdat ze
hun mensen niet in Milaan of Parijs konden krijgen. Editors, buyers en influencers bleven thuis. Maar toen het virus Milaan bereikte, werden de gevolgen voor de
modesector nog groter. Giorgio Armani liet zijn show doorgaan achter
gesloten deuren, voor een lege zaal.In Parijs waren, behalve de Chinezen, ook veel Italianen afwezig.
Op de shows heerste onzekerheid, vooral op het vlak van etiquette.
Kussen, of niet? Mondlapje op, of niet? De laatste vraag bleek grotendeels
retorisch: in Franse apotheken bleken stofmaskers al weken uitverkocht. En
in de praktijk droeg bijna niemand ze. Een aantal Franse en Zwitserse journalisten die de shows in Milaan
hadden bijgewoond, kregen van hun redacties twee weken quarantaine
opgelegd, maar zaten in Parijs wel gewoon op de showbanken.Tijdens het weekeinde, toen ook in Frankrijk het aantal
virusbesmettingen sterk begon te stijgen, werden veel Amerikanen
vroegtijdig geëvacueerd. Hier en daar werden evenementen en shows afgelast.
Uit een communiqué van A.P.C.: "Voor ons is een défilé ook een feest,
een moment van zorgeloosheid en samenhorigheid. Gezien de onzekerheden in
verband met de verspreiding van het coronavirus, geven we er de voorkeur
aan de show te annuleren." Ook Agnès b., dat zou showen in de pas geopende kunststichting van
stichter Agnès Troublé in het dertiende arrondissement, paste. De
prestigieuze cocktail van de LVMH Prize werd ook geschrapt, maar de
showroom van het evenement bleef wel behouden. De designers van de
LVMH-merken en onder anderen supermodel Gigi Hadid kwamen er langs.
Merken als Gucci, Prada en Ralph Lauren lieten weten dat ze hun komende
cruiseshows annuleren, en de komende modeweken van Shanghai, Seoul en Tokyo
werden opgeschort. Maar in Parijs gingen alle grote défilés gewoon door.
2. Parijs stond onder water
Door de weersomstandigheden tijdens de modeweek leek de apocalyps
helemaal dichtbij. Het bleef maar regenen. Dat paste in het kraam van Demna
Gvsalia bij Balenciaga, die zijn zaal, in een filmstudio in voorstad
Saint-Dennis, letterlijk onder water zette. Op het plafond, dat tijdens de
show naar beneden zakte, werden dreigende cloudscapes geprojecteerd. Marine
Serre, die nog bij Balenciaga heeft gewerkt, kiest sinds haar debuut voor
onheilspellende settings, maar bracht dit seizoen een meer optimistische
boodschap: de Franse designer situeerde haar collectie in een
post-apocalyptisch landschap van een zanderige planeet — geïnspireerd door
Dune — waar een nieuwe generatie de toekomst tegemoet gaat.
Bij Kenzo begon Felipe Oliveira Baptista een nieuw hoofdstuk voor het
label in een gigantische bubbeltent van transparant plastic die ook iets
onheilspellends had. Anderzijds was het een van de weinige écht zonnige
momenten tijdens de modeweek. Oliveira Baptista liet zich, net als zijn
voorgangers Carol Lim en Humberto Leon, inspireren door de archieven van
Kenzo, maar zijn stijl is ernstiger en eleganter, zonder het fun-quotiënt
— en de schreeuwerige logo's — dat de vorige incarnatie van het merk een
tijdlang zo onweerstaanbaar maakte.
Bron: Fashion United