De wens om ieder seizoen een nieuwe handtas te kopen, is niet langer een
prioriteit voor consumenten.
De verkoop van handtassen in de Verenigde Staten is in de eerste acht
maanden van 2019 met 20 procent gedaald ten opzichte van 2016, zo stelt
onderzoeksbureau NPD Group.
Dit is geen toeval, aangezien de status van de it-bag tegenwoordig niet
hetzelfde karakter heeft als vroeger. Veranderingen in het
consumentenvertrouwen en bestedingspatronen leidt tot de opkomst van
ervaringsgerichte retail, en luxe merken zullen de uitdaging moeten aangaan
om te kijken hoe ze hun verkoop kunnen stimuleren in de hedendaagse
markt.
De Baguette, Paddington en Saddle Bags
In de tijd dat Fendi’s Baguette Bag, Chloé’s Paddington Bag,
Balenciaga’s Motorcycle Bag of Dior’s Saddle Bag alle jaloerse hoofden
deden omkijken, was de tassen-trend een fenomeen onder consumenten. Het
begon in de negentiger jaren, toen het bezit van een luxe handtas het
toonbeeld van status was, en toen een herkenbaar ontwerp een symbolische
it-status kon krijgen. Maar naarmate er steeds meer designs op de markt
kwamen, werden er aan het einde van het seizoen meer tassen verkocht en was
het hebben van een mooi accessoire niet langer uitsluitend voor de
bevoorrechten. Al snel werden luxe handtassen alomtegenwoordig en dit
leidde tot een nieuwe generatie van blijvende accessoires, zoals Céline’s
Tote Bag of iconische tassen zoals de Hermès Birkin en Chanel’s 2.55, welke
nooit uit de mode raken.
Vorm en functie, meer dan een tas
Volgens NPD zijn consumenten op zoek naar meer dan alleen een tas. Ze
zoeken naar oplossingen. Aankopen gaan gepaard met hoge verwachtingen, van
functie en veelzijdigheid tot de betrokkenheid van een merk bij sociale- en
milieukwesties die zijn belangrijk achten. De luxemarkt is niet bestand
tegen deze druk. Uitgaven zijn verschoven naar gemak, entertainment,
wellness, reizen en ervaring. De nieuwe symbolen van modestatus zijn
activewear en -schoenen, aldus NPD.
Consumenten zijn tegenwoordig bereid om te besteden bij onbekende labels
die ze nog niet eerder zijn tegengekomen, in plaats van te investeren in
voor de handliggende iconen. Dit is één van de redenen dat
direct-to-consumer merken floreren en hun kosten lager hebben kunnen houden
dan traditionele luxemerken.
Het idee van afnemende impulsen om de nieuwste luxe handtas te bezitten,
wordt ondersteund door NPD’s onderzoek naar prijzen in het tijdperk van
tarieven. Het onderzoek toont aan dat de categorie van handtassen er een is
met ‘grote impact’, welke het risico loopt op snellere dalingen in de
verkoop als gevolg van tarieven. Consumenten beschouwen handtassen als
‘leuk om te hebben’, en niet langer als ‘must-have’.
Geen tas dragen
Carine Roitfeld, voormalig Franse Vogue-editor en styliste, zette de
trend toen ze tijdens fashion week werd gespot zonder een handtas te
dragen, simpelweg omdat ze liever haar handen in haar zakken houdt dan te
worden belast door een leren tas onder haar arm.
Comme des Garcons-ontwerper Rei Kawakubo één van de zeldzame ontwerpers
die nooit een handtas toont tijdens haar catwalkshows. Elk seizoen omarmen
haar verhalen het conceptuele in plaats van het financiële, en je krijgt
nooit het gevoel dat ze haar publiek het nieuwste accessoire probeert te
verkopen.
In de hoogtijdagen van het it-bag fenomeen, verkocht iedere boetiek en
ieder warenhuis dezelfde collectie luxe handtassen. Wellicht heeft de
consument haar impuls verloren om ze te kopen.
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited COM. Vertaling en
bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.
Homepage beeld: Gucci Facebook; beeld Dior Saddle Bag: Dior AW19 by
Catwalkpictures.
Bron: Fashion United